Viralt vikingespil slår rekorder på stribe: 'Jeg tror stadig ikke vi har indset, hvor stort det her bliver'

'Valheim' har overhalet flere giganter, og det fem mand store spilfirma har svært ved at sætte ord på successen.

Mere end tre millioner spillere har nu købt 'Valheim', der udkom for mindre end en måned siden. Og langsomt men sikkert slår spillet den ene rekord efter den anden. (© Coffee Stain Studios)

- Vi er nødt til at hyre nogle flere folk.

Sådan lyder det fra spiludvikleren Henrik Törnqvist, der står bag 2021's største gaming-sensation.

For på rekordtid er spillet 'Valheim' blevet en de største succeser på verdens største digitale spilbutik, Steam.

Siden spillet udkom i begyndelsen af februar har det allerede rundet tre millioner downloads, og nu slår det også andre spils rekorder for flest aktive spillere på én gang.

Med et peak på 500.000 samtidige spillere har 'Valheim' overhalet populære spil som 'Postal', 'Grand Theft Auto V', 'Among Us', 'Life is Strange 2', 'Fallout 4' og 'Terraria'.

Nu ligger spillet således på femtepladsen over spil, der har haft flest aktive spillere på én gang på Steam. Kun overgået af mastodonter som 'Cyperpunk 2077', 'Dota 2', 'Counter-Strike: Global Offensive' og 'Playerunknown's Battleground'.

- Det er svært at beskrive, hvordan det føles. Vi kan ikke rigtig forstå, at vi har fået så positiv respons. Det er fantastisk, og vi er meget ydmyg over det hele, siger Henrik Törnqvist til dr.dk

Udviklerne bag spillet er Iron Gate Studios fra Sverige og består af et lille hold på bare fem personer. Og Henrik Törnqvist indrømmer, at succesen nok betyder, at ham og hans kollegaer snart får følgeskab af flere.

- Det er overvældende for os. Det føles vidunderligt, men vi kan også godt mærke presset. Vi er fem personer, og vi skal nok til at være nogle flere, griner han.

I spillet 'Valheim' er man en viking, der i starten af spillet er nøgen. Derefter skal man ud at finde ressourcer til at opbygge en base og kæmpe mod de udfordringer, man møder på sin vej. (© Coffee Stain Studios)

Målene blev indfriet i løbet af to timer

I 'Valheim' skal man styre en viking, der er havnet i dødsriget. Her skal man bygge en base ved hjælp af de ressourcer, der er i landskabet.

I takt med at man bygger basen større, bliver man ved hjælp af ressourcerne stærkere, men samtidig vokser udfordringerne også, hvor man blandt andet risikerer at blive slået ihjel af monstre.

Målet er i sidste ende at klare de nordiske guders udfordringer og gøre sig fortjent til en plads i Valhal.

Og det er der overraskende mange, der gerne vil forsøge sig med. Den store popularitet kom i hvert fald bag på udviklerne, der ikke havde regnet med, at spillet ville tage fart på den måde.

Sebastian Badylak er executive producer på spillet, og han fortæller, at deres egne forventninger blev overgået, inden de nærmest var nået at blive formuleret.

- De første tal var jo sindssyge. Mine forudsigelser for spillets første to uger blev overgået i løbet af to timer. Så kunne vi regne ud, at det her blev stort. Men vi var ikke forberedt på, at det bare ville accelerere yderligere derfra, siger han og fortsætter:

- Det er kommet bag på os, og jeg tror stadig ikke, vi har indset, hvor stort det her bliver. Det kan også gå i mange retninger på det her tidspunkt. Der er på den måde meget på spil for os. Rykker spillerne hurtigere videre end forventet? Eller bliver det bare ved med at stige? Det er umuligt at forudse lige nu.

På udviklingsholdet er der også godt tryk på kedlerne. Der blive arbejdet på højtryk for at få spillet til at kunne imødekomme den store interesse fra folk ude bag skærmen, forklarer Henrik Törnqvist.

- Den massive tilgang af nye spillere har fået en masse bugs frem i lyset. Så lige nu skal vi have løst alle de ting, der viser sig at være galt. Og så er det planen, at vi kommer i gang med at eksekvere den plan, vi ellers har lagt for nye tiltag i spillet.

Grafisk er spillet ret enkelt ligesom handlingen. Man skal opbygge sin base ved at indsamle ressourcer, som gør basen større og ens karakter mere stærk. (© Coffee Stain Studios)

Har stået i skyggen af spil som 'Fortnite'

Henrik Törnqvist startede udviklingen af spillet sammen med sin kollega Richard Svensson tilbage i 2018. Og han fortæller, at målet for dem var at lave et lettilgængeligt overlevelsesspil med inspiration i de store singleplayer adventurespil som 'Zelda' og 'Skyrim'.

- Min makker Richard er også meget optaget af de her store simulationsspil med store økonomier. Så den grundlæggende præmis for spillet var at simplificere det lidt.

Og modsat mange af tidens andre store spil, så spiller man i 'Valheim' sammen med andre spillere og ikke imod dem.

I kontrast til eksempelvis 'Fortnite', hvor man skal være last man standing for at vinde, så er det i 'Valheim' spillet selv, der er den store modstander.

Netop dét tror Henrik Törnqvist også har betydning for, at så mange er faldet for det.

- Udover at vikinger er en stor popkulturel-trend for tiden, så tror jeg også, en del af succesen skyldes, at du spiller med dine venner i stedet for i mod dem, siger han og fortsætter:

- Jeg føler at PVE-spil (Player versus environment) lidt har stået i skyggen af PVP-spil (Play versus player). Og i en vis udtrækning er det måske også lidt sværere at lave et godt PVE-spil, der holder længe. Det kræver en masse systemer, og at der er nok for folk at foretage sig sammen, lyder det fra Törnqvist, der dog understreger, at han synes, der er god plads på markedet til begge spiltyper.

Jo længere man bevæger sig væk fra basen, desto flere og voldsommere er udfordringerne. (© Coffee Stain Studios)

Boss-kampe kom ind fra højre

Selvom 'Valheim' ligner en umiddelbar succes, så ligger der naturligvis også mange overvejelser bag i hele udviklingsarbejdet, før spillet står færdigt og klar til at erobre spilleres forskellige enheder.

Henrik Törnqvist fortæller da også, at der har været endeløse diskussioner om, hvordan spillet skulle udfolde sig og balanceres for at give spilleren den bedste oplevelse. Og han er stolt af, at de mange snakke og valg har vist sig at være rigtige.

- Vi snakkede meget om, hvornår der skulle åbnes op for hvad. Den slags er altid kilde til overvejelser og diskussioner i udviklingen af et spil. Hvornår skulle vi for eksempel tillade spilleren at drive landbrug, siger han.

- Vi overvejede at gøre det til en mulighed fra start, men kom frem til, at man havde rigeligt på tallerkenen. Og generelt er jeg glad for, at vi har truffet det, der virker som de rigtige beslutninger for spillet.

Executive produceren Sebastian Badylak er stoltest af de boss-kampe, der er i spillet. Muligvis fordi han var med til at foreslå dem.

- De giver spilleren et ret klart formål og gør, at man har lyst til at udvikle sig i spillet. I modsætning til mange andre overlevelsesspil. Så det samler virkelig spillerne.

- Ja, fra begyndelsen var det slet ikke meningen, der skulle være boss-kampe. Men det viser sig jo at være ret godt, at det blev foreslået, når Henrik Törnqvist at tilføje med et en grin, inden han er nødt til at smutte, fordi arbejdet med at holde 'Valheim'-skruen i vandet kalder.

'Valheim' kan spilles på PC via Steam.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk