Tre ulemper ved Googles revolution af dit gamingliv

Spiltjenesten Stadia bliver hyldet verden over, men der er også ulemper ved streamingplatformen.

Google viste billeder af de servere, der skal rumme spiltjenesten på en konference tirsdag. (Foto: Josh Edelson © AFP or licensors)

Da Google i går præsenterede sit nye bud på en online spiltjeneste, gik internettet amok.

Flere medier udråber spil-streamingtjenesten Stadia som fremtiden for gaming, og andre forudser, at tjenesten vil give dødsstødet til konsoller som Xbox og Playstation.

Tjenesten tilbyder, at du kan streame spil på hvilket som helst apparat - for eksempel en computer, tablet eller smartphone - uden du er afhængig af at have gode grafikkort og den nyeste spillekonsol.

Spillet vil nemlig ikke ligge på din egen computer i stuen, men på Googles servere i 'skyen'.

Rune Kristian Lundedal Nielsen er adjunkt på it-universitetet og forsker i computerspil.

Han glæder sig til at prøve Stadia, men mener alligevel, at der er i hvert fald tre svagheder ved den nye streamingtjeneste for spil.

1

Stiller store krav til dit internet

(Foto: ROLF VENNENBERND)

Vi kender til streaming af tv igennem tjenester som Netflix og HBO, som alle kræver, at man har en internetopkobling. Det samme gør Stadia, og den kræver en stabil én af slagsen. Det kan volde problemer for mange, mener Rune Kristian Lundedal Nielsen.

- Det kommer helt sikkert til at være et problem for mange husstande her i Danmark at sørge for den helt stabile og meget hurtige internetforbindelse, som de her spil kommer til at kræve, siger han og konstaterer:

Og selv hvis du har en god wifi-forbindelse, og selv om 5G-internettet snart bliver rullet ud over landet, så vil der være tidspunkter, hvor forbindelsen ikke vil være stærk nok, vurderer adjunkten.

- Hvis du for eksempel gerne vil spille på en flyrejse eller oppe i dit sommerhus, hvor du ikke har internet, så bliver det umuligt.

2

Forbrugerne i Googles nåde

En kunde kigger på gamle Nintendo-spil. (Foto: Tengku Bahar)

En anden ting, Rune Kristian Lundedal Nielsen frygter ved Stadia er, at man som forbruger ikke længere har kontrol over den software, man køber adgang til.

- En af fordelene ved Googles spiltjeneste er, at man vil have adgang til spillene med det samme, men problemet er også, at man lægger sin skæbne i Googles hænder, siger han.

For hvis vi streamer vores spil fremfor at downloade eller købe dem på en cd-rom, er vi ikke længere selv herre over, hvilke spil, der kan spilles hvornår.

Det svarer til, at man er midt i at se en tv-serie på Netflix, og de så pludselig fjerner samtlige sæsoner fra platformen.

Nostalgien ved at genbesøge de spil, man spillede i sin barndom, ryger sig også en tur.

- Hvis Google har bestemt, at de ikke skal være tilgængelige, så er de ikke det, siger han.

3

Næste CS eller LoL bliver aldrig opfundet

Reportagebillede af syvende klasses elever fra Tårnby kommune, som går til League of Legends valgfag. (Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen © Berlingske)

Sidst, men ikke mindst kan en dominerende spil-streamingtjeneste sætte en stopper for udviklingen af nye spil.

Mange af de spil, som er store i dag, er nemlig udviklet af spillere, der har siddet derhjemme og ændret på koden i velkendte computerspil, fortæller Rune Kristian Lundedal Nielsen.

- Counter Strike, som er et kæmpestort spil lige nu, blev opfundet af passionerede hobbyspillere derhjemme – det gælder også League of Legends og DOTA.

Hvis vi fremover skal til at streame vores spil, vil der formentlig ikke være noget tilgængeligt data, som hobbyprogrammørerne kan arbejde videre på.

- Det kommer ikke til at være muligt, når alt kommer til at ligge på Googles servere, så man kan være bange for, at vi vil se mindre kreativitet i computerspil fremover, siger han.

Tjenesten lanceres senere på året i USA, Canada, Storbritannien og Europa.

Facebook
Twitter