Rune sagde sit job op for at lave drømmespillet: 'Det lyder ret voldsomt, når man siger det højt'

Den selvstændige danske spiludvikler Rune Skovbo Johansen har netop udgivet sit VR-spil 'Eye of the Temple'.

I 'Eye of the Temple' skal man (© Runevision)

- Det er jo en stor beslutning at sige sit job op, men det har også været den rigtige.

Ordene tilhører 38-årige Rune Skovbo Johansen, og de falder i kølvandet på torsdagens udgivelse af hans selvproducerede virtual reality-spil 'Eye of the Temple', som han har brugt utallige timer på at udvikle de sidste fem år.

Virtual reality (forkortet VR) er en teknologi, der forsøger at transportere brugeren ind i spillet. Ind i en virtuel virkelighed, som brugeren bliver en del af for en stund.

Det hele startede egentlig som et hobbyprojekt, som så mange af hans tidligere spil har gjort det gennem årene.

Siden han var 12 år gammel, har han nemlig eksperimenteret med at lave sine egne animationer og spil.

Det første komplette spil, han lavede, var i 2001, da han som 18-årig skulle bruge et produkt til et multimediefag i gymnasiet. Han endte derfor med at aflevere spillet 'MazeQuest', som blev startskuddet på en livslang passion for at udvikle spil.

- Der var rigtig mange år, hvor jeg bare lavede nogle gratis spil i min fritid, fordi jeg syntes, det var sjovt. Men det hele ændrede sig, da jeg begydte på 'Eye of the Temple', fortæller han.

Efter at have arbejdet på spillet i flere dage om ugen i fire år, valgte han at sige sit job op som programmør og designer i spilbranchen for at bruge al sin tid på at færdiggøre det.

- Jeg har jo nok brugt langt over 5.000 timer på at udvikle 'Eye of the Temple', og det lyder ret voldsomt, når man siger det højt, siger Rune Skovbo Johansen.

Du spiller med kroppen

I 'Eye of the Temple' skal man udforske et enormt tempel, og man kommer rundt ved at træde fra én bevægelig stenblok til en anden med sine egne fødder samtidig med, at man må undvige fælder og løse gåder med sin fakkel og pisk.

- Det her er et spil, man spiller med sin egen krop og ikke med knapper på en controller. Det er en fysisk aktivitet, som alle let kan forstå, om så de normalt spiller computerspil eller ej, siger Rune Skovbo Johansen.

I videoklippet kan du se, hvordan en spiller ser ud i mixed reality. Det vil sige, at spilleren er blevet optaget, imens han spiller, så andre kan se ham inde i spillet.

Idéen til spillet stammer helt tilbage fra 2016, hvor spiludvikleren deltog i et såkaldt "game-jam".

Her skulle han sammen med en håndfuld andre programmører og spiludviklere lave små VR-spil, og det førte blandt andet til spillet 'Chrysalis Pyramid', hvor man skulle bevæge sig rundt i et rum, selvom man blev stående på stedet.

- Jeg havde ikke tidligere beskæftiget mig med VR-genren, men vi lagde spillet på nettet, og det blev overraskende populært, siger han.

Han troede egentlig, at VR-projektet sluttede for ham dér, men spillet blev downloadet mere end 3.800 gange. Derfor fik han blod på tanden for at lave en mere ambitiøs udgave på egen hånd.

- Som spiludvikler vil man selvfølgelig altid gerne lave noget, der bliver populært, og jeg følte, at det format, vi havde skabt, havde noget unikt over sig, som jeg måtte udforske, forklarer han.

All in på "Indy"

Derfra begyndte det hårde arbejde.

Selvom han havde en masse erfaring med at lave spil, var det en helt ny virtuel verden, han nu skulle lære at kende.

- Det kan være rigtig svært at komme i gang med et spilprojekt. Jeg downloadede en masse spiludviklingsprogrammer og brugsanvisninger, og det er nok også mit bedste råd til andre, som vil i gang med at lave spil, siger han.

Spillet er blandt andet inspireret af templer fra det gamle inkarige i Mexico. (© Runevision)

Spillet voksede sig større og flottere over årene, og venner og bekendte var imponerede over det, uddyber han.

Der var dog en ting, som de alle sammen nævnte, der fik ham til at ændre spillet markant.

- Folk blev ved med at kalde det for et 'Indiana Jones'-spil. Derfor valgte jeg at gå all in på den idé og give spilleren en pisk i den ene hånd. Det skulle så vise sig at tage helt enormt meget ekstra tid at få pisken til at virke optimalt, fortæller spiludvikleren.

Pisken er et vigtigt redskab i 'Eye of the Temple'. (© Runevision)

Klar til næste projekt

Sidste år udgav han en demo af 'Eye of the Temple' på spilplatformen Steam, således at folk, han ikke kendte, for første gang kunne prøve det.

Og det skulle vise sig at være en god idé.

53.000 mennesker downloadede demoen, og af de 263 anmeldelser er 94 procent positive.

Jo længere ind i templet, man kommer, jo sværere bliver spillet også. (© Runevision)

Rune Skovbo Johansen håber, at det endelige spil vil blive taget endnu bedre imod, selvom han ikke forventer at tjene særlig mange penge på det.

- Jeg er ikke sikker på, at jeg kommer til at indtjene den løn, jeg ellers kunne have tjent over årene, men det er også mit første kommercielle spil. Det er en milepæl for mig, at det overhovedet er udgivet, og jeg kan tage en masse erfaringer med til mit næste projekt, siger han.

'Eye of the Temple' er netop udkommet til PC på Steam. Du skal bruge et VR-headset som for eksempel Oculus, Vive, Valve Index eller Windows Mixed Reality for at kunne spille det, og det kræver et spilleområde på 2 x 2 meter.

Facebook
Twitter