Selvfølgelig er gaming en kunstart: Her er 6 beviser

Udstillingen 'Next Level' på kunstmuseet Heart i Herning er ren magi for alle med interesse for design, arkitektur og spil.

Rollespillet 'World of Warcraft' er på listen. Dette billede er fra den seneste udvidelsespakke til spillet, der hedder 'Battle for Azeroth'. (© Blizzard)

Normalt har de verdens største udstilling af Piero Manzoni, flere værker af Per Kirkeby og en stor privatsamling af Asger Jorns malerier.

Så nej, udstillingerne på kunstmuseet Heart i Herning er nok normalt ikke et sted, der samler folk der foretrækker at bruge tiden i selskab med PlayStation, Xbox, Nintendo eller computeren.

Men det kan deres nyeste udstilling 'Next Level' måske lave om på.

Udstillingen er skabt af spilguruen Jakob Stegelmann og kurator på museet Michael Bank Christoffersen. De vil med udstillingen vise, hvor stor en kunstnerisk proces der ligger bag produktionen af et spil. Og at man i kunst- og designmiljøerne bør se på spil på en helt ny måde.

- Jeg tror, mange vil rynke på næsen, når vi kalder spil for kunst. Det må jo være folks egen sag. Men man går virkelig glip af noget ved ikke at opleve og læse det som kunst, siger Michael Bank Christoffersen.

Og du skal ikke nøjes med at se udstillingen. Man kan nemlig spille på alle maskinerne. Derfor giver Michael Bank Christoffersen her seks bud på spil, som han mener kan sammenlignes med kunstværker, og som man bliver nødt til at prøve, hvis man kommer forbi.

1

Pac-Man: Kulturhistorisk ikon

Pac-Mac var ikke single længe, for kun et år efter Pac-Man udkom, fik han selskab af opfølgeren 'Ms. Pac-Man'. Spillet var præcis det sammen, men Ms. Pac-Man havde, modsat Pac-Man, en rød sløjfe og rødt læbestift på. (Foto: Brian Brainerd © The Denver Post)

Spis de hvide piller. Ikke spøgelserne.

- Måske det allerstørste kulturhistoriske ikon for spil. Alle i hele verden kender spillet, og 'Pac-Man' var fast inventar på alle burgerbarer og spilarkader i 80'erne. Det var her, man spillede spil, drak Coca Cola og hang ud med vennerne, siger han.

'Pac-Man' er blevet det ultimative symbol på arkadehallen. Men den gule figur har også været brugt andre steder end i populærkulturen.

- Bands som 'Happy Mondays' og hele ravescenen Manchester begyndte i slutningen af 80'erne at genbruge figuren. De faldt for den lille, gule fyr, som suser rundt i en verden med syrede farver og spiser piller. Så det passede ligesom ret godt ind i det miljøet, griner Michael Bank Christoffersen

2

Dragon's Lair: Langt foran andre spil fra sin tid

Selv Jakob Stegelmann får kamp til stregen, i et af de mest ikoniske arkadespil, som senere også udkom til flere konsoller. (Foto: Ole Jørgensen © oj@midtjyde.dk)

Designet til at spise alle dine mønter.

- Prøv lige det her spil, det er simpelthen så svært! Jeg tror seriøst aldrig, der er nogen som har gennemført det, siger Michael Bank Christoffersen.

Spillet udkom i 1982, men det var langt foran datidens arkadespil. For spillet blandede tegnefilm med spilteknologiens, dengang, meget begrænsede muligheder.

- Du kan kun bevæge dig til siderne og svinge dit sværd. Men visuelt er det jo langt foran alle andre spil fra den tid. Du har en fornemmelse af, at du styrer meget mere, end du egentlig gør, siger Michael Bank Christoffersen.

3

Forgotton Anne: Et kunstnerisk univers

Original skitse fra spillet 'Forgotton Anne', som viser de allerførste tanker spiludviklerne har haft med baggrund, stemning og miljø. (© Throughline Games)

Et arkitektonisk mesterværk.

