Hun blev kendt som verdens dummeste blondine - men Paris Hilton har tjent kassen på dine fordomme

Det startede med en sexvideo og endte i et forretningsimperium. Her er historien om Paris Hilton.

(Foto: Gareth Cattermole © Getty Images)

- That's hot.

I dag fylder kvinden bag den ikoniske catchphrase 40 år.

Og med den korte, konstaterende sætning kan man opsummere fænomenet Paris Hilton i én frase. Bevidst blottet for dybde og indsigt. Og fuld af forståelse for, hvad der er hot.

Fortællingen om Paris Hilton er nemlig ikke kun historien om den velhavende arving til Hilton Hotel-imperiet, der ofte er blevet afskrevet af mennesker og medier som en dum blondine med en chihuahua på armen.

Det er i højere grad historien om en dygtig forretningskvinde, der har fuldstændig styr på, hvilke signaler hun sender, hvordan de bliver modtaget, og hvordan hun kan profitere på folks forargelse.

- Hun er ikke dumt menneske. Da hun skabte den dumme blondine, var det en bevidst karakter. Det var comedy, når hun med babystemme hele tiden sagde "that's hot" til alt. Det var en persona, hun finpudsede gennem årene. Hun ejer joken om sig selv, siger kulturredaktør på Børsen og modeekspert Chris Pedersen.

Han bliver bakket op af Lene Bull Christiansen, der lektor ved Roskilde Universitet og forsker i kendiskultur:

- Vi kan kun tro, det er med vilje. Man kan ikke være succesfuld og dygtig til at underholde - og gøre dét til en millionforretning - og så i virkeligheden være dum, siger hun.

Selv lagde Paris Hilton også kortene på bordet i dokumentarfilmen 'This is Paris', som udkom i september sidste år:

- Jeg har det, som om verden tror, de kender mig, fordi jeg har spillet rollen så længe. Det er ikke mig. Ingen ved i virkeligheden, hvem jeg er, sagde hun dengang.

Men i anledning af hendes fødselsdag vil vi nu alligevel trække i Juicy Couture-veloursættet og gøre forsøget på at finde ud af det.

Paris Hilton som 15-årig med sine forældre, Kathy og Richard Hilton. (Foto: Colin Davey © Getty Images)

Udsat for hævnporno

Paris Hilton kommer til verden som et ubeskrevet blad den 17. februar 1981, og i dag - 40 år senere - kan hun nu skrive mediepersonlighed, forretningskvinde, jetsetter, model, sanger, skuespiller, influencer og dj på cv'et. Med en anslået formue på 1,8 milliarder kroner.

Op igennem 00'erne finder man hende konsekvent i toppen af listerne over de mest googlede, bedst betalte og mest sexede kendisser. Men vejen dertil er brolagt med et traumatiserende startskud på kendislivet.

Det er nemlig en sexvideo med hendes ekskæreste, Rick Salomon, der katapulterer Paris Hilton ind i centrum af pressens søgelys, da videoen uden hendes samtykke bliver gjort tilgængelig på nettet i 2003. Og senere udgivet på dvd af selvsamme ekskæreste året efter.

Men for at forstå hvorfor de berømte sexscener - som i dag nok snarere ville blive kategoriseret som forkastelig hævnporno - var interessante for medierne, skal man se på den baggrund, Paris Hilton har.

Hun er nemlig tipoldebarn af Conrad Hilton, der grundlagde hotelkæden Hilton, som regnes for at være en af de største i verden. Og når man er en del af den gamle New York-elite, vækker det opsigt, når man får lækket en sexvideo.

- Hun havde et godt og etableret efternavn og kom fra "gamle penge". Hilton-familien stod i høj grad for klassisk, god smag og har traditionelt holdt sig lidt tilbage. Men med sexvideoen fik det hele pludselig et drys af skandale over sig og var derfor interessant, forklarer Chris Pedersen.

