Jonas på 28 lavede nostalgi-spil for sjov med vennerne - nu hitter det i hele verden

Det danske spil ’A Hat in Time’ startede som et hobby-projekt. Nu har det solgt 500.000 eksemplarer og er på vej på Nintendo Switch.

Det danske spil ’A Hat in Time’ er inspireret af gamle Super Mario-spil og har solgt som varmt brød. (© Gears for Breakfast)

Med en hatteklædt pige på jagt efter brændstof til sit rumskib i hovedrollen har det danske spil ’A Hat in time’ med lysets hast opnået stor succes.

Spillet, der bringer mindelser frem fra gamle klassikere som ’Super Mario 64’ og ’Banjo-Kazooie’, udkom for under et år siden, og er i dag solgt intet mindre end 500.000 eksemplarer.

- Det har været helt utroligt at opleve. Da vi startede med at lave spillet, var det bare mig selv og nogle af mine venner, og nu er vi 20 personer, fortæller 28-årige Jonas Kærlev, der har fungeret som både instruktør, spildesigner, programmør og forfatter på spillet.

Startede som et hobby-projekt

For omkring fem år siden besluttede Jonas Kærlev sig for at starte en indsamling på Kickstarter for at finansiere sin idé.

Målet var at samle 30.000 amerikanske dollars ind.

Det skete i løbet af 24 timer, og i alt nåede indsamlingen op på 300.000 gode dollars til udviklingen af spillet.

I 'A Hat in Time' spiller man som Hat Kid, der skal samle brændstof til sit rumskib, som hun styrter ned med efter et sammenstød med rummafiaen, der forsøger at afkræve hende penge. (© Gears for Breakfast)

Og Jonas Kærlev havde da også svært ved at forstå den vilde opbakning til, hvad han troede skulle være et lille hobby-projekt.

- Til at starte med tænkte jeg, at det var et niche-spil. Jeg designede noget, jeg ville kunne lide. Jeg havde opfattelsen af, at min smag ikke var noget, der var nogle der delte. Så jeg var glad for, at både brugere og anmeldere tog så godt imod projektet, siger han.

Se her, hvordan rosen regnede ned over ’A Hat in Time’, da Troldspejlet anmeldte spillet.

Inspireret af Super Mario

Jonas Kærlevs bekymringer skulle dog vise sig at være ubegrundede.

Anmelderne var vilde med spillet, der ikke lægger skjul på, at hente sin inspiration fra spil, der ellers er 20 år gamle, og som ikke bliver lavet i samme stil i spilindustrien i dag.

- Spillet indfanger ånden fra de tidlige år med Nintendo. Ikke kun ved at være et stærkt platform-spil, men også på grund af den nærmest sukkersøde renhed, som kløgtigt bliver spredt helt perfekt ud over spillet, lyder det blandet andet i anmeldelsen fra verdens største spilmedie IGN, der kvitterede med en karakter på 8 ud af 10 og en nominering i kategorien ’Årets platformspil’, ved mediets eget ’Best of 2017 Awards’.

Det er da også det legende og farverige univers, som oplevede en gylden tid på Nintendo 64-konsollen, som ’A Hat in Time’ er inspireret af.

- Det kunne være sjovt at tage den formular og introducere det i dag, og hvordan det ville fungere i vores tid. Så det var ligesom konceptet. Og så fjernede vi de ’dårlige’ elementer fra de gamle spil, og bestræbte os på at tage det bedste med videre i ’A Hat in Time’.

Inspirationen fra de kulørte platformspil fra tiden omkring årtusindskiftet er ikke til at tage fejl af, når hovedpersonen, Hat Kid, bevæger sig rundt i det farverige univers. (© Gears for Breakfast)

Som forberedelse til udviklingen af spillet satte Jonas Kærlev sig ned for at spille gamle spil som ’Super Mario 64’ fra 1996 og ’Super Mario Sunshine’ fra 2002.

- Og jeg lagde mærke til, at jo længere man kommer ind i spillet, jo mere dykker kvaliteten også. I ’Super Mario Sunshine’ skal man for eksempel finde nogle blå mønter i flere af banerne. Men der er ikke noget kort over, hvor man skal lede. Så måske finder man dem, eller måske gør man ikke. Og det er jo superkedeligt i længden, siger han.

Pønser på hemmeligt, nyt projekt

I kølvandet på den store succes, Jonas Kærlev og resten af holdet bag ’A Hat in Time’ har fået, er han i disse dage på Europas største gaming-messe, GamesCom i Köln, for at overbringe de mange fans af spillet nyheden om, at der til september bliver udgivet en udvidelsespakke til spillet, der dermed bliver dobbelt så stort som før.

Derudover blev det også annonceret, at spillet ”snart” vil være tilgængeligt på Nintendo Switch. Tidligere har ’A Hat in Time’ ellers kun været at finde, hvis man ejer en PC, Playstation 4 eller Xbox One.

Og hvad angår Jonas Kærlevs næste spilsucces, så er der ikke meget at hive ud af ham endnu. Udover at det bliver anderledes end ’A Hat in Time’.

- Vi er så småt i gang med det næste spil. Men vi prøver noget helt nyt næste gang. Med ’A Hat in Time’ fik vi givet forsøg på denne her genre. Men så synes jeg også, vi har prøvet det. For der er jo mange andre genrer der også er interessante at tackle for os, siger han.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter