Nyt PlayStation 5-spil triumferer: 'Det er en blockbuster-oplevelse af de helt store'

'Ratchet & Clank: Rift Apart' er et imponerende bekendtskab, der viser, hvilke kræfter PlayStation 5 besidder.

Der findes mange ikoniske duoer, som har gjort sig bemærket gennem tiden.

Tænk bare på Woody og Buzz Lightyear fra 'Toy Story', R2D2 og C-3PO fra 'Star Wars' eller Michael Scott og Dwight Schrute fra tv-succesen 'The Office'.

Men på den liste vil jeg også gerne indskrive Ratchet & Clank.

Gennem mange år har de været et fast makkerpar på PlayStation-konsollerne. Ja faktisk siden PlayStation 2 i 2002. Duoen har gennem efterhånden 16 spiludgivelser bekæmpet ondskab i adskillige universer.

Nu - næsten 20 år senere - er de klar til at indtage PlayStation 5 med det mest ambitiøse spil til dato: 'Ratchet & Clank: Rift Apart'.

Spillet, der er udviklet eksklusivt til PlayStation 5, har været længeventet og yderst imødeset af spilfans. Og med god grund.

Det er nemlig udviklet specifikt til Sonys nye konsol, og mange har derfor forventet, at det for alvor vil vise hvilket potentiale, som PlayStation 5 besidder.

Og lad mig sige det med det samme: Det er bestemt tilfældet!

Efter en god håndfuld timer i selskab med 'Ratchet & Clank: Rift Apart' kommer her mit umiddelbare indtryk af spillet, der skal retfærdiggøre Sonys PlayStation 5-konsol og vise vejen for denne generations spiloplevelser.

1

Velfortalt historie med nytænkning

Det nye 'Ratchet & Clank'-spil introducerer for første gang i seriens historie en spilbar kvindelig karakter ved navn Rivet. (© Insomniac Games)

'Ratchet & Clank: Rift Apart' sætter naturligvis den ikoniske duo i centrum. De har gang på gang bekæmpet onde superskurke i galakser, der er tæt på at blive udslettet af onde kræfter. Og denne gang skal de til det igen.

Det lyder umiddelbart repetitivt og kedeligt, men i 'Ratchet & Clank: Rift Apart' hentes nogle nye historiemæssige fortællegreb op fra værktøjskassen der sikrer, at spillet ikke føles som en poleret gentagelse af de tidligere udgivelser.

For det første introduceres en helt ny karakter, der er meget mere end et sidekick til den ikoniske duo. Den kvindelige karakter hedder Rivet og er på mange måder lig Ratchet i sit udtryk og måden, man spiller med hende på. Men hun har sin egen personlige historie og bagage med sig, som hun bringer i spil flere gange undervejs i historiefortællingen.

Tematikker som tillidsspørgsmål, at tvivle på sig selv og manglende evner til at bygge relationer kommer i spil undervejs, som spillet udvikler sig. På overfladen ligner 'Ratchet & Clank: Rift Apart' et simpelt spil uden nogen større dybde, men det er bestemt ikke tilfældet, når man lærer karaktererne bedre at kende.

2

Vanvittige våben og magiske portaler

'Ratchet & Clank: Rift Apart' byder på et overflødighedshorn af overdrevede våben. (© Insomniac Games)

En ting, der altid har været kendetegnet i 'Ratchet & Clank'-spilserien, er Ratchets utrolige våbenarsenal. Der har altid været et hav af muligheder, når valget skal falde på, hvordan du bedst udsletter dine fjender.

'Ratchet & Clank: Rift Apart' skuffer bestemt ikke på den front. Her er alt fra hurtigskydende laserpistoler, eksplosive bomber til en futuristisk bazooka-lignende laserdrøm. Hvert våben kan opgraderes undervejs i spillet, ligesom de automatisk stiger i kraft og effektivitet, jo mere du bruger dem undervejs. Der er noget svært tilfredsstillende ved at maxe sit våben fuldstændig ud og vide, at du nu besidder den allermest kraftige udgave af det våben, som overhovedet findes.

De vanvittige våben giver nogle utroligt hektiske kampe, hvor man springer rundt og skyder med laser til højre og venstre. Og det er der brug for. For fjender er der nok af.

