BILLEDER Husker du Marlboro Man og de andre tobaks-ansigter?

Engang fyldte reklamer for tobak en del i ugeblade og på gader og stræder.

  • "Ikke et eneste tilfælde af hals-irritation som følge af at ryge Camel!". Sådan lyder annonceteksten på en printet reklame fra 1950 for cigaret-mærket. (Foto: Blank Archives © 2003 Getty Images)
  • Tre år senere, i 1953, slog Chesterfield også deres mærke op på ikke at give gener i næse, hals og bihuler ved at ryge deres cigaretter. (Foto: Blank Archives © 2003 Getty Images)
  • "Kære - giv mig en Churchman's No. 1", siger en ung kvinde til sin mand, mens hun taler i telefon i en annonce i 1953. (Foto: Picture Post)
  • "Sikke en dag... Sikke et spil... Sikke en cigaret...", lød salgsteksten for Lucky Strike i 1955. (Foto: Blank Archives © 2003 Getty Images)
  • Omkring 1955 lød sloganet for Camel, at ingen anden cigaret er så fuld af smag - og alligevel som mild. (Foto: GAB Archive)
  • I 1970 skulle en hel ny type kul angiveligt få Lark-cigaretterne til at ose mindre end andre. (Foto: Blank Archives © 2003 Getty Images)
  • På Times Square i New York City prydede en stor billboard-annonce en husmur i 1944. (Foto: Anthony Potter Collection)
  • To Marlboro Man-cowboys vogter en flok heste på en helsides magasin-annonce i 1970'erne. (Foto: Blank Archives © 2006 Getty Images)
  • Den tyske skuespillerinde Lilli Palmer var et af ansigterne for Lucky Strike i 1950'erne. (Foto: Apic)
  • Også den amerikanske skuespillerinde Anne Baxter lagde ansigt til reklamer for tobak. Her er det i 1949 for Chesterfield-cigaretterne. (Foto: Apic)
  • Giv dem til alle, der ryger – familien, naboerne, dine venner – alle, der har været gode ved dig hele året. Sådan lød budskabet fra Chesterfield ved juletiden i 1948. (Foto: Apic)
  • Lucky Strike reklamerer i 1949 for, at deres cigaretter får dig op på dit højeste niveau. (Foto: Apic)
  • Et enkelt slogan vinder frem for Marlboro i 1970'erne: "Jeg ryger Marlboro". (Foto: Apic © Credit ©Rue des Archives/PVDE)
  • "Et filter... Smagen... Hvilken fornøjelse!" er salgsteksten for Kent i 1970'erne. (Foto: Apic)
  • "Et filter... Smagen... Hvilken fornøjelse!" er salgsteksten for Kent i 1970'erne. (Foto: Apic)
  • I en annonce fra 1950'erne Ariel menthol-cigaretterne bliver slået op på deres diskrete menthol-smag, friskheden og deres afslappende effekt. (Foto: Apic)
  • Også Kools menthol-cigaretter bliver solgt på friskheden i 1963. (Foto: Apic © ©Rue des Archives/PVDE)
  • "og hun går kun ud med mænd, der ryger Winston", sladrer to kvinder om en tredje i en annonce fra 1963. (Foto: Apic © ©Rue des Archives/PVDE)
  • Skuespilleren Brian Keith, operasangeren Rise Stevens, forfatteren Marguerite Higgins og general Clair L. Chennault træder alle frem på en reklame for Camel i 1956. (Foto: Apic)
  • Marlboro Man er måske et af de mest kendte tobaks-ikoner. (Foto: Cynthia Dopkin)
  • Hukommelse kan være en svær ting at greje, og minder kan forsvinde. Men Craven A er dine, og ingen kan tage fra dem fra dig, lyder annonceteksten. (Foto: The National Archives © SSPL/The National Archives)
  • I slutningen af 1940'erne bliver reklameret for cubanske cigaretter. (Foto: Transcendental Graphics © 1948 Transcendental Graphics)
  • I de danske blade bliver der også annonceret for tobak. Her er det en reklame for MATCH i et Alt For Damerne fra slutningen af 1980'erne. (Foto: Anna Sol Jørgensen © DR Nyheder)
  • LOOK, der laver længere cigaretter end andre, lover længere nydelse i et Alf For Damerne fra 1989. (Foto: Anna Sol Jørgensen © DR Nyheder)
  • LOOK, der laver længere cigaretter end andre, lover længere nydelse i et Alf For Damerne fra 1989. (Foto: Anna Sol Jørgensen © DR Nyheder)
  • Prince bliver introduceret på markedet og bliver hurtigt et alle-mands-eje. I de første annoncer lyder teksten, at 'jeg er gået over til Prince', som senere bliver til 'jeg er også gået over til Prince'. (Foto: Anna Sol Jørgensen © DR Nyheder)
  • "Denne lille cerut er elegant - se selv, hvor den klæ'r!", lyder teksten til en reklame i Alt For Damerne fra 1950'erne.
  • Lady-like laver cigarillos til kvinder. De giver det lille træk, der fuldender billedet af moderne elegance, lover firmaet i en reklame fra 1965. (Foto: Anna Sol Jørgensen © DR Nyheder)
  • Mærket Kent reklamerer i Alt For Damerne i 1955. (Foto: Anna Sol Jørgensen © DR Nyheder)
  • Monaco Cigarillos er ifølge reklamerne en moderne cerut i 1955. (Foto: Anna Sol Jørgensen © DR Nyheder)
  • Tyrkiske cigaretter bliver der også reklameret for i de ældre dameblade. (Foto: Anna Sol Jørgensen © DR Nyheder)
  • og så er der Long, der indførte sloganet "Hvor der er liv, er der Long". Her reklamerer de med noget, der minder om en tegneserie. (Foto: Anna Sol Jørgensen © DR Nyheder)
  • (Foto: Anna Sol Jørgensen © DR Nyheder)
1 / 33

Det virker efterhånden som lang tid siden, men vi skal ikke engang tilbage til dengang, da farfar var dreng for at finde reklamer for tobak og cigaretter i alverdens magasiner.

Herhjemme lovede et firma i 1965 cigarillos til kvinder, som 'giver det lille træk, der fuldender billedet af moderne elegance'. I 1950'erne lovede flere firmaer, at deres cigaretter ikke gav gener i næse, hals og bihuler. Og så er der selvfølgelig de nærmest ikoniske Marlboro Man-cowboys.

Lørdag aften hylder DR2 Tema en efterhånden svunden tid, hvor tobaksrøgen var stort set overalt - og så siger de Farvel og Tobak til smøgerne, når programmet løber over skærmen klokken 20.

Se nogle af datidens tobaksreklamer i billedserien ovenfor.

FacebookTwitter