- Med det her danske spil kan man jo virkelig se, hvordan en arkitektur og et univers bliver bygget op fra bunden. Der er så mange lag, af tegninger og tanker som skal opfindes, diskuteres og så bygges op digitalt i spillet, siger Michael Bank Christoffersen

Ofte er det nogle af verdens dygtigste designere, arkitekter og historiefortællere der folder sig ud, når man tænder for sin skærm og starter et spil. Og det kan virkelig mærkes her.

- Tanker som 'okay, hvordan skal denne her blomst se ud, hvordan skal lyset falde ind på den', er jo de samme overvejelser, som mange kunstnere og arkitekter har, når de arbejder. Og kunstnerisk er det her en verden, hvor alt er muligt, siger Michael Bank Christoffersen.

4

Minecraft: Kreativ legeplads

'Minecraft' gik imod strømmen, og lavede et moderne spil, med realtiv dårlig grafik og uden nogen egentlig historie. Spillet blev en gigantisk succes. (© Microsoft)

Byg, og kontroller, din egen verden helt fra bunden.

- Det er et enormt kreativt og fascinerende spil. Det kan bedst kan sammenlignes med en slags digital udgave af Lego. Spillet er fra 2009 og tager udgangspunkt i, at man leger med overpixilerede firkanter på en helt anderledes måde end i tidligere spil.

Successen bag 'Minecraft' kom, fordi skaberne turde kigge tilbage og hente inspiration fra meget ældre spil, mener han.

- Det er vildt modigt og helt imod strømmen af de spil, som kom på det tidspunkt. Og med en kæmpe risiko for dem som har lavet spillet. Jeg har altid været kæmpe fortaler for, at man kigger tilbage for at få inspiration

5

Super Mario Kart: En stærk fællesfortælling

Mario Kart kan i dag spilles på næsten alle moderne konsoller. Her er det 'Mario Kart 8 Deluxe' på en Nintendo Switch. (Foto: Chesnot © 2017 Chesnot)

Musikeren Asher Roth sagde i 2009 at hans Mario Kart Skills var outrageous.

- Alle generationer har haft deres Mario-periode. Det er en fællesfortælling, vi har med folk fra alverdens forskellige kulturer, og som faktisk er et ret stærkt bindeled, siger Michael Bank Christoffersen.

Ifølge ham er der en klar grund til, at 'Mario Kart' blev en gigantisk succes, og at det stadig udkommer i nye formater den dag i dag. Spillet ligger grobund for noget af det, som efterfølgende spil kommer til at fokusere ekstremt meget på. Nemlig 'community'.

- Du kunne sidde fire venner og banke afsted en hel eftermiddag. Og her får man virkelig sammenhold og community ind i spil. Pludselig kunne du lave turneringer, udfordre de andre i fritidsklubben og spille sammen med andre.

Ikke ret lang tid efter begynder de første LAN-fester at poppe frem, og man begynder at spille spil mod andre på nettet.

6

World of Warcraft: Det vildeste community-spil

World of Warcraft var tidligere et af verdens største onlinespil, med over 12 millioner månedlige betalere i oktober 2010 ("The Inexorable Decline of World of Warcraft", Time, red). (© Blizzard Entertainment)

Er du Horde eller Alliance?

- 'World of Warcraft' er det vildeste community spil, hele gameplayet er bygget til, at du skal spille spillet sammen med andre, siger Michael Bank Christoffersen.

'World of Warcraft' er også et spil som med tiden har udviklet sig til meget mere end et computerspil.

- Til sidst får du de her cgi-film (computer-generated imagery, red.) der bare eksploderer i popularitet. Du ser det samme med spil som 'Tomb Raider', 'Hitman' og 'Assassin's Creed'. Men med 'World of Warcraft' er der så meget film og fanfiction, at man tror, det er løgn, siger han.

Han nævner derefter, at han kender i hvert fald en stor, dansk maler, som har fundet inspiration i netop 'World of Warcraft'.

Du kan spille arkadespil, og blive inspireret af design og virtuel arkitektur på museet Heart i Herning, indtil den 3 marts 2019.