Nogle gange kan kampene godt blive så hektiske, og antallet af fjender så mange, at det kan skabe en forvirrende oplevelse undervejs. Kameravinklen er i tredjeperson, hvilket i sig selv giver et godt overblik, men jeg har flere gange oplevet, at blive overrumplet af fjender, der pludselig stod bag mig, som jeg ikke rigtigt kunne forudse, fordi der sker mange ting på én gang. Det kan godt være en forvirrende oplevelse.

En anden ting, der kan også kan være forvirrende, er, når man bevæger sig lidt udenfor banernes faste rammer. Forsøger man at forcere nogle udfordringer eller kløfter på lidt utraditionel vis, bliver det tydeligt, at man ikke følger den "faste rute", som er tiltænkt af udviklerne. Det kan godt give nogle lidt uskønne oplevelser, hvor man falder udenfor banen på en glitchende måde.

Spillets helt store nytænkning denne gang er dog introduktionen af portaler. De fungerer på to niveauer. Du kan zappe dig rundt i verdenen gennem mindre afstande via de nærliggende portaler. Eller du kan træde ind i større portaler, som fuldstændig ændrer, hvor du befinder dig. Ja, nærmest skifter galakse fra det ene øjeblik til det andet. Det er utroligt effektfuldt hvordan mobiliteten udvides gennem disse portaler, selvom man først lige skal vende sig til de markante sceneskift, hvor verdenen fra det ene sekund til det næste tager sig fuldstændig anderledes ud.

3

Et teknisk mesterværk

Det er imponerende at opleve, hvor mange ting der kan foregå samtidig i 'Ratchet & Clank: Rift Apart' (© Insomniac Games)

'Ratchet & Clank: Rift Apart' er som nævnt en af de første store titler, der er udviklet specifikt og eksklusivt til PlayStation 5. Det giver selvfølgelig udviklerne nogle fordele, idet de ikke skal koncentrere sig om, at spillet skal kunne afvikles på ældre konsoller som PlayStation 4, der efterhånden har nogle tekniske begrænsninger.

Og det kan ses! Der er rigtig mange ting, der er værd at fremhæve, når det kommer til spillets tekniske kvalitet.

Det første der springer i øjnene er naturligvis grafikken, som er overvældende i sit udtryk og præsentation. Der sker simpelthen bare mange ting på skærmen på én gang. Og det hele foregår i én glidende oplevelse, hvor der nærmest ikke er nogen form for ventetid i form af langsomme indlæsningstider, som efterhånden var ved at være PlayStation 4-konsollens allerstørste problem.

Det er imponerende, hvordan man kan zappe sig gennem portaler, uden først at skulle se en loading-skærm i et par minutter, hvorefter den nye verden indlæses.

Da jeg testede PlayStation 5-konsollen for cirka et halvt år siden, var et af fokuspunkterne controlleren. Og den bliver jeg nødt til at fremhæve igen for nu ser vi, hvilket potentiale den besidder. Controllerens største forcer er den detaljerede vibration og de bagerste knapper, der er udstyret med en modstand, når man trykker på aftrækkeren.

Begge elementer bringes elegant og velvalgt i spil her. Det vilde våbenbarsenal føles forskelligt, fordi controlleren giver varieret modstand, når der skal affyres skud mod fjender. Og figurernes bevægelser og skridt rundt i verdenen vækkes til live gennem små vibrationer i henholdsvis højre og venstre side af controlleren. Skridt for skridt. Det er subtile, små mekanismer, men det er alt sammen med til at bidrage til en helstøbt oplevelse, hvor indlevelsen er i centrum.

'Ratchet & Clank: Rift Apart' er virkelig en blockbuster-udgivelse af de helt store. Det rummer humor, alvor, indlevelse og underholdning i en kombination, der sjældent findes i spiludgivelser. Det er imponerende hvordan Insomniac Games, der står bag spillet, kan blive ved med at løfte barren for serien, der snart har 20 år bag sig. Hvis denne udvikling fortsætter, tager vi gerne 20 år mere.

'Ratchet & Clank: Rift Apart' udkommer til PlayStation 5 den 11. juni 2021. Artiklen er baseret på syv timers spilletid.

Du kan høre mere om 'Ratchet & Clank: Rift Apart' i Troldspejlets podcast:

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk