Spilfans rasende over Red Dead Redemption: I ødelægger vores spil

Udviklerne bag 'Red Dead Redemption II' har netop åbnet op for, at gamere kan tilkøbe sig fordele i spillet ved at hive ekstra penge op af lommen. Og det får rasende spilfans til tasterne.

Spillere verden over er rasende over, at den nye onlinefunktion tilbyder mikrotransaktioner, hvor man kan købe sig til særlige våben og kostumer, fordi de mener, det skaber ulighed. (© Rockstar)

- En skam, at sådan et fantastisk historiedrevet spil skal ødelægges af den slags grådige bullshit.

- Jeg ville foretrække, hvis spillet kunne blive fri for den slags transaktioner én gang for alle.

Spilfans raser netop nu over indførelsen af såkaldte mikrotransaktioner i årets mest populære spiludgivelse 'Red Dead Redemption II'.

Mikrotransaktioner betyder, at spillere kan købe sig adgang til forskellige ting i spillet, de ellers ville skulle spille længe for at opnå.

På internetforaet Reddit udtrykker gamere deres vrede over, at Rockstar, der er udviklerne bag spillet, har valgt at indføre mikrotransaktionerne i den online-mode, der netop er blevet frigivet til spillet.

- Mikrotransaktioner kan bestå i kosmetiske ting, som hatte, tøj eller handsker, som giver dig lov til at bære det på din figur. Men der, hvor mange bliver harme, er, når du kan købe nye, fede våben, som gør dine chancer for at vinde højere end dem, som ikke har brugt penge på at købe sig til det ekstra udstyr, siger Troels Møller, der er spilekspert og til daglig arbejder som redaktør på 'Troldspejlet'.

I det nye 'Red Dead Redemption II' er det blandt andet guldbarrer, spillerne kan investere i. Og på den måde bruger spillerne deres virkelige penge på at købe spillets valuta, som de så kan bruge på alverdens ting i spillet.

For 74 kroner kan du få 25 guldbarrer, mens du skal slippe 749 kroner for at få nallerne i 350 guldbarrer. Til sammenligning koster en 24-krarats guldbarre på et kilogram i omegnen af 230.000 kroner i den virkelige verden. (Foto: Lasse Kjær Christiansen © dr)

Fans bliver vrede, når man skal betale to gange

For at forstå spillernes frustration ved mikrotransaktioner skal man ifølge Troels Møller tænke over, hvorvidt et spil er gratis eller har kostet penge.

- Hvis spillet er gratis, så har folk forenet sig med, at udviklernes regninger jo også skal betales. Men gamere bliver selvsagt vrede, når de giver 5-600 kroner for nyt spil og kommer hjem og sætter sig, blot for at finde ud af, at de ikke har adgang til hele spillet, siger han og fortsætter:

- Jeg har set vanvittige beløb i spil, som har tilbudt folk ekstrating, hvor det koster kassen, hvis man vil have det hele. For eksempel i 'Star Wars: Battlefront II', hvor man kunne købe sig adgang til figurer som Darth Vader og Han Solo. Hvis du skulle have alle karaktererne, ville du ende med at betale flere tusinde kroner for dem, siger Troels Møller.

Spilekspert: Slap nu lidt af

Men det er ikke alle spillerne på Reddit, der er sure over indførelsen af mikrotransaktionerne.

Eksempelvist påpeger brugeren xElvyy, at man lige bør huske, at mikrotransaktionerne blot er et tilbud.

Der er ingen spillere, der bliver pålagt at bruge ekstra penge på mikrotransaktioner.

- Rockstar står ikke med en pistol I ryggen på jer og tvinger jer til at købe de guldbarrer, skriver han på Reddit.

Skaberne af 'Red Dead Redemption II' mangler ikke penge. I løbet af de første tre dage efter udgivelsen havde spillet omsat for lige knap fem milliarder kroner. (© Rockstar Games)

Og Troels Møller mener da også, at spillerne skal spise brød til, selv om han godt kan sætte sig ind frustrationen blandt spillerne.

- Folk skal slappe lidt af. Man ser det konstant, hver gang de ikke får det, de ville have. Så går de på nettet og tuder, men sådan er det i alle online communities.

- Men jeg synes faktisk, de har en god sag lige med mikrotransaktioner. For jeg forstår godt, hvor surheden kommer fra. Man bliver vred over at købe et spil, og så har man ikke fået det hele, og man bliver ved med at blive nakket fordi 3-4 stykker på modstanderholdet har købt sig adgang til meget bedre våben. Det skaber en ulighed, og det er ikke fedt, siger han.

Mikrotransaktioner er kommet for at blive

Men hvis man tror, at firmaerne har tænkt sig at lytte til spillerne og lave om på deres forretningsmodeller, bare fordi spillerne brokker sig på internettet, så kan man ifølge Troels Møller dog godt tro om igen.

Han peger på, at mikrotransaktioner i fremtiden kun vil blive mere udbredt, da spilfirmaerne simpelthen tjener for godt på dem til at lade være.

- Hvis du snakker med udviklerne, som sidder med hænderne i koderne, så vil de faktisk gerne undgå det. For udviklerne er selv gamere og forstår, hvorfor man bliver sur over det. Det er cheferne og investorerne, som er interesseret i mikrotransaktioner, for det er en pengemaskine. Det er ikke en indkomst man har lyst til at gå glip af, lyder det fra Troels Møller.

Facebook
Twitter