Pia dyrker vintagestilen: Kunne aldrig drømme om at gå i cowboybukser

Hun klæder sig som en kvinde fra 1950’erne og kalder sig ultra feminist. Begge dele er for Pia Storm essensen af moderne kvindeliv anno 2015. Hun elsker vintagekjoler, men har ingen idylliske forestillinger om ”de gode gamle dage”.

Pia Storm i sit tøj fra 1950'erne. De høje hæle, røde læber og satte hår er blandt kendetegnene for de kvinder, der dyrker vintage-stilen.

Af Dorthe Chakravarty

Pia Storm kunne aldrig drømme om at gå i cowboybukser og Crocs:

- Nej, nej, udbryder hun med et stort grin, og fortsætter:

- Jeg ejer ikke et par bukser! Jeg synes, det er superubehageligt med sådan noget afslappet tøj.

Til gengæld er hun vild med kjoler af den slags, der var på mode i 1950’erne. Pia Storm bestyrer bloggen ”Storms Magasin”, hvor hun skriver om vintagekjoler, de gamle kjoler fra dengang modeller og snit smøg sig om taljen og markerede kvindelige former.

10.000 kigger med på hendes blog hver måned. På Instagram bliver hun fulgt af over 6000 personer, der følger hendes daglige liv, hvor hun viser kjolerne, som hun sælger via bloggen:

-De gamle kjoler giver mig et helt andet udtryk end jeg kan få, når jeg køber moderne tøj. Jeg kan slet ikke få det snit og de materialer i butikkerne i dag. Vintagekjolerne passer min krop langt bedre, forklarer Pia Storm og fortsætter:

- Jeg kan ikke fortælle dig, hvor mange gange jeg har stået næsten grædefærdig i et prøverum med et par jeans, der bare ikke passer mig, fordi min talje og hoftemål ikke stemmer overens med moderne standardmål. Når jeg finder en 50’er kjole, så passer den bare.

Betaget af den feminine silhuet og æstetik

Pia Storm køber sit tøj i butikker i København, amerikanske storbyer og europæiske hovedstæder. Eller på nettet på Ebay og Etsy. Det er ikke billigt at gå klædt som i 1950’erne, men hun har alligevel dyrket lidenskaben i snart ti år.

Hendes tøjstil er hentet fra modebilledet fra 1940’erne og frem til begyndelsen af 1960’erne. Modehistoriens overgang til hotpants og miniskørter er ikke noget for hende. Hun er betaget af den feminine silhuet og æstetik.

Kristian Handberg er post.doc på Københavns Universitet og har skrevet ph.d.-afhandling om retro som fænomen i samtidskulturen.

Han fortæller, at mens der stort set ikke blev talt om retro i 1980’erne, så eksploderede begrebet efter årtusindeskiftet, hvor der kom retromarkeder og kollektioner af viskestykker og ildfaste fade, der blev lanceret som retro:

- Gammel stil er blevet noget, der sælger, og retro og vintage er blevet mere end hip storbykultur, siger han.

For Pia Storm handler det dog ikke om at købe viskestykker, der ligner noget gammelt. Hun leder efter originale kjoler fra tiden, og den interesse deler hun med mange. I USA har stilen været dyrket i mange år, og efterhånden er der kommet flere med samme passion i England, Sverige og så småt også i Danmark.

'Jeg er blevet spurgt, om jeg er liberal'

Det er overvejende yngre kvinder, der følger hinanden på sociale medier. Her deler de historier og billeder, hvor de poserer i kjolerne. Æstetikken vejer højere end den historiske korrekthed, forklarer Lars Handberg:

- Der er tale om en personlig versionering af historien, hvor det drejer sig om et æstetisk forhold til fortiden. Det er de fleste udøvere ret bevidste om. Retro går ud på at sætte elementer fra fortiden i kontrast til nutiden.

Sådan er det også for Pia Storm. Når hun ikke blogger om vintagekjoler, er hun art director ved et reklamebureau og lever sit liv som en moderne kvinde:

- Jeg føler mig ikke som en 50’er kvinde. Jeg ser mig selv som en meget moderne kvinde og feminist. Jeg tjener mine egne penge. Gør mine egne ting. Og drømmer ikke om at blive husmor som den gang. Jeg har ingen idyllisk forestilling om de gode gamle dage. Jeg synes i virkeligheden, at jeg er en meget moderne kvinde sammenlignet med de kvinder, jeg ser på gaden, fordi jeg tør skille mig ud og være ekstra feminin.

Pia Storm får ofte komplimenter for sin personlige og nostalgiske stil, men på sin blog har hun fået spørgsmål om hendes politiske standpunkter:

- Jeg er blevet spurgt, om jeg er liberal, fordi jeg ligner sådan en konservativ hausfrau. Så må jeg svare, at det er jeg bestemt ikke. Jeg stemmer ræverødt og er ultra feministisk. Jeg kan godt forstå, at folk tror, at én der ser så feminin ud, må elske alle de gode gamle kvindelige dyder, men det gør jeg slet ikke.

Forbillederne var 'yndefulde, sexede og seje'

At det er 1950’ernes stil, der får stor opmærksomhed, har Lars Handberg en forklaring på:

- Lige siden retro-begrebet opstod i begyndelsen af 1970’erne har det været tilknyttet 1950’erne. Fra at være sådan en lidt grå og kedelig mellemtid er 1950’erne blevet udråbt til en særlig tid med en bestemt stil. Det samme er sket med 1970’erne, som ellers er blevet set som et stilløst og desillusioneret årti med økonomisk krise. I modsætning til 1960’erne, der står stærkt i historien med ungdomsoprøret. Det er ikke blevet gjort til retro på samme måde. Det er spillet med at tage en upåagtet fortid op, som er vigtig.

Pia Storms kjoleglæde kommer aldrig til at spænde over 1970’ernes løse gevandter. Hun bliver i 1950’erne. Inden hun stiller op til fotografering i dagens outfit, fortæller hun om sine forbilleder:

- Nogle gange står jeg op om morgenen og kan godt lide at være elegant og Grace Kelly-agtig. Andre gange er det mere sexet Marilyn Monroe.

Og når hun skal forklare, hvorfor det netop er dem, siger hun:

- De var yndefulde, sexede og seje.

FacebookTwitter