Modeekspert: Diana kommunikerede skjulte budskaber via sit tøj

Prinsesse Diana forstod billedets magt og bar, da hendes mand indrømmede at have været utro, 'en fuckfinger' af en kort, sort kjole, siger DR's modejournalist Chris Pedersen.

(Foto: Jamal A. Wilson © Scanpix)

I dag er det 20 år siden, at den britiske prinsesse Diana af Wales mistede livet i en bilulykke i en tunnel i Paris i en alder af bare 36 år.

Og hun var ikke bare en prinsesse og en omsorgsfuld mor.

Hun var også et stilikon.

- Hvis man tænker på hende som et popkulturfænomen, så er hun helt oppe sammen med de allerstørste som Madonna, Kim Kardashian, Jackie Kennedy og Marilyn Monroe, siger DR's modejournalist Chris Pedersen.

- Hun har skrevet sig ind i stilhistorien som et fuldstændigt tidstypisk ikon med sine karakteristiske bare skuldre, perlekæder og halvkorte hår, siger han.

Samtidig formåede Diana at bruge sit tøj til at kommunikere budskaber.

- Ligesom Jackie Kennedy var hun god til at orkestrere et billede og var klar over, hvad det var for et billede hun lavede. Det er et manipulerende greb, som gjorde, at hun også kunne kommunikere nogle budskaber ud, hun ellers ikke ville kunne kommunikere via interviews, siger Chris Pedersen.

Som eksempel giver han den lille sorte – og korte - silkekjole, som hun bar til en fest den aften, hvor hendes mand prins Charles i en dokumentar indrømmede at have været sin kone utro.

Prinsesse Diana få år før sin død, i en kjole designet af Christina Stambolian. Kjolen er senere blevet døbt 'hævnkjolen' af pressen. (Foto: Princess Diana Archive © 2006 Getty Images)

Denne kjole, som Chris Pedersen betegner som en 'stor fuckfinger' til prins Charles, blev siden af britiske medier døbt 'hævnkjolen'.

Det ikoniske billede, hvor Diana sidder på en bænk foran kærlighedstemplet Taj Mahal, helt alene, i sit fine tøj, er i samme kategori, siger modejournalisten.

- Billedet var den ultimative stikpille.

Dette billede af prinsesse Diana var langt fra så uskyldigt, som det ser ud ifølge modeekspert Chris Pedersen. (Foto: Tim Graham © This content is subject to copyright.)

Fra prinsesse til superstjerne

Det var da også først, da ægteskabet begyndte at slå revner, at Diana blev interessant modemæssigt, mener Chris Pedersen.

- Da hun endelig blev skilt, markerede hun sig som sig selv i modeverdenen. Tidligere kunne hun ikke gå i fransk tøj og for dyrt designertøj, men nu kunne hun pludselig være superstjerne og hænge ud med Versace og Donatella.

Et stykke tid efter skilsmissen blev hun - i 1997 - set på forsiden af det amerikanske magasin Vanity Fair, hvor den anerkendte peruvianske modefotograf Mario Testino havde lavet en stor fotoserie med hende - en serie, der endte med at blive den sidste officielle inden hendes død senere samme år.

- På billederne har hun en naturlig styling, ikke mange smykker, men dyre kjoler. Og så sidder hun i bare tæer og griner. Hun slipper prinsesserollen og bliver til en superstjerne, siger Chris Pedersen.

En billedserie, hvor prinsessen ifølge Chris Pedersen kommunikerede, at nu var hun kommer sig over skilsmissen.

Men det er ikke kun couture-kjolerne, der kendetegner Diana som stilikon. Hun begyndte også at besøge minefelter i krigshærgede lande i sikkerhedsvest og flade sko.

- Man havde ikke set en prinsesse, der var gået så langt i forhold til billedet. Hun ville være 'dronning af folkenes hjerter', siger Chris Pedersen.

Og der var da netop også noget folkeligt over hende. Af udseende var hun i virkeligheden meget 'ordinær', mener modejournalisten.

- Hun havde jo et ret ordinært udseende. Derfor kunne den almindelige kvinde også spejle sig i hende og drømme om, at det blev dem selv en dag, siger han.

Hvis du vil se mere til Diana og hendes sans for at klæde sig, løber udstillingen 'Diana: Her Fashion Story' på Kensington Palace frem til 28. februar 2018.

FacebookTwitter