Ikonisk spil fylder 20 år: 'Her kunne jeg flygte fra min egen verden og skabe en ny og bedre'

'The Sims' hittede i 00'erne. Og for Katja på 33 kom computerspillet til at ændre hendes liv.

Den populære 'The Sims'-spilserie har solgt 200 millioner spileksemplarer. (© EA Maxis)

Måske husker du første gang, din simmer prøvede den nye jacuzzi i baghaven, eller måske husker du dengang, du kom til at slå den selvsamme simmer ihjel, fordi der ved et uheld gik ild i soveværelset.

Hvis det er sket for dig, så er det formentlig sket i den virtuelle verden, der findes i det populære computerspil 'The Sims'.

Her har millioner af fans de seneste 20 år skabt og formet deres helt egen virkelighed ned til mindste detalje. De har bygget huse, unikke karakterer og forsøgt at gøre dem tilfredse og holde dem sunde og raske.

Mulighederne i 'The Sims' er uendelige, og det har kun været fantasien, der har sat grænser.

Det kan 33-årige Katja Berger, der i mange år har været stor fan af 'The Sims', genkende.

- Jeg blev grebet af, at jeg kunne flygte fra min egen verden og skabe en ny og forbedret en i spillet. Når jeg startede 'The Sims', kunne jeg lave den perfekte person, det perfekte hus og skabe det perfekte liv, fortæller hun.

33-årige Katja Berger er i dag forfatter og har i mange år været stor fan af 'The Sims'. (Foto: Lisbeth Hjort)

En idé, der ændrede alt

Men for at forstå, hvorfor spillet er blevet så populært, skal vi lige skrue tiden lidt tilbage.

I 1991 brænder den 31-årige amerikaner Will Wrights hus ned til grunden, men midt i den ulykkelige situation opstår ideen om at designe et spil, der skulle ændre hans liv for altid.

Han ville starte et spil, hvor man selv kunne bygge sit eget hus op fra grunden og designe det, lige som du havde lyst til.

Grundstenene for 'The Sims' var lagt, og takket været Will Wright kunne verden otte år senere for første gang opleve det første 'The Sims'-spil.

Den periode husker Katja Berger tydeligt.

Hun blev introduceret til 'The Sims' af sin ekskæreste, og da hun var i gang med sit sabbatår og ikke havde et job på daværende tidspunkt, havde hun al den tid i verden, hun skulle bruge, til at fordybe sig i spillet.

Og det var særligt 'The Sims'' kreative frihed, der fangede hendes opmærksomhed.

- Spillet gav mig mulighed for at sætte kreativiteten fri, fordi jeg selv skulle skabe alt fra bunden. Det havde jeg ikke oplevet i andre spil før, fortæller hun.

'The Sims' giver dig mulighed for at opleve alle perioder og højsæsoner af simmernes liv. Et særligt kendetegn for spillet er sproget 'simlish', der er et fiktivt sprog, som simmerne taler i spillet. (© EA Maxis)

En unik verden

Men det var særligt udgivelsen af 'The Sims 2' i 2004 og dets løbende udvidelser, der gjorde det muligt at skabe et virtuelt liv ned til mindste detalje. Realistiske kæledyr, mere tøj, flere forskellige ansigtstræk og mulighed for at sende simmerne på universitet blev introduceret.

Og pludseligt føltes det ikke længere kun som en virtuel verden for Katja Berger.

- Det var ikke længere kun en drømmeverden. Jeg kunne nærmest skabe et realistisk liv, hvor jeg kunne følge mine simmere på job, uddannelse og ferie. Alle de ting, som vi selv gennemgår i vores liv, udlevede mine simmere også, fortæller Katja Berger.

Fordi det var muligt at følge med i alle afkroge af simmernes liv, udviklede Katja Berger et personligt bånd til dem, i takt med at de blev ældre og udviklede sig, fortæller hun.

- Jeg husker, hvor stort det var at sende en af dem på universitetet for første gang. Jeg havde selv skabt hende, sendt hende af sted på egne ben og fuldt hendes udvikling. Det var bare vildt fedt.

- Mit ønske var, at de klarede sig godt, fik et godt liv, og det rigtige hus. Jeg stoppede faktisk med at spille med dem, før de døde af alderdom, for det kunne jeg ikke holde ud at se på. Så startede jeg i stedet en ny familie.

I løbet af februar fejrer spilfirmaet EA Electronic Arts 'The Sims'. Derfor kan alle brugere se frem til et fødselsdagboblebad, som alle får tildelt i anledningen af spillets 20-års fødselsdag. (© EA Maxis)

Meget mere end et spil

Men 'The Sims' var ikke kun en kreativ legeplads for Katja Berger. I en periode i sit ungdomsliv ramte den eksistentielle krise, der rammer så mange unge, også hende. Og da det så allersortest ud, brugte hun efterfølgende 'The Sims' til at give slip på hverdagen og tænke på noget andet.

- 'The Sims' var en god flugt fra virkeligheden, for inde i spillet kunne jeg have det perfekte liv. For mig var det et sted, hvor jeg kunne stresse af, og på et tidspunkt i mit liv gik det så op for mig, at jeg faktisk selv havde alt det, jeg havde i Sims, fortæller hun.

Livet i 'The Sims' åbnede døre for Katja Berger, som hun ikke selv vidste eksisterede. Gennem forummet Sims.dk opdagede hun blandt andet, at der var andre 'The Sims'-entusiaster.

I starten var det tiltænkt som et forum, hvor man kunne dele tips, tricks og snydekoder til spillet, men Katja Berger og de andre udviklede et unikt fællesskab, hvor de kunne diskutere 'The Sims', men også alt muligt, der ikke havde noget med spillet at gøre.

- Vi havde alle spillet til fælles, men vi brugte forummet til meget mere. Hvis vi havde det svært i vores hverdagsliv, kunne vi række ud til hinanden, og så ville der altid være en, der var klar til at lytte. Det betød ikke noget, hvem folk var, hvor gamle de var, eller hvad de lavede. Det betød bare noget, at der var nogen, fortæller hun.

'The Sims' giver dig mulighed for at bygge dit helt eget unikke hus fra bunden. Materialerne koster dog fiktive penge, og dem kan du blandt andet tjene ved at sørge for, at dine simmere får et arbejde eller bliver selvstændige. (© EA Maxis)

The Sims er stadig relevant

I dag har Katja Berger det bedre, og ligesom hun har gået igennem en personlig udvikling, har 'The Sims' også løbende udviklet sig til i dag at tælle fire forskellige spil og 75 udvidelser.

Udvidelserne giver blandt andet simmerne mulighed for at blive alt fra vampyrer til havfruer.

Og selvom Katja Berger ikke længere selv spiller 'The Sims', så tænker hun stadig på spillet fra tid til anden og forstår godt, at det stadig er populært 20 år efter første udgivelse.

- Kernen i 'The Sims' er den her kreativitet, det giver os mulighed for at opleve. Vi fans ønskede at kunne følge de her simmere ned til mindste detalje, og det fik vi lov til. Menneskene bag har været rigtig gode til at udvikle spillet på fansenes præmisser. De har lyttet til, hvad folk gerne ville have af muligheder, og derfor har folk nok stadig så stor en kærlighed til spillet.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter