Ny PlayStation og Xbox får hug efter 'vanvittig' efterspørgsel: 'De har svigtet deres ansvar'

Man bliver skuffet, hvis man lige nu forsøger at købe en ny PlayStation eller Xbox.

Hvis du drømmer om at udskifte din gamle PlayStation 4 med den nye generation, så må du væbne dig med tålmodighed. (Foto: Teddy Guerrier © Unsplash)

Tomme hylder og frustrerede købere.

De længe ventede konsoller, Xbox Series X og PlayStation 5, er blevet mødt af så stor en efterspørgsel, at de kort efter lanceringen blev revet væk, og medierne er fyldt med historier om skuffede fans og overpriser på Den Blå Avis.

Hylderne står gabende tomme, og til TV2 siger Power, om den nye PlayStation, at "efterspørgslen har været helt enorm og langt større, end hvad vi overhovedet har set tidligere og kunne efterkomme." Også hos Bilka blev konsollen udsolgt på få minutter.

På online-markedspladser som eBay og Den Blå Avis sælges konsoller til mere end det dobbelte af markedsprisen.

På Twitter skriver PlayStation, at det er deres største lancering til dato. Mens der lige nu er udsolgt, lover de, at der kommer nyt udstyr på markedet før 2021 - dog uden at komme nærmere ind på, hvornår det sker, og om det gælder i alle lande.

Kigger man på PlayStation Danmarks Facebook-side, er der også en del skuffede kommentarer.

- Måske man bare skulle købe en Xbox i stedet, skriver en.

- Synes godt nok, det er latterligt, at Sony lover konsollen som en julegave, når ingen kan nå at få den til jul nu, hvis de ikke forudbestilte den som lynet tilbage i september, lyder det fra en anden.

Gaming-ekspert: De har svigtet deres ansvar som producenter

Redaktør på gamingmediet GameReactor Magnus Groth-Andersen er generelt ikke imponeret over lanceringen, som han ikke mener er "forbrugervenlig":

- Lanceringen har bevist, at folk stadig er interesseret i spille spil på konsoller. Og det er da positivt. Men der stopper de gode nyheder også, siger han.

- Sony og Microsoft fejler i deres ansvar som producenter, når de ikke kan supplere nok konsoller til den efterspørgsel, som de klart har vist, der ville være på deres produkter.

For selvom 2020 har vist sig at være et ekstraordinært år på mange parametre, så har ingen tvunget Sony eller Microsoft til at lancere den næste konsolgeneration i år, pointerer Groth-Andersen.

- Derfor bliver lanceringen af det her produkt, som ellers netop er tænkt som et masseproduceret produkt, der er tilgængeligt for alle, et lille irriterende punktum for et år, som, lad os nu være ærlige, har været noget bæ, mener Magnus Groth-Andersen.

Det har på nuværende tidspunkt ikke været muligt at få en kommentar fra Sony, men Xbox i Norden skriver i en mail som svar på kritikken:

- Gamere elsker den næste generation af Xbox, og interessen er utrolig. Vi forsyner vores forhandlere så hurtigt, vi kan, og vi vil gerne opfordre folk til at tjekke med deres lokale forhandler på forhånd, så de ikke går forgæves.

Ekspert: Det er helt vanvittigt

Men hvordan kan det ske, at så store og massivt anlagte lanceringer kan ende med at skuffe gamere verden over?

Begge firmaer har brugt syv år på dels at udvikle og dernæst forberede lanceringen af deres nyeste generation af spilkonsoller. Derfor kan det virke besynderligt, at de ikke har formået at producere nok produkter til deres store og længe ventede lanceringer.

Men ikke engang Sony eller Microsoft kunne have forudset, hvilket år 2020 ville blive. Et år, hvor mennesker verden over har været nødt til at holde sig inden døre, og hvor en af konsekvenserne deraf har været, at salg af gamingudstyr er "eksploderet".