I årene inden sexvideoen er Paris Hilton en fremadstormende jetsetter i New Yorks natteliv, hvor hun som ganske ung teenager frekventerer byens eksklusive klubber.

Og som 19-årig skriver hun kontrakt med Donald Trumps modelbureau T Management. Hun er at finde på forsiden af det amerikanske Vogue og Vanity Fair og bliver hyret af folk til at kaste glans over alverdens rød løber-events.

Da Paris Hilton fyldte 21 år i 2002, skete det i London iført denne sølvdrøm af en kjole. (Foto: Dave Benett © Getty Images)

- I princippet er hun en relativt gammeldags type kendis. I 17-1800-tallet var det netop folk som hende - rige, kvindelige arvinger - der blev sladret om. Folk som for eksempel var noget ved hoffet. På den måde var hun en meget gammeldags karakter, som hun så fik opdateret, forklarer Lene Bull Christiansen.

I sin dokumentar fra sidste år udtalte Paris Hilton selv om sexvideoen, at hun følte, at "alle så den og grinte af det, som om det var sjovt".

- Hvis det skete i dag, ville det være en helt anden fortælling. Men jeg blev gjort til den slemme. Som om, jeg havde gjort noget slemt. Det var mit første reelle forhold. 18 år. Jeg var så forelsket i ham og ville bare gerne gøre ham glad. Og jeg kan huske, at han hev kameraet frem… Det var som at blive voldtaget elektronisk, lød det i dokumentaren.

Lene Bull Christiansen forklarer, at samfundet i dag har en anden tilgang til det, når kendte - såvel som ukendte - bliver udsat for hævnporno.

- Man kunne se det i forhold til den måde, der blev reageret på, da Jennifer Lawrence (amerikansk skuespiller) blev hacket og fik delt sine private nøgenbilleder. Der var muligvis lidt victim shaming (offerbebrejdelse) i de amerikanske medier, men den generelle tilgang var, at det naturligvis tilhørte privatlivet og ikke noget, hun skulle skældes ud for.

Scorede en guldplade i Danmark

Men som man siger, er der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Og hvis man kan spinde guld på sin egen tragedie, er det vel bare om at gøre det.

Og netop dét var Paris Hilton eminent til, forklarer Lene Bull Christiansen.

- Sexvideoen fik skabt en hel masse opmærksomhed om hendes person på grund af den klassestatus, hun havde, og hun kunne omsætte det til nogle mere moderne former at være kendis på. For eksempel ved at lave reality-tv.

For samme år som sexvideoen ryger på nettet, er der premiere på programmet 'The Simple Life'. I korte træk går det ud på, at de to velhavende jetsettere Paris Hilton og veninden Nicole Richie kæmper med at udføre forskellige manuelle, lavtlønnede job i eksempelvis et rengøringsfirma, på en gård eller i en fastfoodrestaurant.

Her stiller hun også det famøse spørgsmål over middagsbordet på en gård, de skal arbejde på: "Hvad er Walmart?" Et spørgsmål, der nogenlunde svarer til, hvis nogen herhjemme spurgte: "Hvad er Føtex?"

Paris Hilton og Nicole Richie til premieren på 'The Simple Life 2' i 2004. (Foto: Frazer Harrison © Getty Images)

Programmet bliver en stor succes og kører frem til 2007. Og ifølge Chris Pedersen skyldtes en del af den store succes også, at det kom på det helt rette tidspunkt, hvor man endnu ikke var vant til reality-tv.

- Folk tog deres personaer for gode varer og gjorde nar ad dem. Hvis man kigger på det nu, er det comedy på ekstremt højt niveau. Det er tydeligt, at de spiller sig selv i form af de to karakterer. Det er det samme, man ser i programmer som 'Real Housewives', i dag er vi bare vant til at skelne reality-personaen fra den rigtige person.

Med realityserien stikker kendislivet for alvor af for Paris Hilton, der som nævnt bliver en af de mest googlede og bedst betalte kendisser i 00'erne.

