BILLEDER Da kameraet blev allemandseje: Kig med i danskernes private 70’er-albums

I 1970'erne begyndte danskerne for alvor at fotografere hverdagen: Familien, festen, ferien. Tekniske revolutioner havde gjort kameraet både billigere og nemmere at bruge.

  • "Farven lilla. Foran vores sommerhus på Mols. Barnet er en dreng, sandalerne er arvede (fra en pige?). Træskoene er lavet hos en træskomager i Aarhus. Gravid med lillebror." (1974) - Birgitte Rugholm, 73, Aalborg.
  • "Hvert år tog vi fire familier på skovtur. Enten på cykel eller i hestevogn. Når vi havde spist, hyggede de voksne sig på tæpper, mens børnene fik lov at løbe frit omkring. Helt frit. Ingen regler eller kontrol. Vi skulle bare være gode kammerater og passe på hinanden!" (1972). - Anonym, 48, Hellerup.
  • "Tøjet var anderledes, men måske på vej til at blive moderne igen? Mor (jeg) og søn leger med sæbebobler i rækkehushaven. Sæbebobler er vist tidløse. I dag er det lige så stort et hit hos hans to sønner." (1976). - Maria Lemming, 67, Kgs. Lyngby.
  • "Kønsneutral opdragelse." (1979). - Tine Mikkelstrup, 39, Frederiksberg. Foto: Steen Baage
  • "Vuggestuen. Gruppebillede af børn og voksne blev taget en gang om året." (1976). - Hannah Ring, 64, Jystrup.
  • "Aftentur til Hornbæk strand. Stort set hele familien var iført træsko." (1971). - Anonym, 48, Hellerup.
  • "Eva med piben. Det var jo ikke helt almindeligt at kvinder røg pibe. Jeg husker det også som ret ubehageligt med masser af svien på tungen. Men det så cool ud!" (1970). - Eva Hage, 65, Aarhus.
  • "Selfie i spejl anno 1972. Min far dokumenterede vores liv i billeder, men han var sjældent selv med på billederne. Dette billede tog han af sig selv i et rundt spejl på en sommerferie til Klitmøller."(1972). - Anonym, 48, Hellerup.
  • "Fandt dette billede fra min børnehave i Albertslund. En pause med rygning er nærmest uhørt idag. Desuden en typisk kjole-stof." (1971). - Niculina Apetri, 49, Hillerød.
  • "Jeg matcher billedet på væggen i baggrunden :) Det er klippet ud af filt! Brun, gul, orange filt - limet op på hessian!" (1977). - Susanne Frederiksen, 44, København N.
  • "Vi er på strandtur i en efterårsferie. Mor i kassebukser og afghanerpels. Begge mine forældre var lærere og havde gode ferier med os." (1976). - Sisse Skytte Madsen, 40, Bagsværd.
  • "Min fars søster og hendes daværende mand havde en ødegård i Sverige. Et vildt sted med hugorme ved stengærdene, gammeldags brændeovn til madlavningen, blåbær i skoven, historiefortælling på loftet og muligheden for at lære at svømme i en af de nærliggende søer. Her på den eneste ferie med min far nogensinde, formentlig i 1972." - Janne Hovmand Storm, 48, København.
  • "Mit andet år på Roskilde Festival. Det var en eksotisk verden at komme ind i. Hele verden og ikke mindst Østens vidunderlige verden blev tilgængelig for en forstadspige. De ældre hippier var en stor inspirationskilde. Duften af røgelse og hash blandede sig med tonerne til Røde Mor." (1974). - Karen Møller Mørck, 58, Værløse.
  • "Med campingbordet, den skotskternede smørrebrødskasse og den storblomstrede køletaske var man godt udrustet til en tur ud i det blå med folkevognen. Her er vi på børnedyrskue i Jyderup. Foldestolene kunne gemmes i bordet, der sammenklappet var som en flad kuffert. Udstyret var i brug både på campingferier med villateltet, til søndagskøreture og som her til særlige arrangementer." (1975). - Anonym, 49, Herlufmagle.
  • "I 1970'erne holdt min samlever og jeg ofte ferie i en svensk ødegård sammen med gode, socialistiske venner. Vi måtte sætte grænsen ved SF! På billedet er bålet tændt, og der vennehygges med snobrød. Bemærk cigaretter og cerutter nederst til venstre i billedet. Der blev røget meget dengang - virkelig meget! Bemærk også lillebrors kinesiske kasket, som farmand havde hjembragt fra en lang togrejse, der begyndte på København H og endte i Hongkong." 1977). - Henning Olsen, 72, København.
  • "I denne sommerferie blev renaulten sprøjtemalet blå, gul og grøn. I dag undrer jeg mig over, at turde kaste sig ud i sådan et projekt. Min bikini er købt hos Janus." (1978). - Birgit Meyer Andersen, 68, Hellerup.
  • "Chartertur med Spies - rødvin og smøger på altanen." (1971). - Hannah Ring, 64, Jystrup.
  • "Biltur til Østrig. Campingsæt og primus. Foto af min far og 2 ældre søstre, jeg er i tyrolerkjole." (1972). - Helen Gerdrup Nielsen, 49, København Ø.
  • "To familier tager sammen på chartertur til Mallorca." (1972). - Carsten Wolf Andersen, 54, Vanløse. (© Eigil Andersen)
  • "Min mor på vores første sommerferie sydpå. Jeg husker det som meget eksotisk, men det var vist blot Sydfrankrig." (1973). - Anonym, 48, Hellerup.
  • "Roskilde Festival. Den gang der kun var en scene og man sad i græsset og hørte musik. Vi havde også vores egne øl med." (1976). - Hannah Ring, 64, Jystrup.
  • "Skolestart efter sommerferien 1. Klasse på institut Sankt Joseph august 1974." - Susan Kramer, 48, Greve.
  • "Man viklede noget sejlgarn om en vinprop og vups var man i stand til at lave stoftryk på alt muligt. Foruden disse jeans husker jeg også puder og gardiner i samme chikke stil." (1971). - Eva Hage, 65, Aarhus.
  • "Jeg blev gift 7. maj 1977 i Gentofte Kirke. Kjolen var købt hos "Sirenerne", en tøjforretning i Helsingør, som syede den specielt til mig. Rødt bomuld forneden og noget patchwork foroven - og der var plads til maven, for jeg var i 5. måned! Min mand var for første gang i sit liv i et jakkesæt, i brunt jernbanefløjl og et slips i patchwork. Vi blev gift fordi vi skulle have barn, men det var egentlig ikke nødvendigt - mest sjovt og dejligt." (1977). - Ingeborg Rørbye, 66, København.
  • "Blomsterpige i køkkenet." (1974). - Kisser Sørensen, 62, Hellerup.
  • "Her er det fætter Per, der ligger på min skibsbriks i min halvdel af værelset. Jeg var vist lidt forelsket i ham. Men han var MEGET ældre - ca 3 år! Møblerne og lampetterne er fra Ikea." (1975). - Birthe Forst Jensen, 51 Vanløse.
  • "Ryatæppe." (1977). - Tine Mikkelstrup, 39, Frederiksberg. Foto: Steen Baage
  • "Vi gik meget op i farvekoordinering, men måske er det en tilfældighed, at dør og barnevogn passer sammen. Dog ikke mere tilfældigt end at gul, orange og brun absolut var favorit farver og derfor naturligvis blev brugt en hel del. Lilla var nu også vældig smart til batikfarvede arbejdsjakker, tørklæder m.v." (1973). - Eva Hage, 65, Aarhus.
  • "Mit første hjem, da jeg var flyttet hjemmefra. Vi havde fået fat i en lillebitte lejlighed på 23 m2 (ialt!!) i Rosengade i København. Der var ikke bad og kun koldt vand, men vi tog bare håndklæder med og gik i bad når vi besøgte familien. Jeg sidder i den ene af 2 sækkestole som jeg selv havde syet og fyldt med småbitte kugler. Der er Leonard Cohen på grammofonen og teaterplakater på væggen, og på hylden står vores dyreste eje: en Revox båndoptager." (1970). - Ingeborg Rørbye, 66, København.
1 / 29

Når du tager mobilen frem og tager en selfie til en sjov fest eller fotograferer dit nye outfit, så gør du noget, som danskerne begyndte at gøre allerede i 1970’erne: Du dokumenterer din hverdag, som den ser ud lige nu og her.

