Gulddreng: Vil ikke ende som Dirch Passer i 'Mus og mænd'

Snart er det farvel til den storskrydende persona - du kan chatte med Gulddreng/Malte Ebert i dag klokken 15.

Du kan chatte med Gulddreng/Malte Ebert klokken 15.00 her på dr.dk.

- Jeg så den der Dirch Passer-film forleden, hvor han for første gang laver et seriøst skuespil, og publikum sidder og griner af ham, og de kan ikke tage ham seriøst, fordi han er en ’klovn’ og kun kendt for at være sjov.

- Så begynder han at græde på scenen. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på, om det ville være det samme, hvis jeg en dag springer ud som seriøs musiker.

Sådan begynder det sidste afsnit i Gulddreng vs. Malte, der ruller over skærmen i aften på DR 3.

Den unge kunstner hentyder til, da Dirch Passer medvirkede i teaterstykket 'Mus og Mænd' som Lenny.

Snart er det nemlig slut med at være Gulddreng. Musikeren Malte Ebert vil lægge personaen på hylden og skal spille sin sidste koncert som Gulddreng i Royal Arena til februar.

Men selvom den unge kunstner nu er slået igennem i Danmark, så er det ikke sikkert, at det bliver nogen let overgang at lægge guldsmykkerne og det store ego på hylden, siger branding-ekspert Christian Møller Sloth fra mediebureauet Carat.

- Brandet ’Gulddreng’ har for længst overhalet ’Malte’, så i en overskuelig fremtid vil folk stadig se Gulddreng, når de ser ham. Det er den ekstremhed som Gulddreng, der har gjort ham en succes, så er det det, han nu skal kæmpe imod.

Derfor tror Christian Møller Sloth, at Malte skal acceptere og omfavne, at Gulddreng er en del af fortællingen.

- Selvom det er en persona, er det stadig ham og hans stemme og udseende, så jeg tror, at han får svært ved at starte fra nul og tænke, at man kan forholde sig til ham rent – dermed ikke sagt, at det ikke kan lykkedes.

Ikke bare en parodi, men talent

Figuren ’Gulddreng’ har gjort Malte Ebert til en succesfuld mand. Gulddrengen vælter sig i damer, champagne og penge – og så kan han lave hits. Hans første otte singler blev nummer 1, og åbner man for radioen, er der meget gode odds for, at det er sange som ’Model’, ’Se mig nu’, eller ’Censor’, der kommer ud af højttaleren.

Ifølge Christian Møller Sloth er det lykkedes Malte Ebert at lave en karakter, der dyrker det ekstreme og tager pis på branchen. Men bag personaen gemmer der sig også et talent, der adskiller Gulddreng fra lignende stunts.

- Det er let at lave noget ’one off’ med sjov og spas. Men han har talent, og der er substans. Han er lige så dygtig som dem han har parodieret, og det er meget unikt.

Christian Møller Sloth - brandingekspert, Mediebureauet Carat

- Det er let at lave noget ’one off’ med sjov og spas. Men han har talent, og der er substans. Han er lige så dygtig som dem, han har parodieret, og det er meget unikt.

At musikere laver en slags persona er ikke et sjældent syn, og det kan give dem en fordel, siger Christian Møller Sloth.

- Med en persona kan du starte med blankt papir og lave en karakter, som er gennemført. Du har ikke nogen fortid, og du kan bygge noget, lige som du gerne vil.

At man opfatter musikere som produkter er i sig selv heller ikke nyt, men Gulddreng har været med til at flytte standarden, og Christan Møller Sloth tror, at musikbranchen skæver til forløbet med Malte Ebert og hans Gulddreng.

- Der sidder stensikkert en musikbranche, der ser på, hvad det lige er, der er lykkedes her. Det er nok de færreste, der kan lave endnu en Gulddreng, men man ser på, hvordan det kan overføres til de gængse kunstnere.

Nyhedsbrev TAG DR.DK KULTUR MED DIG

Få seneste anmeldelser og indblik i musik, film, bøger og kunst - hver torsdag.

Vis alle nyhedsbreve