Stress og ulidelige arbejdsforhold fik Pernille til at flytte fra Danmark: 'Jeg følte en konstant knugende angst'

Unge computerspiltalenter står nu frem med hård kritik af den danske spilbranche.

Midlertidige ansættelser. Manglende overenskomster. Angst, stress og depressioner.

Som dr.dk tidligere har kunnet påvise, kræver det sin mand – eller kvinde – at være ansat i spilbranchen hos ét af de store, internationale spilstudier, der for eksempel står bag 'Fortnite'.

Men forholdene sejler også i den danske spilbranche, lyder kritikken fra 31-årige Pernille Hansen.

Efter en årrække som animator i Danmark har hun valgt helt at forlade sit fædreland.

Hun bor i dag i Cambridge i Storbritannien, hvor hun har fået en fastansættelse som animator hos Frontier Developments - der i 2018 blev kåret som én af de bedste arbejdspladser i den britiske spilbranche ved de såkaldte GamesIndustry.biz Awards.

Drømmejobbet i England er alt det, hun ikke havde i Danmark.

- I løbet af de første tre år efter jeg blev færdiguddannet, var jeg hyret seks forskellige steder på korte kontrakter, fortæller Pernille Hansen, der blev uddannet animator fra den roste The Animation Workshop i Viborg i 2015.

- Jeg følte en konstant knugende angst for, om jeg kunne få mulighed for noget længerevarende, eller om jeg skulle arbejde på mit showreel og søge nyt job fra starten af en ansættelse.

Hun fortæller, at det er mere reglen end undtagelsen med korte projektansættelser i den danske spilbranche.

- Hvis man er heldig, kan man få en kontrakt, der varer ét til to år, men mange kontrakter er på én til seks måneder. Det gør det let for arbejdsgiverne at sætte den standard, de ønsker, og udnytte den sårbare position, de ansatte har.

- Jeg har oplevet en arbejdsgiver, der højlydt udtrykte, at alle på studiet kunne erstattes.

- Flere af mine studiekammerater gik ned med depressioner og fysiske skader allerede i de tidlige tyvere; for eksempel kritiske smerter i ryggen og håndled. Angst, stress og depressioner var udbredt, fortæller Pernille Hansen. (© dr)

Branchen er som 'det vilde vesten'

Pernille Hansen mener, at en del af skylden for de dårlige danske arbejdsforhold ligger hos fagforeningen FAF (Film- og tv-arbejderforeningen). Det er en faglig organisation for freelancere og ansatte i produktion af blandt andet spillefilm, tv, animation, computerspil og multimedier.

- Der har aldrig været en animations-overenskomst i Danmark, men FAF har rekrutteret elever fra The Animation Workshop med en tilgang, som om den er lige om hjørnet.

- Problemet opstår, når de så opdager, det er tomme løfter, der er blevet givet i de sidste ti år. Så mister man tillid til fagforeningen. Sidst jeg spurgte FAF, hvordan det gik med overenskomsten, svarede de, at de ikke længere arbejdede aktivt på at forhandle den, forklarer Pernille Hansen.

Emil Hammar, der er forsker i computerspil-kultur, har ellers tidligere udtalt til dr.dk, at netop det danske sikkerhedsnet - hvor vi for eksempel har stærke fagforeninger - gør, at man lettere kan overleve dårlige arbejdsvilkår herhjemme.

Den forklaring giver Pernille Hansen altså ikke meget for.

Og hun bakkes op af Esben Juhl Jespersen, der også uddannet animator fra The Animation Workshop og tidligere medlem af FAF.

- Det har været det vilde vesten i meget lang tid. Jeg kender til folk, der er blevet spillet ud mod hinanden af et firma, så firmaet kunne vælge den billigste. Muligheden for løntilskud og virksomhedspraktik bliver også udnyttet af virksomhederne som en måde at skaffe billig arbejdskraft på.

Forholdene i branchen fik til sidst Esben Juhl Jespersen til helt at skifte spor karrieremæssigt. Han arbejder i dag som medicinaloperatør hos Xellia.

- Der er ordnede forhold og en fast løn dér, hvor jeg er nu. Det er et supergodt sted, og det er 3F, der har overenskomsten. Og man har fri, når man har fri.

Hos FAF udtrykker sekretariatschef Rene Høyer Jørgensen forståelse for den krasse kritik.

- Jeg kan godt forstå, det er frustrerende, når man arbejder i en branche, hvor der ikke er ordnede og trygge forhold. Men vi kæmper på alle måder for at sikre vores freelance-animatorer, udtrykker sekretariatschefen.

Han understreger dog samtidig, at 'det stadig er et mål for os at få forhandlet en animations-overenskomst.'

Hvad vil du konkret gøre for at for at forbedre forholdene?

- Jeg vil gerne tage et møde med Producentforeningen og se, om vi måske kunne regulere i hvert fald nogle af områderne fremfor at få den helt store, forkromede overenskomst på banen. Så ville vi have taget et første skridt på vej mod at få reguleret branchen.

- En kollega fra et andet firma blev på et tidspunkt alvorligt syg og fik at vide, at med så højt fravær burde han gå ned i løn, fortæller Pernille Hansen, der i dag arbejder hos det roste Frontier Developments i Storbritannien. (© dr)

'That's the Industry - get used to it'

Én ting er dog overenskomster og arbejdsforhold; noget andet er selve den usunde arbejdskultur, der ifølge Pernille Hansen for længst har udviklet sig til at blive en del af selve branchens dna.