Tendensen med at tage selfies begyndte allerede i 70’ernes teenagekultur – en tid, hvor kameraet blev så billigt og nemt at betjene, at det blev allemandseje.

Det fortæller Mette Sandbye, professor og institutleder på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet.

- I 70’erne begynder teenagere for alvor at tage billeder af sig selv og deres liv - deres nye kassebukser eller det nyindrettede værelse, fortæller professoren.

Teenagerne brugte kameraet til at undersøge deres egen identitet:

- Det er er identitetsdannelse og selvundersøgelse, og dér ligger kimen til det, vi gør i dag.

Og ikke kun teenagerne knipsede løs. 70’erne var årtiet, hvor kameraet kunne ses i hænderne på både børn, teenagere, mænd og kvinder.

Resultatet kan ses i billedserien ovenfor. Det er nogle af de fotografier, som danskere har fundet frem fra fotoalbummet og sendt ind til udstillingen 'Del dine 70'ere', som Københavns Hovedbibliotek og festivalen Golden Days har arrangeret.

Polaroid-kameraer i 1979. Der kom mange nye kameramodeller i 70'erne. (Foto: Manchester Daily Express © SSPL/Manchester Daily Express)

Det var blandt andet Kodaks Instamatic 100-kamera, som revolutionerede brugen af kamera i 70’erne.

Teknisk revolution gjorde fotografi nemt

Instamatic-kameraet blev lanceret i USA i 1963 og kom til Danmark i starten af 70’erne. Senere fulgte en hel serie af Instamatic-kameraer.

Børn bruger Kodak Instamatic kameraer. Cincinnati, USA, 1970. (Foto: Daniel J. Ransohoff © Cincinnati Museum Center/Getty Images)

Kameraet var billigt og designet til en film, der lå i en kassette, som man satte direkte ind i kameraet. Før kassetten var film både meget dyrere og besværlige at sætte ind i kameraet.

Instamatic kamera fra 1972. Filmen ligger inde i kassetten, som man bare sætter direkte ind i kameraet. (Foto: Science & Society Picture Library © SSPL/NMeM/Kodak Collection)

Der skete også flere andre ting, som satte fart på salget af kameraer, fortæller Mette Sandbye.

- En helt ny ting var en blitzterning, som man satte direkte oven på kameraet og som kunne udløse fire blitz-skud. Teknologien udviklede sig meget hurtigt i 70’erne, og snart begyndte man også at kunne få kameraer med en indbygget blitz. Og så blev kameraerne mindre, så det blev mere bærbart, fortæller Mette Sandbye.

Kamera med en Atlas blitz-terning, som kunne bruges til fire fotografier med blitz. (Foto: Science & Society Picture Library © SSPL/Science Museum)

Også farvefilm blev nemt at bruge i 70'erne.

En ny revolution i dag

I dag bruger mange kameraet i mobiltelefonen eller tablet'en, og måden vi bruger det på er ifølge Mette Sandbye er en ny revolution: Vi lægger vores liv ud i offentligheden:

- Vi ser endnu mere radikalt i dag, at man skildrer sin hverdag og bruger kameraet og fotografiet til identitetsdannelse. Man lægger sit liv ud i det offentlige rum, på Facebook for eksempel, som ikke fandtes i 70’erne. Det er en ny revolution af måden at bruge fotografiet. Man skildrer, hvad der sker lige nu, og hvad man er i gang med.

- Samtidig fastholder man ikke fotos på samme måde mere. Man sletter bare dem, man ikke synes om, hvor man i 70’erne og før da gemte alle fotografier, fordi filmruller var så dyre. Man smed ikke bare ud, og det betyder, at man også ser de mere skæve fotografier fra 70’erne, de oversete og lidt tilfældige.

Udstillingen ’Del dine 70’ere’ på Københavns Hovedbibliotek er åben frem til 25. september. Fotografierne herover og mange flere ligger også på Golden Days’ Pinterest-profil. Festivalen vil gerne have endnu flere 70'er-fotografier.

FacebookTwitter