Hypet spil ramt af massiv modgang: 'Et kæmpe mirakel, at det overhovedet er udkommet'

'Crackdown 3' har været plaget af forsinkelser i flere år.

'Crackdown 3' blev annonceret i 2014, men har været plaget af store forsinkelser. Nu er det også plaget af lunkne anmeldelser. (© Sumo Digital / Microsoft)

- Det er et kæmpe mirakel, at det overhovedet er udkommet. Det er en utrolig bedrift af holdet bag.

Sådan lyder det fra spileksperten Shahid Kamal Ahmad i gaming-podcasten 'Remaster'.

'Miraklet' henviser til spillet 'Crackdown 3', der skulle have været kronjuvelen på Microsofts Xbox One-konsol.

Men efter at have været mere end fem år undervejs i en uendelig udviklingsproces og forsinket flere gange, er det nu udkommet til et anmelderkorps, der mildest talt ikke er imponerede.

Metacritic, der er en hjemmeside, der sammenholder anmeldelser, er spillets gennemsnitsscore 60 ud af 100 mulige point.

Og på IGN, der er ét af verdens største spilmedier, får 'Crackdown 3' karakteren 5 ud af 10 og følgende ord med på vejen:

- Det er omtrent lige så sjovt at spille 'Crackdown 3', som det er at gennemgå en tjekliste. Det bliver decideret ensformigt efter de første få timer, skriver de i deres anmeldelse.

Troels Møller fortæller, at man i spillet 'er en slags politimand med superkræfter, der springer rundt ude i byen for at nedlægge gangstere og skurke ved at skyde og smadre dem, til de dør'. (© Xbox Game Studios)

Skulle have gjort brug af den nyeste teknologi

Men det har også været en hård fødsel overhovedet at få 'Crackdown 3' på hylderne.

Spillet blev annonceret i 2014, og det var meningen, at det skulle udkomme i 2016.

Det skulle komme i hælene på henholdsvis 'Crackdown' fra 2007 og 'Crackdown 2' fra 2010, der begge var store kassesucceser til Microsofts Xbox 360-konsol.

Og det var altså meningen, at 'Crackdown 3' skulle være samme succes på Xbox One.

Troels Møller, der er gaming-ekspert og til daglig redaktør på 'Troldspejlet', fortæller, at Microsoft oprindeligt havde i sinde, at spillet skulle gøre brug af firmaets cloud-teknologi 'Azure', således at online serverkræfter skulle hjælpe Xboxen, så den kunne præstere endnu vildere ting i spillet, end dens vanlige computerkræfter ellers ville tillade.

- De viste i traileren en kæmpe by, hvor der væltede hele skyskrabere, og fysiske objekter fløj rundt omkring, som 'skyen' hjalp med at regne ud for konsollen. Det lod til at være en imponerende teknologi, og noget jeg rigtig gerne ville have set, siger Troels Møller.

Men gentagne forsinkelser prægede spillet, der i sidste ende var nødt til at droppe den vilde teknologi, der skulle muliggøre de gigantiske destruktioner, som ellers var blevet fremvist i den første trailer.

- Det er udeladt af singleplayerdelen. Der kan man ikke rigtig smadre noget, siger Troels Møller.

Selvom den store by er gigantisk, så er der altså ikke meget i den at smadre for spilleren, som det ellers blev lovet, dengang spillet først blev annonceret. (© Xbox Game Studios)

Han er dog ikke i samme båd som de andre ellers utilfredse anmeldere.

For ifølge Troels Møller er 'Crackdown 3' et helt okay spil.

- Det er jo blevet udskudt flere gange, og det gjorde, at jeg lidt havde glemt spillet. Så da jeg endelig fik det, var mine forventninger ikke umulige at indfri, siger han og fortsætter:

- Det er klassisk 'Crackdown'. Det er flot, og gameplayet er fintunet. Det er måske lidt hurtigt overstået. Det er min eneste finger at sætte på det. Men jeg forstår ikke helt, hvorfor folk har været så mugne.

Han mener heller ikke, at Microsoft er så afhængige af, at 'Crackdown 3' bliver en gigantsucces som sine forgængere. Så i den henseende kan de godt tåle de dårlige anmeldelser.

- Det er Microsoft, de har masser af penge. Så de har ikke brug for en cash cow. Men for deres egen æres skyld kunne det være godt for dem at stå bag et rigtig godt spil. Lige nu har de reelt set kun én rigtig stor pengemaskine på sig. Og det er 'Halo'-serien, der sælger godt, uanset hvor dårlige udgivelserne er, siger Troels Møller.

Facebook
Twitter