Tanja og Miras computerspil hyldes i USA: I top 10 på vigtig spilmesse

Tanja Tankred og Mira Dorthés computerspil, 'Tick Tock: A Tale for Two', er kåret til at være blandt de 10 mest lovende indie-spil ved messen PAX West i Seattle.

Tanja Tankred (tv.) og Mira Dorthé (th.) mødte hinanden på IT-Universitetet i København, hvor de begge studerede spildesign. (Foto: Kasper Månsson © dr)

Danske Tanja Tankred og svenske Mira Dorthé er næsten lige kommet hjem fra den internationale spilmesse PAX West i Seattle, USA.

Her havde de 'Tick Tock: A Tale for Two' med under armen og var spændte på, hvordan udlandet ville tage imod deres spil.

- Reaktionerne fra folk har været rigtig positive, efter de har spillet vores spil, lyder det fra både Tanja og Mira.

Udover positive reaktioner fra gamerne er spillet også blevet mere formelt anerkendt. En jury bestående af 50 spileksperter udvælger hvert år de 10 mest lovende indie-spil til messen. Og her var Tanja og Miras 'Tick Tock' blandt de 10 udvalgte.

Og det er noget af en milepæl for et spil, der startede som et specialeprojekt.

Fra speciale til computerspil

Tanja og Dorthe arbejder på spillet i deres lille spilstudie Other Tales Interactive, der ligger på Vesterbro i København.

'Tick Tock: A Tale for Two' er skabt som en social oplevelse og består af en lang række gåder. Derfor er det umuligt at spille alene, da det kræver, at man snakker sammen med en anden spiller, for at løse gåderne. Og netop den idé om en social spiloplevelse stammer tilbage fra deres tid som studerende.

- Vi mødtes på IT-Universitetet i København, hvor vi begge studerede spildesign. Vi startede med at arbejde på 'Tick Tock' i forbindelse med vores speciale, fortæller Mira.

Tanja Tankred sidder og arbejder på det grafiske udtryk i 'Tick Tock'. Spillet kommer til live ved hjælp af Photoshop og en digitizer. (Foto: Kasper Månsson © dr)

- Vores udgangspunkt for vores speciale, og dermed også vores spil, var: “Hvordan skaber du en historie, der engagerer to mennesker?”. For når du læser en bog eller spiller historiebaserede computerspil, så er det ofte en aktivitet, som du foretager dig alene, lyder det fra Tanja.

'Tick Tock: A Tale for Two' er altså et gådefuldt co-op-spil, hvor to spillere skal løse en række mysterier. Spillet er derfor designet til at skabe en samtale mellem to spillere, da man skal tale om spillets udfordringer for at knække gåderne.

- Vi er inspireret af dengang vores forældre læste højt for os. Og vi føler lidt, at der ikke er så meget af den slags, når man bliver voksen. Her læser man bare for sig selv, eller spiller et singleplayer-spil. Men vi arbejder altså på et læs-højt-spil, hvor man er tvunget til at kommunikere for at klare gåderne, fortæller Mira og fortsætter:

Mira og Tanja i spilstudiet. Deres virksomhed ligger i et kontorfællesskab på Vesterbro i København. (Foto: Kasper Månsson © dr)

- Mange co-op spil har rigtig meget action i sig. Det gælder om at skyde nogen, eller noget, rigtig hurtigt. Vi vil gerne lave en mere rolig oplevelse, hvor man kan sidde hjemme i sofaen og have en stress-fri oplevelse.

7 uger i en svensk skov kickstartede udviklingen

Beslutningen om at gøre spillet til mere end et specialeprojekt blev truffet i en svensk træhytte, der lå midt i skoven - flere hundrede kilometer væk fra den nærmeste by.

Her deltog Mira og Tanja i et accelerator-program for talentfulde spiludviklere kaldet 'Stugan'.

I 'Stugan' samles 20 talentfulde spiludviklere i syv uger for at udveksle erfaringer, pitche ideer, skabe et netværk og realisere deres spildrømme.

- Det her program var rigtig godt for os. I løbet af de syv uger får man en masse hjælp til at komme godt i gang med sit projekt. Man får for eksempel kreativ sparring, advokathjælp med mere, siger Tanja.

'Tick Tock: A Tale for Two's grafiske udtryk skabes del for del på den digitale tegneplade. (Foto: Kasper Månsson © dr)

Det var også på 'Stugan', at Tanja og Mira havde en følelse af, at de virkelig havde gang i noget af det rigtige med 'Tick Tock'. Her fik de mange gode tilbagemeldinger på deres foreløbige arbejde fra kolleger.

- Efter 'Stugan' sagde vi til hinanden: “Hvad nu hvis vi starter en virksomhed?”. Efter den beslutning blev truffet, var vi så heldige at få nogle midler fra Det Danske Filminstitut, som vi ansøgte om. Og så har vi bare arbejdet fuldtid på vores spil lige siden, siger Mira.

Mira Dorthé har måtte lære at kode for at realisere drømmen om at skabe et computerspil. (Foto: Kasper Månsson © dr)

- Det har været en lang proces. Mira har skulle lære at programmere, og jeg har skulle lære at tegne. Men vi finder ud af det hen ad vejen - og lærer nye ting undervejs, lyder det fra Tanja.

'Tick Tock: A Tale for Two' er under udvikling til smartphones, Nintendo Switch og Steam. Den endelige udgivelsesdato er endnu ikke fastlagt.

Facebook
Twitter