Spilgigant taler ud efter skandaleramt lancering: 'Vi undervurderede, hvor store problemerne var'

Udviklerne bag 'Cyberpunk 2077' indrømmer nu at have undervurderet og ignoreret problemer med spillet.

- 'Klar når færdigt' er ikke bare en sætning, vi siger, fordi det lyder rigtigt, det er noget, vi lever efter, selv når vi ved, det ikke er populært. Sådan skrev CD Project Red i et brev til deres følgere, da 'Cyberpunk 2077' blev udskudt anden gang. (© CD Projekt Red)

Det hele skulle have været så godt.

Efter megasuccesen med 'The Witcher 3' var hypen og håbet for et af dette års allerstørste spiludgivelser skudt helt op i stratosfæriske højder.

Men lanceringen af 'Cyberpunk 2077', som spillet hedder, må for udgiverne bag, CD Projekt Red, have føltes lidt som SpaceX-landingen forleden. Benene ned på jorden igen. I en kæmpe eksplosion.

For de er blevet bombet med klager over det længe ventede spil, og lanceringen er langt fra gået, som den polske udgiver havde håbet.

Det indrømmer firmaets ledelse nu i et telefonopkald med aktionærer, der er blevet lagt online.

- Vi har fået positiv feedback fra gamere, der har spillet det på stærkere maskiner - computere og de nyeste konsoller - men feedbacken fra de, der spiller på ældre konsoller, er langt under vores forventninger, siger Adam Kiciński, der er den ene af to topchefer i CD Projekt Red.

'Cyberpunk 2077' nåede at blive udskudt flere gange kort før udgivelsestidspunktet efter at have været otte år undervejs. Og alle anmeldere fik kun tilsendt eksemplarer af spillet til deres kraftfulde gamer-pc, mens der var forbløffende stille om, hvordan spillet kørte på de efterhånden syv år gamle sidstegenerationskonsoller Playstation 4 og Xbox One.

Stilheden blev afløst af frygt. Og frygten blev afløst af skuffelse, da spillet så udkom. Store spilmedier som IGN kalder spillet decideret uspilleligt på Playstation 4 og Xbox One, selvom anmelderen understreger, at spillet er virkelig godt. Når det virker.

'Cyberpunk 2077' er seneste spil fra det polske spilselskab CD Project Red, der havde kæmpe succes med det fantastiske 'The Witcher 3: Wild Hunt', der udkom i 2015 og sidenhen også er blevet til en tv-serie. (© CD Projekt Red)

For fokuserede på at få spillet ud

I 'Cyberpunk 2077' bliver man kastet ned i 'Night City', der er en dystopisk storby, som trækker på stemning og referencer fra film som 'Blade Runner'. Det er et action-rollespil i en stor, åben verden, og den tog anmeldere da også godt imod.

Spillet ligger lige nu anmeldt til et gennemsnit på 89 ud 100 på Metacritic, der samler anmeldelser. Og de fleste anmelderer er enige om, at spillet er fantastisk, men har en række tekniske udfordringer og fejl. På PC.

Playstation 4 og Xbox One er gennemsnittet på henholdsvis 52 og 55.

- Efter tre forsinkelser var vi i ledelsen for fokuserede på at udgive spillet, forklarer Adam Kiciński i telefonopkaldet.

Hypen bag spillet blev ikke ligefrem mindre af, at CD Project Red annoncerede, at 'The Matrix'- og 'John Wick'-stjernen Keanu Reeves var med i spillet. (© CD Projekt Red)

- Vi undervurderede, hvor store og hvor komplekse problemerne reelt var, og vi ignorerede signalerne om mere tid til finpudsning af spillet til sidstegenerationskonsollerne. Det var en forkert tilgang og imod vores normale forretningsfilosofi.

Han fortsætter med at forklare, hvordan det har ødelagt spillernes tillid til selskabet, og hvordan CD Projekt Red derfor vil fokusere kræfterne på at gøre spillet ordentligt spilbart på Playstation 4 og Xbox One hurtigst muligt.

- Vi har bestemt ikke brugt nok tid på at se på det (Playstation 4- og Xbox One-versionerne, red.), tilføjede vicepræsident Michał Nowakowski.

Kaster ikke 'refunds' ud til højre og venstre

Selvom lanceringen af spillet har været en noget skandaleramt omgang, har det dog ikke betydet, at folk har holdt sig fra at købe spillet.

På spilplatformen Steam slog det således rekorden for, hvor mange spillere der samtidig spiller et single player-spil på platformen. Kort efter 'Cyberpunk 2077's udgivelse var der således 1.003.262 brugere, der samtidig spillede spillet på Steam. Til sammenligning stod 'Fallout 4' for den hidtidige rekord på 472.962 brugere.

Sidenhen har der dog været mange forlydender om, at brugere - især på Playstation 4 og Xbox One - ville have refunderet spillet på grund af de mange fejl og problemer. Det fik CD Projekt Red til at tilbyde refundering af spillet, hvis ikke man var tilfreds:

- Vi vil sætte pris på, hvis du vil give os en chance, men hvis ikke du er tilfreds med spillet på din konsol og ikke vil vente på opdateringer, så kan du bede om at få refunderet dit spil.

Men helt så simpelt er det vist ikke. Piben har i hvert fald fået en anden lyd i telefonopkaldet med aktionærerne, og spillets skabere understreger, at der ikke er en særlig refusionspolitik gældende.

- Enhver, der har købt et hvilket som helst spil på Playstation Network eller på sin Xbox, kan bede om at få pengene tilbage, og refunderinger bliver givet inden for visse begrænsninger, ofte i forhold til tid, hvor meget du har spillet det og så videre. Proceduren her er ikke anderledes end med alle andre spil på disse platforme. Det vil jeg gerne sige helt klart, da det virker som om, der er nogle misforståelser, siger Michał Nowakowski.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk