Gasolins tekster undersøgt med nutidens kvindesyn: ’De synger rigtig respektfuldt om kvinden’

Sangerinde og kønsekspert har set nærmere på Gasolins tekstunivers.

Holder Gasolins tekstunivers stadig med nutidens syn på kvinder? Det blev diskuteret i går på museet Ragnarrock i Roskilde . (Arkiv) (Foto: CLAUS BJØRN LARSEN © Scanpix)

Gule enker, Linda, Inga og Katinka, Kattemor, Belladonna og Kvinde Min.

Det vrimlede med kvinder i Gasolins tekster fra 1970’erne, hvor rødstrømperne og kvindekampen var på dagsordenen.

Det er den i høj grad stadig den dag i dag, hvor kvinder fortsat kæmper for ligestilling på flere parametre.

Der er dog sket meget i kønsdebatten, siden Kim Larsen og resten af Gasolin tordnede frem på den danske musikscene. Så hvordan fremstår teksterne med samtidens briller på?

0:00

Det gav Anita Goth, der i mange år har arbejdet med køn og kultur, og forsanger i bandet Gasoline Line Münster-Swendsen deres bud på i aftes på museet Ragnarrock i Roskilde forud for en særudstilling om Gasolin.

Mange tekster fra alt fra Astrid Lindgren til Shu-bi-dua og nyere musikere som Pharell Williams er blevet kritiseret med nutidens øjne, men det ser ud til, at Gasolin slipper for det.

For selvom tiden kan gøre meget ved kunst, stiller Line Münster-Swendsen sig stadig stolt frem på scenen og synger Gasolin-sange.

- De her kvindefigurer har betydet rigtig meget for mig. Jeg følte igennem sangene som pige en tilladelse til at være den, man skal være. Gasolin beskriver jo ekstremt mange forskellige kvindefigurer, siger hun i P1 Morgen, som hun gæstede sammen med Anita Goth.

- Og jeg oplever faktisk, at de synger rigtig respektfuldt om kvinden. Uanset om det er kattemor, der lever på gaden, eller det er smukke Linda.

Talte ind i kvindekamp

Line Münster-Swendsen lægger ikke skjul på, at hun har fået et mere nuanceret syn på Gasolins sangtekster og kvinderne i dem.

Men hun holder fast i, at de på mange måder stadig holder i dag til trods for, at debatten om feminisme og ligestilling den seneste tid har fyldt meget - for eksempel i forhold til den nye samtykkelov.

- Hvis du skrev teksterne i dag, ville de se anderledes ud. Men der ligger et budskab i dem om ikke at dømme. Pas dit eget rosenbed og hav respekt. Og alle de her kvindeeksistenser findes jo stadig trods kvindekampen i 1970'erne.

Kim Larsen var i 2012 gæst hos Clement Kjærsgaard i 'Hos Clement'.

Ifølge Anita Goth var årtiet et meget sammensat årti, hvor der skete rigtig meget. Rødstrømperne gad ikke lave te til revolutionen, som hun siger det. Og selvom rødstrømperne lavede deres egen musik, var Gasolin med til at sprede deres budskaber.

- Gasolin laver sangen 'Hey Christoffer', der handler om abort, og Kim Larsen er med i filmen 'Angående Lone', der også var med til at kæmpe for abort, siger hun.

Og netop retten til fri abort og kampen for retten til sin egen krop trækker paralleller til i dag og samtykkeloven, mener Anita Goth.

Bevægelse i Gasolin

Selvom de altså stadig mener, at teskterne holder i dag, er der ingen tvivl om, at teksterne er skrevet i en anden tid. Der kan virke langt fra manden i 1970'erne med en smøg i den ene hånd og en bajer i den anden til nutidens mand med forklæde på, som er med til skole-hjem-samtalerne.

- Det viser, hvilken tid de er skrevet i, og der sker jo også en bevægelse i Gasolin, mener Anita Goth, der henviser til sangen 'Længes Hjem'.

- Han tager kagen med til Skagen og han længes hjem, mens konen har en fed fest med vennerne derhjemme.

Kvinde min

Åh, jeg har huslet, og spillet tosset, og jeg har snydt dig ja, og skammet mig, og stjålet af din kærlighed, du ved besked.

Når man taler om Gasolin og kvinder, kan man næsten ikke komme uden om 'Kvinde Min'. Og den synger Line Münster-Swendsen også, når hun spiller rock sammen med de andre kvinder i coverbandet Gasoline.

- Når jeg synger den her sang, så er det, fordi jeg er gået ind i følelsen i det. Hvad er det, han siger. Det er en af de eneste sange, han synger Jeg i. Han er følsom. Han viser sårbarhed, siger hun og fortsætter.

- Så røg alle kvinder på røven over det, men jeg kunne også synge den sang. Og det kunne jeg, for jeg har også hustlet, og været utro og en bandit. Skal det være kønsbestemt? Det var det engang, men det er jeg ikke sikker på det er i dag.

Facebook
Twitter