Spilgigant bryder løfte: 'Én af de sværeste beslutninger, jeg har taget'

Firmaet bag et af årets allerstørste spil beordrer overarbejde for at nå udgivelsesdatoen.

I det længe ventede 'Cyberpunk 2077' medvirker blandt andre skuespiller Keanu Reeves. Det er dog ikke ham på dette billede. (© CD Projekt Red)

"Vi skal nå deadline! Derfor skal du arbejde seks dage om ugen den kommende tid."

En besked med nogenlunde samme ordlyd modtag de ansatte hos den polske spiludvikler CD Projekt Red mandag i denne uge.

Grunden er, at det længe ventede spil 'Cyberpunk 2077' skal nå at blive færdigt inden deadline, så det kan komme på markedet som planlagt den 19. november. En deadline, der allerede er blevet skubbet to gange.

Beskeden om den obligatoriske seksdages arbejdsuge er i direkte modstrid med et tidligere løfte fra spilstudiet, skriver Bloomberg.

Tidligere kritik af firmaets crunch-kultur fik nemlig sidste år administrerende direktør Marcin Iwinski til at love firmaets ansatte, at man abejdede målrettet mod en kultur, hvor firmaets ansatte kunne undgå crunch.

Nu tyder en mail, der er blevet sendt rundt i firmaet, på, at man ikke har levet op til sit løfte, skriver Bloomberg. Leder af CD Projekt Red Adam Badowski skriver, i følge Bloombergs oplysninger, at nu er det tid til at lægge ekstra timer for at få spillet færdigt til tiden.

- Startende i dag skal hele spilstudiet arbejde på højtryk, lyder det i mailen, hvor det bliver udspecificeret, at det forventes, at man arbejder en hel arbejdsuge plus en dag i weekenden.

Medarbejderne vil blive kompenseret for overarbejdet, men er i direkte modstrid med, hvad firmaet tidligere har meldt ud, indrømmer Badowski.

På Twitter uddyber Badowski beslutningen om at kræve overarbejde af sine omkring 1.000 ansatte:

- Det her er én af de sværeste beslutninger, jeg har taget, men alle bliver godt kompenseret for alle de timer, der lægger.

Store problemer i branchen

Crunch-udfordringerne hos 'Cyberpunk 2077'-skaberne står dog langt fra alene.

Tidligere har dr.dk afdækket, hvordan tre ud af fem ansatte i den danske computerspilbranche får en dårligere løn, end de ville kunne få i andre brancher.

Mange arbejder desuden over uden at få en krone for det - i modsætning til det lønnede overarbejde hos CD Projekt Red.

Og problemerne med dårligt arbejdsmiljø i den branche, der skaber eftertragtede spiloplevelser for millioner af gamere, går videre endnu.

Ubisoft er et af de største spilfirmaer i verden og står blandt andet bag 'Rayman'-, 'Prince of Persia'- og 'Assasin's Creed'-spilserierne. (Foto: Mike Blake © Scanpix)

Sexisme er nemlig også et stort problem i branchen. Det blev senest tydeligt, da det franske spilfirma Ubisoft følte sig nødsaget til at sende flere medarbejdere hjem som følge af flere kvindelige ansattes anklager om sexchikane, diskriminering og sexisme fra mænd ansat i spilfirmaet.

Desuden har mere end 100 personer i den internationale spilbranche, langt de fleste kvinder, den seneste tid offentligt fortalt om, hvordan de angiveligt er blevet udsat for seksuelle overgreb, sexchikane eller diskrimination på grund af deres køn.

- Der er et stort, systematisk problem i forhold til diskrimination og sexchikane på tværs af branchen, sagde Emil Hammar, ph.d. i computerspil i den forbindelse.

Facebook
Twitter