Ultrapopulært spil udlover halv milliard i præmiepenge: ’Jeg har aldrig set noget lignende’

Udviklerne bag det populære 'Fortnite'-spil tager den store pung frem i jagten på verdensmesteren. Spilekspert kalder det 'sindssygt'.

Selvom 'Fortnite' kun har været på gaden i omkring 11 måneder har det populære spil allerede 125 millioner brugere. (© Epic Games)

For under et år siden udkom det, der i dag er gået hen og blevet verdens mest populære spil.

’Fortnite’ har gået sin sejrsgang over hele verden med sit 'Battle Royale'-koncept, der går ud på, at 100 online-spillere bliver smidt ind i den samme verden, og så gælder det ellers om at skyde de andre, til man er den sidste tilbage.

Og nu har udviklerne bag spillet, Epic Games, annonceret, at de i løbet af 2018 og 2019 vil afholde en række turneringener og et verdensmesterskab i 'Fortnite'.

Der vil blive afholdt forskellige events, og den samlede præmiesum for turneringerne løber op i 100 millioner dollars. Det svarer til 633 millioner danske kroner i forhold til valutakursen i skrivende stund.

Magnus Groth-Andersen er chefredaktør på Gamereactor, der er et af Nordens største spilmedier. Og han siger, at det er et af de vildeste præmiebeløb, han har oplevet i spilindustrien.

- Jeg kan ikke mindes at have set noget lignende. Det er stensikkert helt udover grænserne. Det er udover, hvad man er vant til i nogenbrancher. At en virksomhed bruger 100 millioner uden sponsorater på en præmiepulje. Det er Epic Games selv, der udvikler og udgiver spillet. Der er ingen andre inde over til at betale regningen, siger han.

I spillet handler det om at være den sidste overlevende tilbage. Derfor er det en ofte brugt taktik at spillere gemmer sig og skyder hinanden på afstand. (© Epic Games)

125 millioner spillere

'Fortnites' popularitet er ikke til at komme udenom. Magnus Groth-Andersen fortæller, at Epic Games’ nyeste tal viser, at der er 125 millioner spillere på verdensplan.

- Det er sindssygt. ’Minecaft’ ligger på 144-150 millioner solgte eksemplarer af deres spil, og det har de samlet over rigtig mange år. Og selvom det er gratis at spille 'Fortnite' i modsætning til 'Minecraft', så siger det stadig helt vildt meget om 'Fortnites' popularitet. Det er helt langt ude, siger Magnus Groth-Andersen.

Han mener, at 'Fortnites' store popularitet uden tvivl skyldes konceptet, hvor man spiller 100 ad gangen - alle mod alle.

- Succesen handler helt sikkert om 'Battle Royale'-genren. Men det er ikke fordi, Epic Games gør noget særligt. For konceptet er mere eller mindre stjålet fra spillet 'PlayerUnknown's Battleground'. Men 'Fortnite' er gratis, hvilket er virkelig smart, og så har de ramt en nerve på det helt rigtige tidspunkt, siger Magnus Groth-Andersen og fortsætter:

- De lancerer på PC, Playstation og Xbox på samme tid. Så der er et kæmpe marked, som Epic Games har set og lanceret til.

Det er gratis at spille 'Fortnite', og udvikleren tjener således sine penge på brugernes køb i spillet, når de vil tilkøbe ekstraudstyr til deres karakterer. (© Epic Games)

'Der kommer en naturlig mætningsgrad'

På baggrund af ’Fortnites’ store popularitet peger Magnus Groth-Andersen også på, at andre store spilserier nu går ’Fortnite’ i bedene og selv inkorporerer ’Battle Royale’-elementer, hvor det er alle mod alle, i deres spil.

- Alle spil skal have 'Battle Royale', og det er jo delvist ’Fortnites’ fortjeneste. For de har jo ikke opfundet noget, men bare populariseret begrebet og fået fat i den helt unge målgruppe. Og det er jo så netop annonceret, at 'Battlefield 5' og det nye 'Call of Duty' kommer til at indeholde ’Battle Royale’-funktionen. De kalder det bare noget andet, siger han.

Men alting har en ende. Engang spillede alle gamere 'World of Warcraft', og for to år siden spillede hele verden 'Pokémon Go', selvom ingen af de to spil i dag nyder samme popularitet, som da de var på deres højeste.

Magnus Groth-Andersen peger på, at det samme uundgåeligt vil ske for ’Fortnite’ også.

- Der er en naturlig mætningsgrad, der kommer helt naturligt. Man kan ikke vokse med 125 millioner år efter år, siger han.

Så hvis Epic Games vil malke deres enestående guldkalv så længe som muligt, så er det vigtigt, at de tænker sig om.

Og der er verdensmesterskaberne med de uhyrlige præmiesummer et eksempel på en helt rigtig tanke, ifølge Magnus Groth-Andersen.

- De skal være tro mod spillet, de skal udkomme med nyt indhold til spillet jævnligt, og de skal lytte til spillerne. Og jeg tror, det er helt rigtigt set at bevæge sig ind på E-sports-markedet, siger han.

Facebook
Twitter