Internettet er på den anden ende: Hypet spil 'føles som et spil fra fremtiden'

'Half-Life'-serien er tilbage med et nyt spil, der har blæst både fans og anmeldere bagover.

Sidste gang, man kunne boltre sig i nye 'Half-Life'-eventyr var i 2007. Men nu kan gamere atter dykke ned i science fiction-universet igen. (© Valve)

- Det føles som et spil fra fremtiden.

- 'Half-Life: Alyx' er I sandhed en game-changer for virtual reality.

- Det nye 'Half-Life' er alt det, vi forventede fra en Valve-udgivelse med stort et budget: betagende, opfindsomt og mesterligt lavet.

Sådan lyder nogle af de overvældede anmelderes reaktioner på det nye spil 'Half-Life Alyx', som får absolut topkarakter hos spilmediet IGN, der kalder spillet 'et mesterværk'.

Samme topkarakter finder man hos DualShockers og Video Games Chronicle - mens spillets fans er lige så begejstrede på Reddit.

Ventetiden har da også været mere end almindeligt lang. Spillet er nemlig første udgivelse i den efterhånden ikoniske 'Half-Life'-serie i 13 år.

Magnus Groth-Andersen er chefredaktør på GameReactor, der er Danmarks største spilmedie, og han er en af dem, der har ventet på et nyt kapitel i årevis. Og han er ikke blevet skuffet.

- Det er en fantastisk og storslået oplevelse, lyder det begejstret fra Magnus Groth-Andersen, der opfordrer alle med muligheden for at prøve spillet, til at få det gjort fordi: "så godt er det".

Ifølge ham excellerer spillet i graden af indlevelse, der for mange er forbundet med det at spille spil.

- Spillet forøger indlevelsen 100 gange. Der har aldrig været en verden, som man føler sig meget som en del af. Det er meget sjældent at opleve, siger Magnus Groth Andersen, der selv giver spiller karakteren ni ud af ti i sin anmeldelse.

Kan koste op mod 25.000 kroner i udstyr

Spillet er udkommet til PC, og der kræves et virtual reality-headset for at kunne blive spillet.

Udgiveren af spillet, Valve, har selv udgivet deres eget headset under navnet Index. Men hvis du allerede ejer en Oculus Quest eller Rift S eller en af HTC-modellerne Vive Pro, Cosmos Elite eller Cosmos, så kan du også bruge en af dem til at spille 'Half-Life Alyx'.

I ’Half-Life’-universet er verden, som vi kender den, blevet indtaget af uhyggelige rumvæsener fra Xen-dimensionen. (© Valve)

Og netop spillets afhængighed af et virtual reality-headset er en af spillets største begrænsninger i forhold til at nå et bredt publikum, hvis man spørger Magnus Groth-Andersen.

- Man kommer hurtigt til at bruge omkring 25.000, hvis man vil spille det her spil. Valves Index-headset koster omkring 9.000, og så skal man derudover også have bygget en computer, der kan trække spillet, siger han og fortsætter:

- Derudover skal du også have fem kvadratmeter frit tilgængeligt, der hvor du spiller, ligesom du skal bore to sensorer ind i væggen.

Alligevel spår han, at spillet han være med til at rykke på nogle af de idéer, spillere har om virtual reality.

- Jeg tror på, det her spil, kan være med til at overbevise mange virtual reality-skeptikere om, hvor meget man stadig kan gøre i forhold til forøgelsen af glæden ved en spilleoplevelse.

Tegner lovende for fremtiden

Men der er ingen grund til at styrte ud for at investere sin overskydende skattekroner eller børneopsparing i dyrt virtual reality-udstyr - endnu.

Ifølge Magnus Groth-Andersen, så er det første spadestik til en fuldblodssucces for virtual reality måske taget, men der er endnu lang vej, før udstyret bliver allemandseje.

Ligesom i 'Half-Life 2' er det den uspecificerede, østeuropæiske by City 17, der også er omdrejningspunktet for historien i 'Half-Life Alyx'. (© Valve)

- Nu har virtual reality været på markedet i nogle år, og selvom der har været gode oplevelser hist og her, så var det ikke den store landvinding, vi troede, det ville blive.

- Det skyldes blandt andet manglen på interessante, profilerede og veldesignede spil, som ikke er bare opvisningsstykker i, hvad virtual reality kan, siger Magnus Groth-Andersen.

Ifølge ham skal vi længere ud i fremtiden, før han tør spå om succes-udsigterne for virtual reality.

- Lige nu kræver teknologien for meget dedikation af den enkelte bruger. Vi skal se en større udvikling og høvle nogle af alle knasterne af, før det kan blive en bred succes, siger Magnus Groth-Andersen.

Han mener dog, at Valve tager et vigtigt skridt i den rigtig retning med deres fokus på udviklingen af "rigtige spil" til virtual reality med 'Half-Life Alyx'.

- De har fået et incitament til at forsætte med virtual reality-udgaver af deres andre spil som 'Portal'- eller 'Left 4 Dead'-serien. De har kæmpe skattekiste af spil at tage udgangspunkt i.