Det siger strategikonsulent i marketing- og konsulentbureauet Holst Mouritzen, Jacob Holst Mouritzen:

- De tomme hylder er en kombination af de problemer, som coronapandemien har skabt i forsyningskæden, og så – primært – det faktum, at efterspørgslen på gamingudstyr er eksploderet under pandemien.

Her ses de to PlayStation 5-konsoller. Til venstre står den dyrere model med spildrev, mens den digitale - og billigere - model står til højre. (© SONY)

Den klassiske strategi med at lancere sit produkt i forbindelse med julehandlen, har sørget for yderligere pres på udbuddet af produkter til de mange hungrende købere:

- Normalt lancerer man produkter op til jul for at kunne booste salget af sit produkt. Men i år kommer lanceringen på ryggen af et i forvejen vanvittigt boost i efterspørgsel.

- Det er helt vanvitttigt, siger Jacob Holst Mouritzen.

"Alt er solgt"

Det er ikke kun hylderne i Danmark, der er tomme. Også i det store udland er der stor efterspørgsel og manglende udbud.

I midten af november udtalte Xbox-chefen Phill Spencer, at de i Microsoft regner med, at der kan være mangel på de nye konsoller helt indtil april 2021.

I sidste uge udtalte Sony-chefen Jim Ryan desuden til det russiske nyhedsmedie Tass, at "alt er solgt":

- Jeg brugte så meget tid sidste år på at sikre mig, at vi skabte nok efterspørgsel på vores produkt. Og nu bruger jeg meget tid på at forsøge at øge udbuddet, så det kan matche efterspørgslen, sagde Jim Ryan i interviewet 19. november, dagen for lanceringen af PlayStation 5.

Ligesom Jacob Holst Mouritzen så peger begge firmaer på, at pandemien har væretafgørende i den store efterspørgsel:

- Jeg tror, at vi har set en acceleration af nogle trends inden for gaming i de sidste seks måneder. Vi er uden tvivl accelereret et måske to år i form af tage nogle af de her trends til os, udtalte Xbox-chefen Phill Spencer til mediet The Verge.

Sådan ser de nye Xbox Series S og X ud, der blev lanceret 10. november. (© Microsoft)

Hos konkurrenten Sony gjorde Jim Ryan desuden opmærksom på, at det ikke har været nogen badeferie at lancere en ny konsol midt i en pandemi:

- (...)jeg kommer ikke til at planlægge en lancering midt i en pandemi igen - og jeg vil heller ikke anbefale andre at gøre det.

Dansk virksomhed lagt ned af ordrer

Men det er ikke kun konsollerne, der bliver revet væk.

I en tid, hvor folk opholder sig meget inden for hjemmets fire vægge, er der sket en markant stigning i efterspørgslen på alt gamingudstyr generelt - og ikke bare efter de to største konsoller.

Ifølge den internationale analysevirksomhed Nielsen har interessen for gaming været "rekordhøj under covid-19".

Det kan også danske SharkGaming, der dels producerer gamercomputere og sælger gaminghardware, skrive under på:

- I år har vi vækstet 60 procent, fortæller administrende direktør, Daniel Gehardt.

En vækst, der ifølge Gerhardt kan tilskrives flere faktorer:

- Det er først og fremmest en branche i kraftig vækst, og som indbefatter både hardware, esport og spilindustrien. Alle tre områder er i vækst.

- Derudover ser vi, hvordan der hvert år kommer nyt og bedre hardware. Særligt i år er der kommet hardware, der er tæt på 30 procent bedre end det, der var sidste år. Og til stort set samme pris.

- Endeligt er vi, som så mange andre brancher, afhængige af, om folk har penge mellem hænderne. Og det har danskerne haft i år, hvor de ikke kunne bruge penge på ferier, som de plejer, og hvor de desuden har fået udbetalt feriepenge.

    FacebookTwitter