Den bliver de lovende animationstalenter nemlig indpodet med ganske tidligt, mener Pernille Hansen.

- Hver gang der blev stillet kritiske spørgsmål til workflows og standarder på The Animation Workshop, lød svaret 'That's the Industry - get used to it'.

- Flere af mine studiekammerater gik ned med depressioner og fysiske skader allerede i de tidlige tyvere; for eksempel kritiske smerter i ryggen og håndled. Angst, stress og depressioner var udbredt.

Pernille Hansen fortæller, at blandt andet The Animation Workshops animationspriser skaber 'en høj prestige', man som studerende gerne vil leve op til. Også selv om presset er hårdt.

- Jeg oplevede også stress på egen krop under bacheloråret, hvor jeg fik svært ved at sove, havde hjertebanken, nedsat immunforsvar, angst, depression, let til tårer og svært ved at huske helt basale ting.

Hun mener, at skolen bærer en del af ansvaret for at indpode en dårlig arbejdskultur i de unge mennesker.

- Da jeg udtrykte min bekymring over miljøet, blev der holdt en time, hvor vi blev opfordret til at passe på os selv og vores krop, men samtidig fik jeg personligt fortalt, at skolen ikke kunne tage ansvar for, hvordan de studerende vælger at distribuere deres tid.

- Det er vigtigt, netop fordi den kultur, der bliver udviklet i studietiden, er noget, som mange af de uddannede tager med sig videre ud i arbejdslivet.

Pernille Hansen understreger, at 'det kan være, det ser anderledes ud i dag', ligesom hun også forklarer, at skolen løbende justerer studiet ud fra de erfaringer, de får tilbage fra de studerende.

- Spilstudierne vil gerne portrættere crunch i et positivt lys, som noget hyggeligt med pizza og energidrikke. Muligvis synes nogle, det er rart, men det er det bare ikke for alle, mener Pernille Hansen. (© dr)

Uddannelsesleder: 'Vi gør alt, vi kan'

Hos The Animation Workshop i Viborg – der tidligere er blevet kåret til have Danmarks bedste studiemiljø - tager man kritikken til efterretning.

Det fortæller skolens uddannelses- og centerleder, Morten Thorning.

- Jeg er meget ked af, at Pernille har haft den oplevelse, hun har. Det, vi kan bruge hendes oplevelse til, er at blive endnu bedre. Men vi gør allerede alt, hvad vi kan.

Han fortæller, at der 'hele tiden' bliver diskuteret workflows på skolen, og at de studerende har en stor indflydelse på, hvordan de tilrettelægges.

- Vi har haft 800 studerende igennem skolen indtil videre, og det er meget, meget få, der fortæller om en oplevelse som Pernilles, men én er selvfølgelig én for mange.

Morten Thorning medgiver dog, at 'der er en problematik, der handler om kombinationen af de studerendes ambitioner og kompetencer overfor den mængde tid, der er til rådighed'.

- Dér skal vi som institution både sikre, at de har tid til at lave det, de skal, men på den anden side at gøre dem bevidste om, at den branche, de kommer ud i, er meget konkurrencepræget.

- Og jeg er enig i, at der er en udfordring i visse dele computerspilsbranchen i forhold til, at branchen forventer, at folk arbejder meget til en mindre god løn.

'Det er livsvigtigt at stille krav til ens arbejdsliv'

Jonathan Bruhn Bak er uddannet sociolog fra Aalborg Universitet og skrev i 2018 speciale om det, han kalder 'animatorers prekære arbejdsvilkår'. Specialet - som han skrev med makkeren Fillip Wiben Pedersen - viste også, at mange af de ansatte i spilbranchen 'ikke er særligt godt betalt, når man tager mængden af ubetalt overarbejde i betragtning'.

- På grund af de hårde arbejdsvilkår brænder nogle ud eller får helbredsskader såsom stress, angst eller karpaltunnelsyndrom (sovende fingre), siger Jonathan Bruhn Bak og fortsætter:

- Dette fører også til, at branchens demografi generelt er meget ung; enten fordi folk forlader branchen, fordi de ikke kan klare det høje arbejdspres eller simpelthen opsøger andre brancher.

Og mens løsningen for Esben Juhl Jespersen altså blev at skifte spilbranchen ud med medicinalbranchen, så har Pernille Hansen derimod valgt at blive i branchen.

Hun var dog nødt til at forlade Danmark i processen.

- Jeg er én, der stiller spørgsmål, og det har ind i mellem givet mig problemer, men jeg er landet på fødderne og har det rigtig godt nu, siger Pernille Hansen.

Hun håber, at spilstudierne kan motiveres til at ændre kultur, hvis flere stiller sig frem og fortæller deres historier – ligesom hun selv har gjort nu.

- Det er livsvigtigt at stille krav til ens arbejdsliv. Det kan have store konsekvenser, hvis ikke man gør det.

Tip os

  • Har du selv oplevet uhensigtsmæssige arbejdsforhold i spilbranchen? Eller kender du andre, der har? Så send en mail til kach@dr.dk.

Facebook
Twitter