Hovedroller efter to måneder med stående bifald: Vi har aldrig fået så mange fanmails!

Fredericia Teater har aldrig før været så meget i vælten som efter premieren på 'Klokkeren fra Notre Dame', og det har skuespillerne Lars Mølsted og Mads M. Nielsen mærket.

Aften efter aften har de stået på scenen til stående bifald fra publikum. Lars Mølsted som Quasimodo og Mads M. Nielsen i rollen som den onde Claude Frollo.

Alt var udsolgt i de to måneder musicalen 'Klokkeren fra Notre Dame' spillede på Fredericia Teater fra oktober-december sidste år.

Til juni er der premiere på stykket på Gamle Scene på Det Kongelige Teater i København, hvor man til flere af forestillingerne også allerede må melde udsolgt.

- Det er simpelthen så hårdt arbejde. Det er enormt hårdt. Selvfølgelig kan man sælge nogle billetter på anmeldelserne, men vi skal gøre det så godt som overhovedet muligt - hver gang, siger Lars Mølsted.

- Derfor bliver det jo også voldsomt at vende tilbage til den her forestilling. Jeg tror aldrig, vi kommer til at spille med så høje forventninger igen. Vi skal jo over på Gamle Scene til korslagte arme, der siger: 'Nå, hvad er det så, de har lavet derovre i Fredericia', siger Mads M. Nielsen.

Læser ikke selv anmeldelser

Begejstringen var enorm, efter stykket havde premiere i Fredericia i oktober. Anmelderne kastede om sig med seks stjerner og var ovenud lykkelige. Det har dog ikke været anmeldelserne, der har gjort indtryk på de to skuespillere, men publikums reaktioner.

- Når jeg selv spiller teater, læser jeg faktisk ikke anmeldelserne. Men det, der har været så fuldstændig sindssygt ved det her er, at der bare var totalt udsolgt. Det her stykke har trukket så mange forskellige folk, som har synes, det var godt, siger Mads Nielsen.

- Og vi har fået så sindssygt mange henvendelser. Folk har ligesom haft brug for at skrive, hvad det er, de lige har oplevet, siger han.

- Til en af forestillingerne kom der nogle teaterproducenter fra New York, der sagde: That hair was the entire trip worth it (det hår var hele turen værd, red.) til mig, fortæller Mads M. Nielsen, der spiller den onde Claude Frollo. (Foto: Søren Malmose © Fredericia Teater)

Han har eksempelvis modtaget et håndskrevet brev fra en kvinde to måneder efter, hun havde set forestillingen.

- Men nu blev hun bare nødt til at fortælle mig om den oplevelse, hun havde haft. Det er da vildt! Og det viser sig også, at hun havde siddet i salen 20 minutter efter forestillingen var slut, for hun havde bare ikke lyst til at gå ud, siger han.

Også Lars Mølsted har fået hundredvis af beskeder.

- Der er så mange publikummer, som har skrevet mails, på Instagram og Facebook. Ikke for at fortælle os, vi er dygtige, men de har behov for at fortælle os, hvordan det var for dem at se forestillingen, siger Lars Mølsted.

- Jeg har også fået henvendelser før, men nogle gange har det været lidt til den klamme side. Mænd og kvinder, der vil i seng med én og nogen, som skriver: Hvorfor svarer du dog ikke?! Men denne gang har det bare udelukkende været positive henvendelser fra alle sider, siger han.

Kan høre folk gisper og græder

Også mens de er på scenen kan skuespillerne mærke, hvordan publikum reagerer ude på pladserne. Og reaktionerne på 'Klokkeren fra Notre Dame' har været ekstra tydelige, siger de.

- Der er generelt stor forskel på, hvor meget, man mærker, at publikum er derude. De er der jo, men de er der ikke, hvis man kan sige det sådan. Men faktisk har jeg lagt mærke til, at mængden af folk, der hoster eller rasler med slikposer er mindre til 'Klokkeren', siger Mads Nielsen.

- Ja, og man kan høre, at folk gisper eller græder og hulker. Jeg kan også huske til en forestilling, hvor jeg simpelthen måtte sidde stille så længe, selvom der var sceneskift. Folk blev ved og ved med at klappe, siger Lars Mølsted.

- Vi kan jo ikke bare tage det om

Til juni gælder skal de så stå på Gamle Scene i København. Og selvom succesen i Fredericia ikke har været til at overse, så er hver aften en udfordring.

- Det eneste, du i virkeligheden lærer af en god aften er, at nu er du tættere på den næste dårlige. Det er svært at sætte sig ned efter en forestilling og sige: 'Hvorfor var jeg så god i dag?' eller 'Sådan skal den kamel barberes!'. Hver aften er en ny udfordring, siger Mads Nielsen og Lars Mølsted er enig:

- Teater er jo forgængeligt. Det er ikke en film, og man kan ikke se tilbage på det. Det forpligter. Vi kan jo ikke bare tage det om, når først vi er i gang, siger han.

Forestillingen har premiere i København den 23. juni på Gamle Scene på Det Kongelige Teater. (Foto: Søren Malmose © Fredericia Teater)

Og selvom der kommer til at gå et halvt år mellem de to spilleperioder i Fredericia og København, så har det været en tiltrængt pause.

- Vi har arbejdet så vanvittigt hårdt, så det har været nødvendigt med en pause. Det tog tre uger efter den sidste forestilling i Fredericia, før jeg vågnede op og ikke havde ondt i kroppen. Men det har selvfølgelig også været sindssygt fedt. Men alting har jo en ende, og man ved, at når man siger goddag, så skal man også sige farvel, siger Lars Mølsted.

Hør Lars Mølsted og Mads M. Nielsen fortælle mere om oplevelserne med deres fans i videoen øverst i artiklen.

Facebook
Twitter