Halvanden million ville se regnbue og rød maling: Aros 'vinder' Aarhus 2017

Kunstmuseet Aros blev den største publikumsmagnet i forbindelse med Aarhus 2017.

I arkivklippet herover, fra TV Avisen den 29. maj 2017, kan du se den omdiskuterede udstilling, hvor Aros malede Mindeparken i Aarhus rød og hvid.

Hele 2017 har Aarhus kunnet smykke sig med titlen som Europæisk Kulturhovedstad.

Det har betydet ekstra penge til byens kulturinstitutioner, og generelt har det da også betydet flere besøgende i forhold til byens kultur-flagskibe.

Den helt store attraktion har været kunstmuseet Aros, der er kendt for Olafur Eliassons regnbuefarvede 'cirkelgang' på toppen. Noget, der for de fleste besøgende kræver en obligatorisk selfie til samlingen.

I Kulturhovedstadsåret havde museet 980.909 besøgende på selve museet mod 835.606 besøgende i 2016. Det oplyser Aros i dag i en pressemeddelelse.

Derudover har museets tredelte udstilling 'ARoS Triennial The Garden – End of Times, Beginning of Times', en særudstilling i forbindelse med Aarhus 2017, tiltrukket stor opmærksomhed.

Udstillingen, der foregik i byrummet og langs kysten - og som blandt andet bød på en meget debatteret rød-og hvidmaling af naturen - har haft omkring 563.500 besøgende. Med andre ord har over halvanden million mennesker oplevet en Aros-udstilling i løbet af kulturhovedstadsåret.

Også institutioner som Aarhus Teater har oplevet en fremgang på godt 10.000 besøgende i forhold til året før i den målte periode på 11 måneder, mens Kunsthal Aarhus har oplevet en flot stigning fra 39.500 besøgende i 2016 til 61.483 besøgende i 2017.

Den Gamle By har oplevet en fremgang fra godt 515.667 gæster, der har løst billet i 2016, til 571.167 i kulturhovedstadsåret.

Aros' velkendte 'regnbue' 'Your Rainbow Panorama' af Olafur Eliasson på toppen af museet i Aarhus. (Foto: TORBEN CHRISTENSEN © Scanpix)

Michelin-museum og Musikhuset går tilbage, men...

To af Aarhus' største kulturinstitutioner Moesgaard Museum, der har to michelinstjerner i den anerkendte 'Michelins attraktionsguide', og Musikhuset Aarhus, har dog oplevet tilbagegang.

Musikhuset havde i 2017 et samlet besøgstal på 547.000 besøgende – et tal, der ligger højere end antallet for både 2014 og 2015, men noget lavere end året før.

Ser man på antallet af betalende gæster, ender man dog med godt 2.000 flere gæster end i 2016, hvor TV 2's udendørs arrangement under fodbold-EM tiltrak en hel del besøgende, som er regnet med i tallene fra 2016.

Ifølge Musikhuset selv skal arrangementet i forbindelse med fodbold-EM ses som en stor del af forklaringen på tilbagegangen.

Som en del af Aarhus 2017 har Musikhuset Aarhus blandt andet genfortolket Susanne Biers filmklassikere 'Brødre', 'Elsker dig for Evigt' og 'Efter Brylluppet' som henholdsvis opera, danseforestilling og musical. Her ses et billede fra danseforestillingen 'Elsker dig for Evigt'. (© Musikhuset Aarhus)

På Moesgaard Museum har man på selve museet har 312.144 løst billet i 2017 mod 401.420 året før.

Direktør på Moesgaard Museum, Mads Holst, forklarer blandt andet tilbagegangen med, at det tre år gamle museum sandsynligvis har mistet lidt af den nyhedsværdi, man som helt nyt museum automatisk får.

Også museets særudstilling 'Rejsen', en filmisk udstilling i samarbejde med Zentropa, har haft en anderledes og ifølge Mads Holst mere ’snæver’ profil end tidligere særudstillinger.

- Samtidig har vi i kulturhovedstadsåret haft et andet program end tidligere, hvor en større del af aktiviteterne har været uden for selve udstillingslokalerne og dermed ikke tæller med i opgørelsen over museets besøgstal, fortæller han.

Det gælder blandt andet vikingeforestillingen 'Røde Orm', der foregik udenfor på taget af Moesgaard, og som tiltrak 92.000 besøgende.

Trods tilbagegangen mener Mads Holst, at museet kan være 'grundlæggende tilfreds' med Kulturhovedstadsåret, som man både har fået god læring og nye samarbejder ud af.

- Vi kan se på vores undersøgelser, at vi blandt andet er nået ud til et andet publikum end museumsgæsterne med 'Røde Orm'. Men det vi har haft størst effekt af er, at vi har prøvet noget nyt - hvor vi har arbejdet sammen med andre kulturinstitutioner, og vi har også valgt at fortsætte samarbejdet med Det Kongelige Teater.

AARHUS 2017 I TAL

  • 19 19 kommuner i region Midtjylland har samarbejdet om kulturtilbud i regionen - og samarbejdet fortsætter.

  • 453 mio. Kulturåret har samlet set kostet 453 millioner kroner, som er betalt af stat, kommuner og fonde.

  • 2,5 millioner Arrangørerne regner med, at omkring 2,5 millioner mennesker har oplevet Aarhus 2017

  • 75.000 75.000 publikummer deltog i den store åbningsceremoni.

Facebook
Twitter