Kontroversielt krigsspil får ny kritik: 'Det er en araber-mordsimulator'

Spillet 'Six Days in Fallujah' fokuserer på et af de blodigste slag i Irak-krigen.

I 'Six Days in Fallujah' skal man som soldat erobre byen Fallujah fra hus til hus, ligesom det skete under Irak-krigen i 00'erne. (© Highwire Games/Victura)

For knap to måneder siden blev krigsspillet 'Six Days in Fallujah' annonceret til at udkomme senere på året, og lige siden har spillet været genstand for kritik.

Faktisk skulle spillet, hvor man genskaber et af de blodigste slag i Irak-krigen, oprindeligt være udkommet i 2009, men det mente pårørende til dræbte amerikanske soldater ikke var den bedste idé, og derfor blev spillet dengang droppet.

Men 12 år senere er udviklingen af spillet nu blevet genoptaget – og det betyder, at nye kritikere af spillet giver sig til kende.

Den seneste kritiker er The Council on American-Islamic Relations, som er en Washington-baseret lobbyistgruppe for muslimer.

Organisationen opfordrer Microsoft, Sony og Valve til at nægte at distribuere det taktiske skydespil, der er baseret på virkelige hændelser fra Irak-krigen.

- Vi vil have dem til at forbyde spillet på deres platforme, fordi det er en araber-mordsimulator, som vil bidrage til at normalisere vold mod muslimer over hele verden, siger talsmand Huzaifa Shahbaz fra lobbyistgruppen ifølge spilmediet PC Gamer.

Talsmanden kommer samtidig med en opfordring til hele spilindustrien.

- Spilindustrien må stoppe med at umenneskeliggøre muslimer. Spil som 'Six Days in Fallujah' glorificerer vold, som tog livet af hundredvis af irakiske civile. Spillet er med til at retfærdiggøre Irak-krigen, og den forstærker den anti-muslimske stemning i en tid, hvor den anti-muslimske intolerance fortsætter med at true menneskeliv, udtaler Huzaifa Shahbaz.

Spiludgiveren Victura, der står bag 'Six Days in Fallujah', har endnu ikke svaret på kritikken fra The Council on American-Islamic Relations.

Blodigt slag i Irak-krigen

'Six Days in Fallujah' foregår i den irakiske by Fallujah, som blev erobret af det amerikanske militær i løbet af de første par uger af Irak-krigen, der brød ud i 2003.

I 2004 blev byen en hvepserede for oprørskrigere, der kæmpede imod den amerikanske og vestlige tilstedeværelse. Der udbrød massive kampe, som kostede både amerikanske soldater, oprørere og civile livet.

Den vestlige koalition forsøgte at genindtage byen hele to gange, og spillet 'Six Days of Fallujah' fokuserer på det andet slag om Fallujah. Et blodigt slag, som kostede omkring 100 amerikanske soldater og 1.200 oprørere livet.

Yderligere anslås det, at mindst 800 civile, ifølge Røde Kors, blev dræbt under det andet slag om Fallujah.

Spillet bliver udviklet af Highwire Games og udgivet af spilfirmaet Victura. Direktøren for Victura, Peter Tamte, har tidligere udtalt, at man med spillet ikke vil gøre sig til dommer over, om den amerikanske invasion af Irak var en god eller dårlig beslutning.

- For vores team er det virkelig vigtigt at få spillerne til at forstå kompleksiteten ved kamphandlinger i en by. Og vi vil vise, hvordan beslutninger taget af politikere får stor betydning for de valg, en soldat bliver nødt til at tage på slagmarken.

- Men ligesom en soldat ikke kan kritisere de valg, som politikerne tager, vil vi med dette spil heller ikke have en politisk holdning til, om Irak-krigen var en god eller dårlig idé, har han tidligere udtalt til Polygon.

En af kritikpunkterne fra The Counsil on American-Islamic Relations er, at 'Six Days in Fallujah' er med til at "glorificere vold, som tog livet af hundredvis af irakiske civile". (© Highwire Games/Victura)

Spilforsker: Krigsspil er tit genstand for kritik

Ifølge Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen, der forsker på IT Universitet i København med fokus på, hvordan computerspil repræsenterer verden, er det ikke overraskende, at krigs- og skydespilsgenren er genstand for kritik.

Det forklarede hun i en dr.dk-artikel om spillet for et par måneder siden.

- Man har at gøre med en krig, der har fyldt rigtig meget, og som man har diskuteret nærmest lige siden, den brød ud, siger hun og uddyber:

- Der vil altid være folk, som mener, at det er usmageligt at bruge en krig, som stadig står klart i hukommelsen for mange, som underholdning.

Six Days In Fallujah' får premiere i 2021 til PC og unavngivne konsoller.

FacebookTwitter