Ny Fortnite-trøje koster 4.500 kroner – og den er allerede udsolgt

Modegiganten Balenciaga har netop lanceret en virtuel og en ægte tøjkollektion med spillet 'Fortnite'.

Der er stor prisforskel på de Balenciaga-ting, man kan købe i 'Fortnite' i forhold til de ting, man kan købe i den virkelige verden. (© Epic Games/ Balenciaga)

Hvad får man, når man krydser et af verdens største spilfænomener med et af verdens hotteste modebrands?

Tydeligvis tøj, der er meget populært.

Det er i hvert fald det indtryk, man får, når man besøger Balenciagas hjemmeside, hvor man lige nu kan købe tøj fra deres nye samarbejde med 'Fortnite' fra Epic Games.

Man kan eksempelvis erhverve sig en cowboyjakke til lige omkring 8.200 kroner eller en hættetrøje til 4.500 kroner.

Og her kort tid efter, at de forskellige t-shirts, trøjer og jakker er kommet til salg, er der allerede meldt udsolgt i flere størrelser.

Den nye kollektion overrasker ikke den danske gamer Marie Watson, som ofte streamer spillet fra sin Twitch-kanal.

- 'Fortnite' laver samarbejde med alt, der har en puls, så det kommer ikke bag på mig, at de nu går sammen med Balenciaga. Det spil kan efterhånden tillade sig lidt af hvert, fordi de så ofte laver store aftaler med gigantiske samarbejdspartnere, forklarer hun.

Inde i spillet er prisniveauet på tøjet et lidt andet, og her kan man for eksempel købe Balenciaga-tøj til sin 'Fortnite'-karakter for omkring 55 kroner.

- Alle de her kosmetiske ændringer i Fortnite er altid sjove og skøre, og deres nye Balenciaga-indhold er egentlig også meget fint, men lidt gennemsnitligt, siger Marie Watson.

Karakteren Doggo er klædt i Balenciaga fra top til tå. Det er et lidt andet look end hans normale orange hættetrøje. (© Epic Games)

En god strategi

Flere af virkelighedens Balenciaga-beklædningsgenstande fra den nye kollektion prydes med Fortnite-logoet og en tekst med "Retail Row" på forskellige sprog, der er et kendt område inde i spillet.

Og Marie Watson havde da også forventet noget lidt mere kreativt.

- Hvis jeg skal være helt ærlig, så ligner det lidt en pænere udgave af noget, jeg kunne have bestilt fra Wish. Det er jo bare et logo på en trøje, siger gameren.

Hun er dog ikke i tvivl om, at folk nok skal købe det alligevel.

- Der er jo folk derude, som køber alt med Fortnite, som overhovedet kan købes. Og så trækker det nok også op, at det er lavet med Balenciaga og ikke H&M. Det henvender sig meget naturligt lidt mere til den gruppe, som godt kan lide mærketøj, siger hun.

Sådan ser et lille udvalg af den nye kollektion ud. (© Balenciaga)

Også Helene Skytte, der er ejer af Hood Agency og har speciale i mode, og som lige nu er til modeuge i London, har set den nye kollektion fra Balenciaga.

Selvom hun heller ikke er blæst bagover af den virkelige verdens Balenciaga-kollektion med 'Fortnite'-tema, forstår hun godt, hvorfor modegiganten gerne vil være en del af 'Fortnite'-universet.

- Balenciaga er et stort og vigtigt brand – specielt blandt de unge. Ved at tappe ind i den her kæmpestore gruppe af unge, når de måske nogle potentielle købere endnu tidligere, end de ellers ville. Jeg tror virkelig, at det er en god strategi for dem, forklarer Helene Skytte.

Derudover er hun ikke i tvivl om, at det giver rigtig god mening for modehuse at lave tøj i et begrænset antal, som tilfældet er med 'Fortnite'-kollektionen, da det ofte er med til at skabe hype.

- Når noget er svært at få fat i, bliver det hurtigt mere eftertragtet i modeverdenen, og det tyder på, at Balenciaga og 'Fortnite' er i gang med lige netop det, forklarer hun.

Sammen med deres tøj og genstande i den virkelige og den digitale verden har Balenciaga og 'Fortnite' også lanceret en såkaldt "lookbook".

Her kan man se Balenciaga-tøj, og spillerne i 'Fortnite' har muligheden for at vise deres tøjstil frem for hinanden.

- Alt det indhold, de har lavet på selve spilplatformen, ser rigtig fedt ud, og jeg er egentlig overrasket over, at det her samarbejde ikke er kommet noget før, siger Helene Skytte.

Mere samarbejde i fremtiden

Samarbejdet mellem Balenciaga og spilselskabet bag 'Fortnite', Epic Games, startede faktisk allerede i foråret.

Her hjalp spilselskabet modehuset med at lave et unikt spil, som Balenciaga kunne bruge til at vise årets efterårskollektion på en form for digital catwalk.

Spillet hed 'Afterworld: The Age of Tomorrow' og gik i korte træk ud på, at man kunne besøge "mytologiske fortider og forventede fremtider" i et dystopisk univers.

Nu har Balenciaga så gået skridtet videre, fortæller Demna Gvasalia, der er kunstnerisk leder hos Balenciaga.

- Siden samarbejdet startede, har vi været inspirerede af den kreativitet, der er i 'Fortnite'-fællesskabet.

- Derfor gav det også fuldstændig mening, at vi fortsatte det gode samarbejde ved at lade vores to verdener mødes med et autentiske Balenciaga-udtryk i spillet og en fysisk Fortnite-kollektion i vores butikker.

Sådan ser lidt af det Balenciaga-indhold ud, som man kan købe i 'Fortnite'. Hvem har ikke altid drøm om en sko-hakke? (© Epic Games/ Balenciaga)

Helene Skytte spår, at Balenciaga-'Fortnite'-samarbejdet godt kan være starten på en trend, som kommer til at fylde mere i fremtiden.

- Gamingverdenen er i grad på vej frem og har de unges opmærksomhed, så selvfølgelig holder modehusene øje med den målgruppe. Jeg tror, man kommer til at se mange flere samarbejder i fremtiden, og helt sikkert også til ældre målgrupper, forklarer hun.

Facebook
Twitter