LEGO har udgivet spil i 25 år: 'Vi har måske fokuseret meget på drengene'

Flere spil skal fremover tale til flere forskellige målgrupper, fortæller underdirektør i LEGO's spilafdeling.

Omkring 180 spiltitler har LEGO udgivet i de over 25 år, de har lavet spil. (© Grafik: Oliver Seppo/LEGO)

Det begyndte med et meget pixeleret spil med legoklodser i december 1995, hvor du kunne bygge racerbiler eller en pizzabil, som du bagefter kunne køre ræs i.

Sidenhen kom blandt andet 'LEGO Marvel Super Heroes', LEGO-spillet med Harry Potter og flere LEGO Batman-spil, og spillene er i dag en stor del af LEGO-universet.

Det er blevet til 180 forskellige spil, og nu kan producenten bag Danmarks verdensberømte plastikklods fejre, at man har skabt computerspil i 25 år. Først på den 90'er-farvede konsol Sega Pico til i dag, hvor konsoller som PlayStation og Xbox kæmper om det lukrative spilmarked.

For det er en spændende tid, som LEGO-koncernen kan fejre i spilfødselsdag i, siger Sean McEvoy. Han er underdirektør i LEGO Games og sidder hjemme fra sit kontor i Jylland, hvor han er med til at lægge linjen for, hvad verdens største legetøjsproducent skal lave af spil fremover.

I de 25 år er der udkommet over 180 titler, som er lavet til alt fra konsoller, PC, Mac og mobiltelefoner og tablets. Enkelte af spillene er bygget op om samme leg, som man kender det fra de fysiske plastikklodser, hvor man bygger, som man gjorde det hjemme på gulvtæppet som barn.

Men da Sean McEvoy kom ind i LEGO i 2017, bemærkede han og resten af holdet af medarbejdere, at flere af LEGO-koncernens spil var de såkaldte action adventure-spil. Altså spil, hvor man typisk spiller en figur, som kæmper sig igennem nogle problemløsende opgaver i en given bane.

Det førte til en strategiændring på de spil, LEGO Games udgav.

- Vi begyndte at fokusere mere på det at skabe noget med LEGO-klodser, og hvordan det kunne udvides til den digitale platform på nye måder. Vi følte, der var så meget at kaste sig ud i af nye udgivelser, der har rødder i klodsen, og hvor vi kunne få flere forskelligartede udtryksmuligheder, siger Sean McEvoy.

Et af de spil, han ser som en udvidelse af den fysiske leg med klodser til digital leg, er blandt andet spillet 'LEGO Builder’s Journey'. Spillet udkom i 2019, og her er det ikke en LEGO-figur som Mario eller Harry Potter, man spiller. I stedet handler det om at samle klodser på alle mulige måder, hvor man skal løse udfordringer eller opnå et særligt mål. Kort fortalt en mere klodsnær følelse.

Sådan ser spillet 'LEGO Builder's Journey' ud. Det ligner meget en digital oplevelse af det at bygge med LEGO-klodser. (© Lego)

- Spillet giver en meget taktil oplevelse af det at bygge med LEGO-klodser, og det fanger den glæde ved at bygge og være kreativ, som man også kan få ved at bygge med fysiske klodser. Det er meget det, vi vil udvikle flere spil på, siger Sean McEvoy.

Han understreger, at kernepublikummet for LEGO stadig er børn og familier. Men han fortæller også, at LEGO-koncernens spil gerne må spilles af flere – også voksne, uden de nødvendigvis begrænser sig til én særlig målgruppe.

- Vi vil gerne være lidt mere inkluderende og lave noget med mere diversitet. Man kan sige, at nogle af de spil, vi tidligere har lavet, måske har fokuseret meget på drengene i de udtryk, vi har valgt. Vi tror, der er mange muligheder, hvis vi udvikler spil til børn og familier, men hvor vi også inviterer flere med, siger han.

Vil I så gøre jeres spil mere pigede?

- Det er ikke målet at appellere til et særligt køn eller gruppe. Det er mere at appellere til flere grupper, hvor vi laver en værktøjskasse til at være kreativ, og hvor spilleren kan skabe sin egen verden, i stedet for at vi designer et spil, hvor det kun er os, der står for det kreative.

- I stedet vil vi give den kreative værktøjskasse til spilleren, hvor vi arbejder mere med åbne afslutninger og en brugerdrevet model, siger Sean McEvoy og understreger samtidig, at den fysiske LEGO-klods og spillene sagtens kan overleve sammen.

Men LEGO-spillene, som er skabt i samarbejde med rettighedshaverne bag blandt andet superhelte, og som stadig er LEGO-koncernens mest solgte spiludgivelser, er på ingen måde et endt kapitel, fortæller han. Han vil dog ikke ud med, hvilke superhelte eller kendte figurer LEGO Games er mest interesseret i at bygge digitale klodser op omkring.

En af de ting, der har gjort spillene med superhelte og Harry Potter til succeser, er ifølge Sean McEvoy de kendte figurer i LEGO-universet. Men det skyldes også, at figurerne rummer en særlig humor i deres udtryksform, fordi de er LEGO-minifigurer.

LEGO har blandt andet lavet spil med Batman. (© Lego)

Selvom det kan lyde besværligt, når to store brands som LEGO og eksempelvis Warner Bros. skaber et spil sammen, så er det samarbejder, som Sean McEvoy og resten af teamet sætter stor pris på. For alle på tværs af selskaberne lægger alle kræfter ind for at skabe det bedste spil, siger han.

Men han fortæller også, at det er et komplekst samarbejde, der kræver store tidsmæssige investeringer, og at fansene også er med.

- Vi har en forpligtelse over for de fans, som absolut elsker universerne – og vi er jo også selv fan af de universer. Så vi forsøger så godt som muligt at fange essensen af de figurer og universerne, så vi kan udtrykke dem så kraftfuldt som muligt, siger han.

LEGO-koncernens spilafdeling ligger primært i Billund, men har også ansatte i København, Shanghai, Singapore og London. I alt arbejder omkring 1.000 personer på LEGO-spil lige nu på tværs af LEGO og deres samarbejdspartnere.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk