Udsolgt på 15 sekunder: Dansk spilfirma sælger virtuelt land for millioner af kroner

Du kan først spille 'Ember Sword' i slutningen af 2022, men det holder ikke købere tilbage.

Det danske spil 'Ember Sword' udgives først i slutningen af 2022. Alligevel har spillet allerede solgt virtuelle landstykker til gamere for stort millionbeløb. (© Bright Star Studio)

Mens boligpriserne buldrer derudad i Danmark, er der også fart på salget af virtuelle grunde og landstykker i online-computerspil.

Det er det danske spil 'Ember Sword' i hvert fald et eksempel på.

Det danske firma bag spillet, Bright Star Studio, kan nemlig afsløre, at de har solgt masser af virtuelle landstykker i deres spil. Et spil, der på mange måder minder om 'World of Warcraft' med store områder, der skal udforskes.

Og nu kan du altså blive grundejer - inde i spillet.

'Ember Sword' beskrives af Mark Laursen som en blanding af 'World of Warcraft', MOBA-spil som ’League of Legends’ og action RPG-spil som ’Diablo’. (© Bright Star Studio)

Indtil videre har det danske spilfirma solgt grunde for 1,5 millioner dollar (9,45 millioner danske kroner) og ydermere har 11.666 skrevet sig op til at købe grunde.

Det bringer det samlede beløb op på mere end 427 millioner danske kroner, som gamere ønsker at købe jord for i spillet.

Det lyder umiddelbart vildt nok. Det synes stifter og direktør bag Bright Star Studio, Mark Laursen, også. Da de satte de første udstykninger til salg, blev de nemlig udsolgt på kort tid og fik flere systemer til at gå ned.

- Ifølge vores beregninger var der faktisk udsolgt på 15 sekunder, hvis ikke interessen havde været så massiv, at samtlige servere gik ned. Det var helt vildt, siger Mark Laursen.

Men lad os først prøve at forstå, hvorfor og hvordan det massive salg hænger sammen.

Blockchain og fællesskabsfølelse

For at forstå, hvorfor nogle gamere vælger at købe virtuel jord i et endnu ikke udgivet spil, så tænk på en festival som Roskilde Festival.

Hvis du ikke orker at stå i kø og derefter løbe febrilsk rundt på campingområdet for at sikre dig og venner et fedt område, der ikke ligger klods op ad et pishegn eller alt for langt væk fra festivalpladsen, kan du købe et område på forhånd.

På samme måde kan du i 'Ember Sword' købe dig enten et lille stykke jord, en landsby, en by eller en storby, hvor du og dine venner kan hænge ud sammen.

Sidstnævnte landstykke koster dig godt nok 80.000 dollar, eller 505.000 danske kroner, hvilket trods alt sætter prisen for et 'Silent & Clean'-område på Roskilde Festival lidt i perspektiv.

Men du forstår princippet.

Hele spiluniverset i 'Ember Sword' er desuden bundet op på en tankegang om, at man som spiller også skal have mulighed for at tjene penge. Så har du en stor by, er der også flere muligheder for at tjene penge på de transaktioner og handler, der måtte foregå i dine butikker og de services, du stiller til rådighed for andre spillere.

- Hvis du for eksempel køber et stykke jord med en masse træer på, kan du tjene penge på at lave et savværk, der vil tiltrække folk til netop dit stykke land, forklarer Mark Laursen.

38-årige Mark Laursen er stifter og direktør i Bright Star Studio, der står bag spillet 'Ember Sword'. Han har selv en lang historik inden for spilverdenen, hvor han blandt andet har været professionel CS:GO-spiller på international plan og vundet verdenmesterskabet i 'World of Warcraft'. Han er født og opvokset i Grenå. (Foto: Andras Veres © Bright Star Studio)

For når andre spillere køber og bruger forskellige services, som du – frem for spillets udviklere – stiller til rådighed, deler du din indtjening med spillet.

På samme måde kan du som medskaber af spillet eksempelvis designe et skin – eller et kostume -, som de andre spillere synes er så fedt, at det bør være tilgængeligt i spillet.

Når dit skin så bliver solgt, tjener du en del af profitten. Ikke kun første gang, det bliver solgt – men hver gang.

For økonomien bag spillet, der i udgangspunktet er gratis at spille, er nemlig baseret på blockchain-teknologien, hvor alle transaktioner spores og registreres uanset hvor og hvornår et salg foregår.

- Når vi bruger blockchain, sikrer vi, at hver gang en genstand handles hos os eller hos en tredjepart, så får designeren bag en del af profitten. Koster genstanden eksempelvis 100 dollar, så går syv dollar automatisk til os, som så deler det beløb lige over med skaberen bag, forklarer 38-årige Mark Laursen.

Spil som 'Ember Sword' bliver af samme grund ofte genstand for økonomiske spekulationer og en del af en "play and earn"-tilgang til gaming, hvor det ofte er finanserne mere end spilleglæden, der driver værket.

Men håbet med 'Ember Sword' er i stedet, at denne tilgang til handel vil skabe en langt stærkere fællesskabsfølelse og medejerskab på spillet.

Derfor er der også særlig krav til dem, der i øjeblikket har mulighed for at købe jord i 'Ember Sword'-landet Thanabus:

- Vi vil gerne have folk ind i spillet, der gerne vil være en del af samfundet. Derfor skal de fortælle os, hvorfor de gerne vil købe et stykke jord, når de ansøger.

Det har 11.666 personer indtil videre gjort. Ligesom de har delt deres kontakt- og betalingsoplysninger med Bright Star Studio for at vise deres købehensigt.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk