'Salget er eksploderet': Vi gamer som aldrig før under coronakrisen

Coolshops salg er steget med 300 procent, og det er umuligt at opdrive en Nintendo Switch.

Super Mario og Sonic er nogle af dem, vi bruger tid sammen med, når vi forsøger at fordrive tiden i isolation. Spillet 'Mario & Sonic at the Olympic Games: Tokyo 2020' udkom i 2019 og skulle have ledt op til de olympiske lege i Tokyo til sommer. På grund af coronaforanstaltninger er det dog rykket til 2021. (© Sega)

Det er muligvis, det eneste, du skal lave hele sommeren, nu hvor al morskab ser ud til at være aflyst frem til slutningen af august.

Faktisk kan man allerede nu se, at vi gamer mere under coronakrisen, end vi gjorde før.

Blandt andet kan det ses på aktiviteten på verdens største spilplatform Steam, hvor man har slået rekord på antallet af samtidige onlinebrugere. I lørdags, den 4. april, var der nemlig 24,5 millioner spillere online på samme tid, da klokken slog 15.00.

I elektronikkæden Elgiganten oplever man også en øget interesse for spil, mens vi opholder os i isolation.

- Danskerne kaster sig over

spillekonsoller
i øjeblikket. Faktisk har vi solgt over tre gange så mange
spillekonsoller
som normalt, så det er tydeligt, at mange i disse tider efterspørger underholdning til hjemmet, siger kommunikationschef i Elgiganten Frederik Danvig.

Og på Coolshop.dk, der er en af Danmarks største webshops med afdelinger i syv andre europæiske lande, kan man også mærke, at folk har fået lyst til at spille mere, end de plejer.

- Salget er eksploderet! Salget af fysiske computerspil har ellers været dalende, og man har set kæder som GameStop dreje nøglen om. Men det har fået en stor revival her under coronakrisen, lyder meldingen fra Jacob Risgaard, der er medstifter af og marketingansvarlig i Coolshop. Når han ikke lige er en del af investorpanelet i 'Løvens hule' på DR1.

Han kan berette, at deres gamingomsætning ligger 300 procent over normalen i disse uger. Og faktisk er efterspørgslen så stor, at der er visse varer, man ikke kan få sine nyvaskede fingre i.

- Nintendo er helt fucked desværre. Deres Switch-konsol er slet ikke til at få fat i. Det minder om juletid, hvor jeg også altid får beskeder fra venner, der spørger, om ikke jeg kan skaffe dem en ellers totaludsolgt Switch, lyder det fra Jacob Risgaard.

Voksne køber stort ind

Lige nu er mellem 600.000 og 700.000 elever sendt hjem fra skole i Danmark, men ifølge Jacob Risgaard er det de voksne, der ser ud til at bruge mange penge på onlinebutikker som Coolshop.

- Vi voksne vil også underholdes. Og gennemsnitsgameren her i Skandinavien er lige over 35 år gammel. Der er ret mange på min alder og ældre, som sidder og spiller i de her dage - inklusiv mig selv, siger han.

- Vi sælger rigtig meget gamingtilbehør. Der bliver solgt flere og flere stole, rat, pedaler og cockpits. Til mange penge. De ældre spillere har nok flere penge og mere plads end de unge skoleelever.

'Red Dead Redemption 2' er et af de mest solgte spil på Coolshop under coronakrisen. Spillet tager omkring 60 timer at gennemføre, så der burde være til et par dages tidsfordriv. (© Rockstar Games)

Og hvor andre erhvervsdrivende er pressede på økonomien på grund af stilstanden i samfundet, så er det ikke et problem for Coolshops gamingafdeling.

- Vi skal sørge for at følge med på lageret. Men vi oplever ikke store udfordringer. Vi er jo i gamle dage født som spilbutik på nettet, og vi har bare set eksplosiv

vækst
af produkter, vi allerede havde på lager, siger Jacob Risgaard.

Spilforsker: 'Gaming bekæmper ensomhed under krisen'

Men gaming er ikke bare en god forretning under coronakrisen.

Det kan også være en god måde at holde modet oppe under karantænen.

Gaming
kan nemlig være med til at bekæmpe den ensomhed, der måske ellers ville opstå, når vi alle isolerer os.

Det mener psykolog og computerspilsforsker Rune Kristian Nielsen fra IT-Universitetet i København.

- Spil kan gøre forskellige ting for os under krisen, alt efter hvilke spil man spiller, siger han og fortsætter:

- I en tid hvor man ikke kan mødes fysisk med sine venner, så er der mange, der med fordel vil kunne mødes omkring forskellige onlinespil med konkurrenceprægede aktiviteter, der rummer mange sociale elemeter.

- Man kan også bruge singleplayer- eller offlinespil, som man ville bruge en bog; til at hoppe ind i et andet univers. Man kan bruge spil som adspredelse fra alt det, man ellers kan bekymre sig om, når man tænder for nyhederne.

Man kan med fordel mødes online, hvis man vil bekæmpe den ensomhed, der måske kan snige sig ind på én, når man er tvunget til at undvære sine venner. Og onlinespillet 'Minecraft' er da også at finde på andenpladsen over de mest solgte spil på Coolshop netop nu. (© Mojang)

Ifølge Rune Kristian Nielsen kan krisen måske også være anledning til, at man én gang for alle får begravet den ældgamle diskussion, der ellers har været mellem børn og forældre, om man er social eller ej, når man spiller online.

- Alle, der spiller online, betragter det som en social aktivitet, som de får noget ud af. Forældre har haft en

tendens
til at se omvendt på det. Men måske det ændrer sig nu.

- For selvom det naturligvis ikke er det samme som at kigge folk i øjnene, når man spiller online, så er de kvaliteter, der gør sig gældende i en "virkelig" social relation, de samme, som når man er sammen online. Man skal være ærlig, oprigtig, til stede og til at regne med, siger Rune Kristian Nielsen.