Troldspejlet anbefaler: 5 Star Wars-spil du skal prøve - og ét du skal undgå

Star Wars-feberen har ramt landet med ‘The Last Jedi’. Men oplevelsen behøver ikke kun at foregå på biograflærredet.

I 25 år har spiludviklere kastet sig over 'Star Wars'-universet og forsøgt at genskabe magien med pixelerede oplevelser. Jakob Stegelmann fra Troldspejlet udpeger 5 mindeværdige oplevelser - og en enkelt misser.

Hvem har ikke drømt om at være Luke Skywalker, Han Solo eller Prinsesse Leia?

Spilmatiseringer har siden de første konsoller i 80'erne været en disciplin, som mange spiludviklere har forsøgt sig med. Disciplinen går i al sin enkelthed ud på at udvikle en spiloplevelse med udgangspunkt i enten en film, tv-serie, tegneserie eller bog.

'Star Wars' er et af de universer, hvor der er gjort flest forsøg fra forskellige spiludviklere gennem tiden. Lige siden slutningen af 80’erne har spilindustrien prøvet at kondensere magien fra Star Wars-historierne ned i en spiloplevelse .

Troldspejlets Jakob Stegelmann guider her til 5 højdepunkter fra Star Wars-spilmatiseringerne gennem 25 år - og udpeger også et enkelt fejlskud.

Super Star Wars (1992)

Til Nintendos Super Nintendo udkom ’Super Star Wars’ i 1992. Spillet var baseret på den første Star Wars-film fra 1977 og var et platformsspil, hvor man skulle nedkæmpe fjender med de velkendte ‘blaster’-våben og lyssværd.

- I dette spil var der mere action og spillet bød på flottere grafik og bedre lyd end spillene fra slutningen af 80’erne. I 1992 var ‘Super Star Wars’ et hit, som enhver Star Wars-fan måtte eje, fortæller Jakob Stegelmann.

Shadows of the Empire (1996)

Til Nintendos Nintendo 64-konsol, der solgte over 30 mio. eksemplarer på verdensplan, udkom ‘Star Wars: Shadow of the Empire’ i 1996. For første gang blev perioden mellem filmene ‘The Empire Strikes Back’ (Episode V) og ‘Return of the Jedi’ (Episode VI) udforsket - og en ny historie udfoldede sig som pixels på skærmen.

- Det er et fabelagtigt spil, der blander skydespil med platform og flyvedele - og var på alle måder en milepæl i Star Wars-spillenes historie, forklarer Jakob Stegelmann.

Jedi Knight II: Jedi Outcast (2002)

Dette spil fra 2002 introducerer en ny hovedperson, Kyle Katarn, som blev en grundsten i serien. I dette spil finder man ud af, at Kyle Katarn mestrer Kraften - og som spiller udforsker man Katarns rejse på vej mod at blive Jedi.

- Jedi Knight-serien varierede i kvalitet. Det bedste er Jedi Outcast - som også er et af de bedste Star Wars-spil nogensinde. I spillet bliver man trænet af selveste Luke Skywalker, man kunne bruge Kraften og man følte sig som en mægtig Jedi, siger Jakob Stegelmann.

Star Wars Battlefront (2004)

Spillet er en Star Wars-ificering af de velkendte Battlefield-spil, som er et skydespil, der centrerer sig om holdbaserede kampe med op til 64 online-spillere i samme bane.

- Mange Star Wars-spil bruger en grundide eller en motor fra et allerede etableret spil og tilføjer så alt det, der gør det til Star Wars, forklarer Jakob Stegelmann.

- Kampene foregår i baner, der er inspireret af den originale Star Wars-trilogi, men også baner fra Episode I, II og III. Man kunne kæmpe til fods, i tanks og flyvende fartøjer - alle med et umiskendeligt Star Wars-udseende, fortæller Jakob Stegelmann.

Lego Star Wars (2005)

I 2005 kom det første Lego Star Wars-spil. Spillet udgøres af Lego-udgaver af de velkendte Star Wars-figurerer, men spilserien er tro mod Star Wars-universet og dets historie.

- Spillet blev ikke bare en succes i sig selv, men starten på en næsten uendelig række Lego-spil med Star Wars-tema. Der er fokus på at være trofast overfor den oprindelige historie, samtidig med at man godt kunne gøre kærligt nar af den, forklarer Jakob Stegelmann.

- Lego Star Wars er selvfølgelig ikke det flotteste Star Wars-spil, for det er legetøj, man flytter rundt på banerne. Men når det gælder opfindsomhed, fortælleglæde og egnethed for alle slags spillere, er det svært at overgå, mener Jakob Stegelmann.

Star Wars Battlefront II (2017)

En af de mindre vellykkede spilmatiseringer af Star Wars-universet er, ifølge Jakob Stegelmann, ‘Star Wars: Battlefront II’ fra 2017. Her kom udviklerne DICE og udgiverne EA i modvind, da spillet udkom.

- Det satte nye standarder for, hvor flot et Star Wars-spil kunne være, men det skabte ballade om micro transactions (ekstra-køb i spillet, red.) der reelt betød, at man kunne betale sig til sejr - og fans var forståeligt rasende.

- EA droppede tilkøbene - indtil videre - men det virkede som, at Darth Vader selv havde fundet på ideen. Mange spillere mente, at det var så usympatisk at spillets utroligt velfungerende illusion ikke kunne opveje det, afslutter Jakob Stegelmann.