Spilgigant overrasker med pris på ny konsol: 'Selvfølgelig vil man gerne være billigst'

Konsolkrigen mellem PlayStation og Xbox er for alvor i gang efter dagens afsløring.

Sådan ser den nye spilkonsol Xbox Series S ud. (© Microsoft Xbox)

Snakken har gået længe. Rigtig længe.

Fra hver deres gamingimperium har spilgiganterne Sony og Microsoft, med henholdsvis PlayStation og Xbox, ligget på lur og fedtspillet.

For hvem turde annoncere deres længeventede næste generation af spilkonsoller - og ikke mindst prisen på konsollerne - først?

Svaret kom sent i går, da både pris og design på den kommende Xbox Series S blev lækket. Informationer, der nu - til overraskelse blandt spilfans - er blevet bekræftet af Microsoft.

Begge spilgiganter har længe i vage formuleringer udtalt, at de var "fleksible på prisen", hvilket med andre ord er en dans om den varme gamergrød, i forhold til hvem der udkommer med den billigste konsol, mener Magnus Groth-Andersen, chefredaktør på GameReactor.

- Jeg tror, at både Microsoft og Sony har ventet på, at den anden ville gå ud med prisen på deres konsol først. For selvfølgelig vil man gerne være billigst.

Og billig er den kommende Xbox Series S. For bare 299 dollar vil man kunne erhverve sig spilkonsollen, der skal ses som en lillebror til den kommende Xbox Series X. De danske priser lyder på 2.399 kroner for Xbox Series S og 3.899 kroner for den mere potente Xbox Series X.

To fremtidsscenarier

Om Sony kommer til at stikke den pris, når de lancerer PlayStation 5 senere på året, må tiden vise. Men skal man forstå kampen mellem de to mastodonter, må man også se på deres strategier for at vinde gamernes gunst.

Der er nemlig tale om to grundlæggende forskellige fremtidsperspektiver.

- PlayStation regner ikke med, at meget vil ændre sig. De satser stadig på store eksklusive spiltitler og dyre spilkonsoller, der kan give dig spiloplevelser, der blæser dig bagover med deres grafik, siger Magnus Groth-Andersen.

Sagt på en anden måde regner PlayStation altså fortsat med at hive deres penge hjem på salg af konsoller og spil.

Lanceringen af en Xbox-eksklusiv spiltitel som 'Halo Infinite' kunne have stillet Microsoft stærkt i kampen mod Sony, mener Magnus Groth-Andersen. Desværre for spilgiganten er udgivelsen af spillet udskudt til 2021. (© Microsoft Xbox)

Xbox tror i stedet på den fremtid, vi ser i mange andre aspekter af vores liv, hvor virksomheder baserer deres indtjening på abonnementservicer, som eksempelvis Netflix og Spotify gør det:

- Microsoft vil hellere sælge dig en billig konsol, hvis det så får dig ind til deres abonnementtjenester med små månedlige betalinger, for det er dér, de rigtige penge tjenes, mener Magnus Groth-Andersen.

Hvem der i sidste ende vinder kampen, må fremtiden vise. Bliver det de eksklusive titler fremfor eksempelvis Xbox' streamingtilbud?

Spørger man Magnus Groth-Andersen kan vindertrofæet havne i begge lejre:

- Hvis Microsoft havde alle deres tjenester og en stor, eksklusiv spiltitel, ville de have alle vinderkortene på hånden.

Men i august meddelte Microsoft, at de udskød udgivelsen af deres eksklusive spiltitel 'Halo Infinite' til 2021.

- Derfor har jeg svært ved at se, at Xbox skulle overtage markedet lige nu. Der er simpelthen for god markedsføringsværdi i lanceringen af PlayStations flotte spiltitler til, at folk udelukkende vælger Xbox over PlayStation, mener Magus Groth-Andersen.

Men om det sker på sigt, afviser han ikke:

- Xbox' strategi er en satsning på fremtiden, der ikke er her endnu. Men måske kommer den en dag.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk