Legendarisk computerspil fylder 20 år: Det ændrede hele spilindustrien

Det er 20 år siden, 'Half-Life'-serien begyndte, og ifølge Troldspejlets spilekspert ændrede det spilbranchen for altid.

I 'Half-Life' spiller man som Gordon Freeman. I to'eren fik han følgeskab af den unge kvinde Alyx Vance. (© Valve)

For 20 år siden kunne man for første gang tage turen til undergrundskomplekset 'Black Mesa Research Facility' i skikkelse af Gordon Freeman i skydespillet 'Half-Life'.

'Half-Life'-serien overrumplede spilbranchen for første gang i 1998 og står i dag stadig øverst på listerne over alle tiders bedste spil.

Spilekspert Troels Møller, der til daglig er redaktør på Troldspejlet, er da heller ikke i tvivl om betydningen af det ikoniske spil.

- Det er et af de spil, jeg har spillet allermest. Og det var så nyskabende, da det kom frem. Man havde aldrig set spil udfolde sig på den måde før, siger han.

Han henviser til historiefortællingen i spillet, der handler om en monsterinvasion fra en anden dimension, som helten Gordon Freeman forsøger at forhindre.

For første gang kunne du som spiller nemlig gå forbi spillets mange karakterer, som uden varsel kunne finde på at tale til dig, hvor man førhen aktivt selv skulle aktivere snak med de computerstyrede karakterer.

- Du fik historien fortalt ved at bevæge dig rundt og møde sikkerhedsvagten, receptionisten eller professoren i forskningsanlægget. De gav dig lige et par bidder, så man på den måde selv stykkede historien sammen, siger Troels Møller.

Selvom grafikken måske ikke står mål med nutidens standard, så var monstrene stadig gruopvækkende i 1998. (© Valve)

Spillet der ændrede spilbranchen

Spillet var en stor succes, både kommercielt og hos verdens anmelderkorps, og ændrede langt mere end bare skydespil-genren.

- Det ændrede hele spilbranchen! Som skydespil var det sådan set rimelig ordinært. Men måden, det spil fortæller historier på, var helt særlig, siger Troels Møller, der mener spillet i særdeleshed adskilte sig fra datidens spil.

- Generelt var det med spil dengang, at 'du er ham eller hende her, og nu skal du dræbe skurkene'. Og det kan godt være, skurkene havde en plan. Men det var altid cirka dét, der var den overordnede historie. I 'Half-Life' var der intriger og historier, som vi ikke havde prøvet før. Det gik langsommere end før, og man fik en dybere oplevelse. Man kunne synke længere ned end i andre spil, siger han.

Faktisk trækker det tyve år gamle 'Half-Life' tråde helt op til spil i dag, hvor mange har ladet sig inspirere af fortællestilen.

- Der var ingen såkaldte cut-scenes i 'Half-Life', hvor spillet stopper og fortæller videre i korte filmklip. Alt, der sker, sker, mens man har kontrol over figuren. Og det gør også, at man er mere investeret i handlingen. Og det er et greb, vi har set i mange spil sidenhen som eksempelvis 'The Elder Scrolls: Skyrim', 'Divinity: Original Sin' og 'Dark Souls', siger Troels Møller.

I 'Half-Life 2' var historien rykket ud af forskningsanlægget og ind i den fiktive by City 17. (© Valve)

'Der kommer ikke en treer'

I alt er der kun kommet to spil i 'Half-Life'-serien. Det første i 1998 og 'Half-Life 2' i 2004.

Så fans har i årevis hungret efter en fortsættelse i fortællingen om Gordon Freemans kamp mod ækle kryb fra fremmede verdener.

Men spørger man Troels Møller, så skal man altså ikke regne med nogensinde at se 'Half-Life 3'.

- Vandrørene siger, det er på vej. Men det er gået hen og blevet det mest berømte vaporware (produkt, der aldrig kommer, eller gang på gang bliver udskudt af producenten, red.). Det har vokset sig så stort og hypet, at jeg ikke tror, det nogensinde kommer.

- Uanset om det så blev verdens bedste spil, ville det ikke kunne måle sig med de forventninger, folk har bygget op hos sig selv. Så al snak om spillet skal uddø, før Valve (udvikleren af 'Half-Life') tør kaste sig over projektet, siger Troels Møller.

Han fremhæver desuden et andet vigtigt projekt, som står i vejen for udviklingen af en tre’er.

- Det er jo også Valve, der står bag Steam, der er verdens største online-spilbutik. De tjener styrtende med penge på Steam, og platformen fungerer upåklageligt, men de bruger også mere eller mindre al deres energi på at forblive førende på markedet, siger Troels Møller.

Men så kan man jo altid spille de gamle spil igen - eller for første gang. For ifølge Troels Møller kan unge gamere, der ellers er vant til det hektiske gameplay i 'Fortnite' og 'Call of Duty' også få stor fornøjelse ud af 'Half-Life'.

- Jeg kan godt lide 'Fortnite' og så videre. Men der kommer sjældent nogen dyb fortælling ud af at løbe rundt og dræbe andre. Så hvis man ikke har spillet 'Half-Life', skal man gøre det. Særligt hvis man værdsætter en god, velfortalt historie, skal man kaste sig over det, lyder det fra Troels Møller.

Se herunder, hvordan Troldspejlet i 2004 roste 'Half-Life 2', da det udkom.

Facebook
Twitter