Millioner følger med i vanvittigt kapløb: Verdens største YouTube-stjerne bliver overhalet

Inden længe må verdens største youtuber, PewDiePie, se sig slået af et indisk pladeselskab i kampen om at have flest følgere.

Smilet stivner måske snart på den 29-årige YouTuber 'PewDiePie', der inden længe må se sig slået som verdens førende YouTube-kanal af indiske T-Series. (Foto: Vincent Sandoval © Getty Images)

I bedste Game of Thrones-stil udspiller der sig netop nu et slag af dimensioner om at være den mægtigste hersker af YouTube.

For igennem den senere tid har linjerne været trukket hårdt op mellem den svenske gamer PewDiePie, der er verdens største YouTuber, og Indiens største musik- og filmselskab T-Series.

I skrivende stund har det indiske selskab omkring 73,5 millioner abonnenter på deres kanal.

Og det er blot 450.000 personer fra at slå den kanal med flest følgere. Den tilhører nemlig lidt endnu stadig den svenske youtuber PewDiePie, der altså indtager førstepladsen med 74 millioner abonnenter på sin kanal.

Det har fået flere YouTube-brugere til at sætte alle kræfter ind på at redde deres helt, PewDiePie, så han kan forblive kongen af YouTube.

For eksempel har The Hacker Giraffe formået at hacke 50.000 printere, der forleden udskrev papirer med instrukser om at abonnere på PewDiePies kanal og stoppe med at følge T-Series.

Også youtuberen Justin Roberts tog kampen op mod det indiske selskab, da han greb ud efter alle de vennetjenester han kunne, og kaprede den største reklameskærm på Times Square i New York, med budskabet om at gå ind og følge PewDiePie.

Og endeligt brugte en anden youtuber, MrBeast, en halv dag på at sige 'PewDiePie' 100.000 gange.

Folk er ikke blege for at tage vilde midler i brug, når det kommer til promoveringen af deres online-helt. Her er det Time Squares største reklametavle og en udskrift fra en af 50.000 hackede printere, der er blevet taget i brug i YouTube-krigen. (© Justin Roberts/Dr_Moxmo)

En historisk youtuber

De kraftige reaktioner på YouTube-kongens mulige fald, kan tilskrives, at PewDiePie var en af de allerførste YouTube-kendisser. I hvert fald hvis man spørger danske Mads Gottlieb, der selv står bag den succesfulde YouTube-kanal MadsenGaming.

- Jeg tror, det handler om, at PewDiePie har været med, siden det startede. Man forbinder ham med YouTube, så folk har opbygget et personligt forhold til ham. Han interagerer virkelig godt med sit publikum, og man holder af ham, fordi han virkelig er sig selv. Mange af brugerne, der har haft gang i de her stunts, er også venner med PewDiePie og vil jo gerne have, han forbliver nummer et, lyder det fra Mads Gottlieb.

Mads Gottlieb er en dansk youtuber med over 100.000 abonnenter på sin kanal 'MadsenGaming' på YouTube. Han vandt prisen for 'Årets Gamer' ved Guldtuben tidligere på året. (© Mads Gottlieb)

Han mener dog ikke, man behøver frygte dommedagslignende tilstande i den virkelige verden, hvis det indiske pladeselskab skulle ende med at overhale den spilleglade svensker.

- Der kommer nok en masse videoer med det, men der sker nok ikke noget specielt rent fysisk. Det vil selvfølgelig være et nederlag for alle dem, der har holdt med ham. For Pew har mange fans, men jeg tvivler på, han har så mange hardcore fans, så jeg tror ikke, de burer sig inde i dage og måneder, fordi han bliver nummer to, siger Mads Gottlieb.

PewDiePie er blevet en kæmpe stjerne i kølvandet på sin YouTube-succes og ses her til premieren på 'Star Wars: The Force Awakens' i 2015. (Foto: Dave J. Hogan © Getty Images)

En ny æra for YouTube

Selvom løbet er tæt og intet endnu er afgjort, så er det dog blot et spørgsmål om tid, før T-Series afsætter kongen af YouTube.

Med over 460 millioner internetbrugere er Indien det næststørste onlinemarked kun overgået af Kina. Og i 2021 anslås antallet af indiske brugere at stige til omkring 635 millioner.

Men når magtskiftet engang finder sted, og den nye, indiske monark sætter sig til rette i tronen, vil det være enden på YouTube, som vi kender det.

I hvert fald hvis man spørger den populære youtuber Mads Gottlieb, der i øvrigt tidligere på året vandt prisen for 'Årets Gamer' ved Gultuben.

- Det er noget mærkeligt noget, at et firma har fået så mange abonnenter. Og jeg håber ikke, det fortsat vil ske, at firmaer bliver så store. YouTube blev jo skabt, fordi man som privatperson skulle uploade videoer selv, og det var personligt. T-Series er på ingen måde personlige, og selvom jeg ikke frygter, at YouTube bliver en ren firmaplatform, så kan man frygte, at de store firmaer får for meget magt og bare deler en masse reklamer, siger Mads Gottlieb.

Selv lader PewDiePie dog til at tage hele kapløbet med ro. Faktisk har han brugt den enorme opmærksomhed til at starte en indsamling til fordel for indiske børnearbejdere. En indsamling, der allerede har samlet over halvanden million kroner ind.

En stormfuld tid for PewDiePie

PewDiePie, med det borgerlige navn Felix Kjellberg, der stadig sidder på førstepladsen har været på YouTube siden 2010, hvor han har gjort en karriere ud af at reagere kraftfuldt på de spil, han spiller, og videoerne på hans kanal har i alt 19,5 milliarder visninger,

Men i begyndelsen af 2017 kom PewDiePie i unåde hos alverdens internetbrugere, da Wall Street Journal udkom med en artikel, der viste, hvordan PewDiePie i ni videoer havde lavet jokes om jøder og anvendt nazistiske symboler.

Og det fik da også hurtigt videoskaberen til at gribe kameraet og tage til genmæle overfor anklagerne.

- Jeg har lavet nogle jokes, som folk ikke kan lide. Og ved du hvad? Hvis folk ikke kan lide mine jokes, så respekterer jeg dét. Det kan jeg godt forstå. Jeg anerkender, at jeg tog tingene for langt, og det er noget, jeg stensikkert vil have i baghovedet fremover. Men reaktionerne og forargelsen har været fuldstændigt sindssyge, siger PewDiePie i sin video 'My Response', han lagde ud i kølvandet på skandalen.

Som de fleste YouTube-brugere kender PewDiePie; foran mikrofonen iført vanlige hørebøffer. (Foto: Felix Kjellberg © PewDiePie)

Spørger man danske Mads Gottlieb, så har den turbulente tid dog ikke været medvirkende til, at PewDiePie nu er ved at blive afsat som den førende kanal på verdens største videoside.

- Den omtale, han har fået, har kun gavnet ham. For PewDiePie handler det bare om omtale, for han får kun flere følgere ud af det. Han er rigtig god til at få opmærksomhed, og han er godt klar over, om det er shitstorm, han er på vej ud i. Han gør det ikke noget, hvor reaktionerne kommer som et chok for ham, siger mads Gottlieb og fortsætter:

- For nogle år siden proklamerede han, at han ville slette sin kanal, når han ramte 50 millioner abonnenter. Og da han så fik de 50 millioner, var folk spændte på, hvad han så gjorde, og han slettede så bare sin anden kanal, han alligevel aldrig rigtig brugte. Og det stunt gjorde jo så, at han fik mange abonnenter på meget kort tid, selvom måden, det skete på, måske var sådan lidt ufin.

Facebook
Twitter