Millionerne vælter ind: Dansk spilfirma topper hitlisterne i USA

Spillet 'ABC Runner' er rygende populært, hvilket blandt andet skyldes TikTok.

I 'ABC Runner' konkurrerer man mod andre spillere i et løb om at besvare spørgsmål med bestemte forbogstaver, hvor den hurtigste på tasterne vinder. (Foto: Umami Games)

Da tre danske mobilspilsentusiaster tilbage i 2019 startede spilvirksomheden Umami Games, var det med formålet om at slå igennem på det hårde og konkurrenceprægede mobilspilsmarked.

To år senere må det mål være siges at være indfriet.

Mobilspillet 'ABC Runner' har de sidste fire uger ligget blandt de tre mest downloadede mobilspil I USA på Apples hitliste, hvor det er blevet til mere end 2,5 millioner downloads.

Den høje hitlisteplacering er noget, der er meget tilfredsstillende for Umami Games' direktør, Riley Andersen, der sammen med Mads Nørgaard Anthony og Lars Zilmer startede virksomheden på Vesterbro i København for to år siden.

- Vi er rigtig glade og stolte af placeringen. Nu har vi lavet 30 mobilspil på to år, og tit ser man, at mobilspil, der kommer op og ligger nummer et, forsvinder ugen efter.

- På den måde er vi blevet positivt overrasket over, at spillet har klaret sig så flot over en længere periode, siger Riley Andersen.

'ABC Runner' er i al sin enkelthed inspireret af den gamle leg 'dreng, pige, land, by,' som 30-årige Riley Andersen ofte legede med sine veninder.

I spillet konkurrerer man mod andre spillere i et løb om at besvare spørgsmål med bestemte forbogstaver, hvor den hurtigste på tasterne vinder.

'ABC Runner' er meget farverigt, hvilket var intentionen, da skarpe farver er med til at skabe opmærksomhed på sociale medier. (© Umami Games)

TikTok fik spillet til at gå viralt

En af grundene til, at 'ABC Runner' har nået den høje placering på Apples hitliste for mobilspil er uden tvivl TikTok.

På det kinesiske sociale medie er spillet gået viralt, hvor brugerne optager videoer, mens de spiller, som derefter kommenteres og deles med vennerne.

- Fra den ene dag til den anden kunne vi se på vores data, at vi pludseligt havde fået en masse organiske downloads (downloads man ikke har reklameret for og dermed brugt penge for at opnå).

- Vi tjekkede TikTok, hvor rigtig mange havde lagt videoer op fra vores spil. Det er skønt at se, hvor meget det har spredt sig derinde, siger Riley Andersen.

Danske Umami Games har kontor på Vesterbro i København og består af Riley Andersen, Mads Nørgaard Anthony og Lars Zilmer. (© Umami Games)

'ABC Runner' er gratis at downloade, og derfor er den danske virksomheds forretningsmodel baseret på annoncer og reklamer i spillet.

Netop derfor er det ifølge Riley Andersen livsvigtigt at slå igennem på sociale medier.

- Og det gør man kun, hvis man har en innovativ idé og har en masse farver, som giver folk lyst til at klikke, siger hun.

På grund af forretningsmodellen vil du som spiller opleve, at du bliver afbrudt af reklamer undervejs, hvilket nogle spillere sikkert vil finde irriterende.

Den problematik holder Umami Games skarpt øje med.

- Vi ved, det er en risiko, at folk bliver trætte af at blive afbrudt af reklamer. Men hvis man ser på den yngre generation – folk under 25 år – er de vokset op på en anden måde.

- De kunne aldrig drømme om at betale for et mobilspil. De vil langt hellere se på reklamer for at få lov til at få gratis content. Præcis ligesom de er vant til på YouTube, Instagram og TikTok, siger Riley Andersen.

Investeringsrunde gav millioner

I takt med at 'ABC Runners' indtog den amerikanske hitliste, besluttede Umami Games sig for at lede efter en investering.

En af grundene er, at de har lavet flere spil, der har vist gode resultater, men som de ikke har kunnet nå at arbejde på. Derfor ledte de efter investeringer, så firmaet kunne ekspandere.

Den amerikanske succes for Umami Games har været medvirkende til, at virksomheden for nyligt har rejst 3,6 millioner kroner i en investeringsrunde. (© Umami Games)

Den investering har de fundet i investoren Morten Wulff, der er stifter af Game Analytics, som er en pendant til Google Analytics indenfor spilverdenen.

Han har investeret 900.000 kroner i virksomheden, og derudover har Vækstfonden tredoblet det beløb, uden at Umami Games har skullet afgive procenter af virksomheden.

Dermed kommer investeringen samlet op på 3,6 millioner kroner.

- Det er kloge penge, da han er en rigtig god person at samarbejde med indenfor tech-branchen. Han har både bygget firmaer op, og han har et rigtig stort netværk, siger Riley Andersen.

Med de nye penge i hånden er planen nu, at Umami Games skal ansætte nye folk. Men ambitionerne stopper ikke her for det kun to år gamle spilfirma.

- Vi skal for det første udvide holdet, fordi vores mål er at lave 150 nye spil de næste 12 måneder. Det lyder som vildt mange, men fordi vi kan lave dem hurtigt – helt ned til et par dage – er det ikke umuligt, siger Umami Games' direktør.

FacebookTwitter