Hun udvider sin forretning til at omfatte alverdens merchandise fra tøj til parfume, ligesom hun i 2006 også udgiver albummet 'Paris', der dog ikke får en supervarm velkomst blandt alverdens musikanmeldere.

Bortset fra førstesinglen 'Stars Are Blind', der faktisk får positive anmeldelser og også ender ret højt på hitlisterne rundt omkring i verden - inklusiv Danmark, hvor den topper på femtepladsen og i øvrigt ender med at score en guldplade.

Hør det svalende sommerhit her:

0:00

Ingen Kim Kardashian uden Paris Hilton

Kort sagt er Paris Hilton her, der og alle vegne i 00'erne. Man kan ikke læse et magasin, tænde for hverken tv'et eller radioen, uden at man støder på Paris Hilton.

Selv i biografen gør hun sit indtog, da hun i 2005 har en af rollerne i gyserfilmen 'House of Wax'.

Ifølge Lene Bull Christiansen er hun en foregangskvinde for fænomenet "at være kendt for at være kendt". Hun er så feteret, at hun bliver hyret til at troppe op som blikfang til events mod betaling.

- Hun var i stand til at gøre sin person til et trækplaster i sig selv. Hun var dygtig til at bruge dét, at kendthed er en form for kapital. Det var hun i stand til at omsætte til penge. Hun gjorde simpelthen en forretning ud af at møde op til forskellige arrangementer og få penge for det.

- Det gør andre kendisser også, men de går mere stille med dørene med det, men for Paris Hilton var det ikke pinagtigt. Det var en del af forretningskonceptet og en måde at promovere et event på; at man havde betalt så og så mange penge for at få Paris til at komme. Hun var front runner på de dynamikker, vi ser i dag i forhold til influencere og kendisser som Kim Kardashian og resten af Kardashian-klanen.

Netop Kim Kardashian har særligt meget at takke Paris Hilton for. For ud over at have skubbet grænserne for hvordan man kan være kendt og leve af det, så var noget af det, der gjorde Kim Kardashian berømt til at starte med, nemlig, at hun var Paris Hiltons veninde.

I 2006 fejrede Paris Hilton og Kim Kardashian nytårsaften i Sydney, hvor de her brugte dagtimerne på lidt shopping til pressens store fornøjelse. (Foto: PhotoNews International Inc. © Getty Images)

I dag har Kim Kardashian i stil med Paris Hilton fået sit eget forretningsimperium, ligesom hun sammen med sine søskende udgør en hel familie bag en samlet milliardforretning baseret på berømmelse og folkets interesse.

Og det var på samme måde, Paris Hiltons sans for forretninger rigtig kom til udtryk, mener kulturredaktør Chris Pedersen

- Hun indså ret hurtigt, at folk gerne ville købe en del af hendes berømmelse. Så det kom til at være hovedindtægten, da hun ret hurtigt mærkede, at alle interesserede sig for og tog billeder af hende konstant. Så i stedet for at bruge sin berømmelse på at reklamere for andre fik hun en bid af kagen selv, siger han.

På klub med Britney Spears og en tur i brummen

Paris Hilton bliver billedet på en type berømthed, der måske ikke har nogle åbenlyse kunstneriske talenter, men er kendt for sit navn og rygte.

- Billedet af Paris og selve idéen om hende blev næsten vigtigere end det, hun lavede, forklarer Chris Pedersen.

Han bliver bakket om af brandingekspert og administrerende direktør i reklamebureauet McCann Tobias Smidth-Fibiger, der ligeledes hæfter sig ved Paris Hiltons evne til at brande sig selv.

- Hun var god til at iscenesætte sig selv og til at sælge et image, og det hele virkede enormt fabrikeret. Hun stod altid på den samme måde på billeder med en meget specifik profil, siger han og fortsætter:

- Og det var dét, som var så interessant: Hvad var det, hun kunne? Det gik man enormt meget op i. Hvor det er en sekundær ting i dag, hvor mange bare er kendte for at være influencere.

