Danmark efter krigen: Glitter og glamour afløste bomber og rationeringsmærker

USA blev den vigtigste kilde til kultur og underholdning i Danmark og resten af Europa i efterkrigstiden.

Ugeblade, reklamer og biograffilm blev for alvor en del af danskernes hverdag i efterkrigstiden. Forbilledet, inspirationen og storeksportøren var USA

En økonomi kørt i sænk og frygten for atombomber og en ny verdenskrig er den kulisse, vi ofte ser efterkrigstidens Danmark portrætteret i. Senest har Statens Museum for Kunst åbnet udstillingen ’At rejse sig i mørket’, der tager publikum med på en rejse igennem efterkrigstidens kunst, og rejsen er både mørk og dyster.

Men mens efterkrigstidens malere, digtere og forfattere har tegnet et dystert billede for eftertiden, var hverdagen en del anderledes for den gennemsnitlige dansker i tiden efter 1945.

Flere penge betød mere underholdning

Film, ugeblade og reklamer blev for alvor en del af danskernes hverdag i efterkrigstiden. Forbilledet, inspirationen og storeksportøren var USA. For mens Europa var både fattigt og bombet sønder og sammen efter 2. Verdenskrig, havde USA fri leg til at introducere både film og musik på de europæiske markeder. Og som pengene så småt begyndte at strømme i de europæiske lande igen, steg efterspørgslen på underholdning og nye, spændende varer.

- Det forbrugssamfund vi har i dag, blev i høj grad grundlagt i efterkrigstiden, fortæller Søren Hein Rasmussen, der er historiker ved Aarhus Universitet, hvor han har efterkrigstiden som et af sine specialeområder.

- Og i det forbrugssamfund fik den underholdningskultur, der så småt var begyndt at blomstre tilbage i 1930’erne, plads til for alvor at sprede sig og vokse. Og her blev USA altså stærkt toneangivende, siger Søren Hein Rasmussen og fortæller, at især Hollywood blev populær blandt danskerne ligesom de tog de kulørte ugeblade til sig – blot i danske varianter.

Skiftet mod Vest

Før 2. Verdenskrig havde den tyske kultur i høj grad præget dansk kulturliv. Nu var epicentret for underholdningsindustrien flyttet til Los Angeles og Hollywood, fortæller Søren Hein Rasmussen.

Spørger man Russell Duncan, der er professor i amerikanske studier ved Københavns Universitet, er det ikke så sært, at det blev USA, der fik den afgørende rolle efter 2. Verdenskrig.

- Marshallplanen og oprettelsen af Nato gav USA særstatus. Amerikanske varer strømmede ind til landets butikker og supermarkeder, siger Russell Duncan, og uddyber at det gav USA både det økonomiske og militære overtag. Han forklarer, at det blev begyndelsen på den tredelte indflydelse, som man ser fra USA i dag.

- Som supermagt havde og har USA indflydelse på det meste af den vestlige verden, når det kommer til militærmagt, kulturel magt og økonomisk magt, forklarer han.

En farverig efterkrigstid

Tilbage i efterkrigstiden fik importen af den amerikanske kultur midlertidig sveden frem på panden af den danske kulturelite, og man prøvede ihærdigt på at blokere for den massive tilstrømning fra den anden side af Atlanterhavet. Lige lidt hjalp det. Danskerne ville underholdes.

- Man holdte fast i at man skulle kende sin Johannes V. Jensen, men det ændrede altså ikke på, at alle vidste hvem Superman var, ligesom man var helt med på, hvad der havde stået i sidste uges udgave af Se&Hør og Billed-Bladet, fortæller Søren Hein Rasmussen.

Det er sjældent historien om det underholdningshungrende Danmark, der bliver fortalt, når der fortælles historier om efterkrigstiden. Ifølge Søren Hein Rasmussen skyldes det, at den fortælling har passet dårligt med tidens øvrige fortællinger om atomfrygt og kold krig, som finkulturen blandt andet fortalte.

- Virkeligheden er nok, at efterkrigstiden var meget mindre grå, end vi i dag har indtrykket af, siger Søren Hein Rasmussen.

Facebook
Twitter