Streaming-gigant oversvømmes af hadefulde kommentarer: Nu truer brugere med boykot

Twitch-streamere går offline efter stigende antal af hadefulde kommentarer.

'Apex Legends' er et af de mest populære spil på streaming-platformen Twitch. Spillet har over 100 millioner registrerede brugere. (© Respawn Entertainment)

Det er ikke første gang, at brugerne af livestreaming-platformen Twitch lufter deres utilfredshed over den Amazon-ejede virksomheds håndtering af både sine brugere og indholdsskabere.

Langtfra.

I de ti år, platformen har eksisteret, er der løbende opstået kontroverser. Både streamerne imellem – og mellem indholdsskaberne og Twitch. Ser man bare på det seneste år, har både kontroversen om de afklædte hot tub streamers og den, ifølge streamerne, skæve fordeling af indtjeningen fyldt.

Twitch-streameren 'Amouranth' er med 4,1 millioner følgere blandt de mest populære 'hot tub'-streamere, der livestreamer direkte fra badebassinet. (Foto: Skærmbillede © Amouranth/Twitch)

I august har streamere så forsøgt at råbe millardvirksomheden op med kampagnen #TwitchDoBetter ("gør det bedre, Twitch"). Og lige netop i dag er tanken så, at så mange indholdsskabere som muligt hverken streamer, chatter eller ser streams, mens de også opfordrer de brugere, der ikke selv skaber indhold, til heller ikke at se streams.

Den nye kampagne, #ADayOffTwitch, er, ligesom kampagnen i august i høj grad også var det, fokuseret på den massive mængde af hadefulde beskeder fra trolls, som særligt marginaliserede streamere – herunder især LGBT+-personer eller folk med anden hudfarve end hvid – på platformen oversvømmes af.

Når systemet misbruges

Mængden af hadefulde kommentarer i kommentarfelterne på Twitch har set en massiv stigning på det seneste. Det er der flere tekniske årsager til.

Dels har Twitch i maj udrullet mere end 350 nye valgmuligheder for som streamer at kategorisere, eller "tagge", ens indhold, så det bliver nemmere for ligesindede at finde frem til ens streams. Iblandt de nye kategorier er eksempelvis køn, seksuel orientering, race, nationalitet og mentalt helbred.

Der har dog været flere eksempler på, at brugere har brugt de nye og mere specifikke kategorier til at finde frem til de streamere, de gerne vil chikanere.

Særligt har streamere, der tilhører en minoritet (særligt hvis der er tale om seksuel orientering, køn eller race) oplevet en stigning i antallet af grænseoverskridende kommentarer fra anonyme profiler, fortæller blandt andet Washington Post.

Derudover er der i platformen indbygget en funktion, der hedder "Raid".

Formålet med funktionen er at kunne sende brugere rundt i et streamingøkosystem. Når en streamer er ved at afslutte sin egen livestream, kan personen nemlig raide en anden streamingkanal, som brugerne sendes videre til bagefter.

Sagt på en anden måde, så er det en funktion, der gør det muligt at sende en stor mængde brugere over til en ny kanals chat på én gang.

Også denne funktion bruges nu i stigende grad til at foretage de såkaldte ”hate raids”, hvor de brugere, der sendes videre til en kanal, kun har til formål at fylde kommentarsporet med hadefulde kommentarer.

Blev 'hateraidet' to gange på tre timer

Det har blandt andet streameren Raven, med onlinenavnet RekItRaven, og som også står bag #TwitchDoBetter-kampagnen, oplevet. Flere gange.

Streameren har fortalt om oplevelsen af at blive ramt af to "hate raids" på under tre timer, hvor chatten blev bombarderet med mere end 300 beskeder, der både inkluderede racistiske øgenavne, hadefuld retorik samt en gentagende proklamation af, at kanalen nu tilhørte den racistiske organisation Ku Klux Klan.

Nogle af beskederne indeholdt endda Ravens rigtige navn, som ellers med vilje aldrig har været delt på platformen af sikkerhedsmæssige årsager, har Raven fortalt til mediet Insider.

Og streameren er bestemt ikke den eneste, der har oplevet lignende angreb.

- Det er så hjerteskærende at læse alle oplevelserne fra marginaliserede folk på platformen, som bliver angrebet for ting, der ligger uden for deres kontrol som eksempelvis deres hudfarve, kønsidentitet og seksuelle præferencer. Vi burde ikke føle en frygt for at trykke på 'go live', sagde Raven til mediet Kotaku i starten af august.

- Det er vigtigt at forstå, at mængden af chikane på platformen har forårsaget traumer hos mange folk. Det er svært nok for os marginaliserede personer at leve i en verden, hvor ting systematisk bliver gjort sværere for os, og hvor vi konstant bliver mindet om det, tilføjede indholdsskaberen desuden til Insider.

Raven har også oplevet, hvor funktionen "raid" kan bruges positivt, da streameren Sean 'Day9Tv' Plott, der har over 500.000 abonnenter, sendte en "love raid" til Ravens kanal, hvor altså hundredevis af brugere overtog kommentarfeltet med støttende og kærlige kommentarer for at presse de hadefulde ud. (Foto: Skærmbillede © @ItsSensitiveJoy på Twitter)

Ifølge en undersøgelse fra 2018, udgør mænd 81,5 procent af Twitch-brugere og -streamere, mens 71,5 procent af alle brugerne identificerer sig som hvide.

Sorte indholdsskabere udgør blot 3,9 procent af alle brugere og streamere på platformen, ifølge StreamElements.

Hvad siger Twitch selv?

Men hvor er Twitch så i alle disse klager og opråb om, at de skal tage sig sammen og gøre det bedre?

De er på Twitter – og angiveligt ved arbejdsbordet.

I tweetet herover fra den 11. august takker de for de mange henvendelser fra indholdsskabere og brugere, der kræver at der gøres noget ved sikkerhedsforanstaltninger på platformen, så trolls ikke slipper så nemt af sted med at oversvømme et kommentarspor med hadefulde beskeder.

Samtidig forsikrer de brugerne om, at de arbejder på at udbedre nogle af de fejl og mangler, der i dag gør det forholdsvist nemt at overdynge en kanal med frygtelige beskeder.

- Vi var i stand til at identificere en fejl i vores proaktive filter og har udrullet en opdatering, som lukker dette hul og som nu bedre opdager hadefuld tale i chatten. Vi vil blive ved med at opdatere dette for at adressere kommende problemer, skriver de.

- Vi vil lancere en opsporing af forsøg på at undgå at blive udelukket på kanalniveau og vil lave forbedringer til kontoverifikation. Vi arbejder hårdt på at lancere disse værktøjer hurtigst muligt og håber, at de vil få en stor indflydelse, lover de blandt andet.

Det var i øvrigt også på Twitter, at de i februar 2018 skrev en opfordring til, at brugerne skulle holde dem i ørene i forhold til at håndhæve platformens egne guidelines.

En opfordring som flere af støtterne bag kampagnen nu også henviser til.

FacebookTwitter