Museerne slipper tøjlerne – de unge tager over

Museerne inddrager oftere børn og unge i udviklingen af udstillinger og historieformidling. Nu er både Arbejdermuseet i København og Forsorgsmuseet i Svendborg gået med på bølgen, og er snart klar med ny formidling, der er udviklet med hjælp fra skoleelever.

Unge fra hele landet har bidraget til særudstillingen UHØRT UNGDOM med både indhold og form. (© Arbejdermuseet)

På Arbejdermuseet i København knokles der på livet løs. Den 25. September åbner museet den nye udstilling, UHØRT UNGDOM. Men denne udstilling er ikke kun skabt af museet.

Den er blevet til i samarbejde med unge fra hele landet, der har bidraget til udstillingens indhold og form. Linda Nørgaard Andersen, der er leder af museets skoletjeneste, fortæller med begejstret stemme om samarbejdet:

- Danske unge er kompetente demokrater, men de mangler den her demokratiske selvtillid. Det ville vi gerne prøve at bruge museumsrummet til at udfordre. Undervejs i projektet blev vi ret optaget af de udfordringer, som de unge stillede os over for, i forhold til den måde vi traditionelt formidler vores genstande og tematikker i udstillingerne.

Demokratiske kronjuveler er udstillingsgenstande valgt af unge

Og de unge har bidraget med både design-ideer og genstande. En del af udstillingen er et skattekammer, hvor de unge side om side med historikere skulle udvælge ”demokratiske kronjuveler”, altså genstande som de synes symboliserer demokratiet.

Og hvor en historiker måske ville vælge grundloven, så valgte en pige fra Kolding et øre, der symboliserer lytte-evnen og det at blive hørt.

Skoleelever fra Roskilde valgte en sko, da de ser demokratiet som foranderligt. Selve skoen er samfundet og snørebåndet er demokratiet, der binder det hele sammen.

Og det er ikke kun de unge, der lærer af processen. Linda Nørgaard Andersen fortæller, at museets medarbejdere er enige om, at deres egen læringskurve aldrig har været stejlere. Hun håber, at museet i fremtiden vil lave flere af den slags udstillinger.

Ny digital historieformidling udvikles i samarbejde med unge

Forsorgsmuseet i Svendborg får i løbet af september og oktober besøg af 400 udskolingselever, der skal være med til at teste og udvikle et nyt digitalt dilemmaspil, som museet udvikler til skolerne.

Projektet har inviteret alle udskolingsklasser i Svendborg Kommune til at deltage i udviklingen af spillet, og de får mulighed for at påvirke både manuskript og design.

- Eleverne kommenterer på stort og småt. Alt lige fra at teksten på skærmen måske skal rykkes lidt op, til elever der selv tilbyder at udvikle musik til spillet. Sidstnævnte resulterede i, at vi har spurgt en 9. klasses elev, om han har lyst til at lave et forslag til underlægningsmusik til spillet. Vi forsøger virkelig at engagere dem så meget vi overhovedet kan, fortæller Jeppe Wichmann Rasmussen.

- Vi vil gerne give dem en ejerskabsfølelse, og vores oplevelse er, at de tager det rigtig seriøst, og er meget reflekterende over forløbet. Det er en stor læringsproces, også for os, pointerer han.

Efterskoleelev: en succesoplevelse at være med

Og de unge er ligeså begejstrede som museerne. Lulu Witzel, der var elev på Vesterdal Efterskole, samarbejdede med Arbejdermuseet om at udvikle udstillingen UHØRT UNGDOM:

- Vi var med til en masse ting, blandt andet brainstorming og ide-generering. Det giver en succesoplevelse at komme på en ide og så bliver den rent faktisk realiseret, fortæller Lulu Witzel.

Også udenfor klasseværelset skabte det værdi:

- Det skabte interesse for, hvad demokrati egentlig er. Og det er blevet et samtaleemne, når man sidder med sine andre venner. Så er det noget tager op og diskuterer, afslutter hun.