Branding-mæssigt er Paris Hilton også lidt af en brumbasse. For hvor de fleste undgår dårlig omtale for ikke at smadre sit brand og forretning, har Paris Hilton næsten trivedes i den ene skandale efter den anden.

I løbet af 2006 finder man hende således ofte i diverse sladderblade fulde af historier om, hvor vildt et festliv hun fører sammen med en anden af pressens yndlingsofre: popstjernen Britney Spears, der gennemlever nogle tumultariske år i medierne i midten af 00'erne.

Begge bliver de fotograferet på vej ind og ud af diverse klubber i Hollywood uden undertøj – og udskammes for det. Ligesom der også florerer mange historier om, hvor mange stoffer de hver især tager til festerne.

I midten af 00'erne gik de to ofte i byen sammen. Her ses de til MTV Video Music Awards i 2008, hvor Paris Hilton overrakte prisen for 'Bedste popvideo' til Britney Spears. (Foto: Christopher Polk © Getty Images)

I 2007 støder Paris Hilton også sammen med ordensmagten. Hun er året forinden blevet stoppet af politiet og får i samme omgang snuppet sit kørekort, fordi hun har kørt med en promille på 0,08.

Men efter at være blevet taget i at køre bil uden kørekort gentagne gange bliver hun til sidst idømt en fængselsstraf på lidt over en måned, som hun afsoner under stor mediebevågenhed i løbet af sommeren 2007.

I 2010 bliver hun taget for besiddelse af kokain på en tur til Las Vegas. Straffen bliver 200 timers samfundstjeneste, som Paris Hilton famøst udfører iført tårnhøje stiletter og genkendelige oversize solbriller.

Og det er måske et meget godt eksempel på, at Paris Hilton altid forbliver loyal mod det image, hun har brugt årevis på at bygge op, som Tobias Smidth-Fibiger forklarer det.

- Hun har være strategisk og tænkt over, hvordan hun kan kapitalisere og justere sit brand som tiderne skifter. Bad news is also news, kan man jo sige. Og dét har hun været god til at rejse sig på baggrund af og styrke sit brand på.

I 2007 fik Paris Hilton taget dette billede, da hun blev hentet ind på politistationen i Los Angeles. Flere medier har siden udråbt det som det bedste kendisforbryderfoto nogensinde. (© Los Angeles Sheriff's Department via Getty Images)

00'ernes svar på Greta Thunberg

Man skal heller ikke glemme, at tiden er en anden, da hele verden bliver bekendt med den stenrige hotelarving.

Lektor Lene Bull Christiansen forklarer, at man tager lidt lettere på tilværelsen i 00'erne, end vi måske gør her i 2021.

- Noget af det, der prægede 00'erne, var den ironiske tilgang til livet generelt, som også herskede op igennem 90'erne. Selvom vi havde 11. september, og verdens virkelighed gik op for os, havde vi stadig en ironisk tilgang til livet. Og hvis man skal tale om tidsånd, så ramte hun den som fænomen enormt godt, siger hun.

Chris Pedersen fremhæver også den forbrugsfest, der hersker i 00'erne, som en af grundene til, at Paris Hilton begynder at fange mediernes interesse verden over.

- Hele verden var besat af en dyr livsstil og folk, der brugte mange penge. Og hun så dyr ud. Hun lignede et Fabergé-æg. Alt var velplejet. Så kunne man mene, hvad man ville om dén stil. Men det hele var ekstremt luksuriøst på en ekstremt flashy måde.

Paris Hilton blev også kendt for sine mange miniaturehunde. De blev gjort så populære af stjernen, at Dansk Kennel Klub i 2005 kunne se en stigning i efterspørgslen på racer som chihuahua, mops, fransk bulldog og papillon. (Foto: PHIL MCCARTEN © Getty Images)

Med netop den materialistiske tidsånd i baghovedet finder man også årsagen til, at Paris Hilton ikke nyder samme momentum i dag, som hun gjorde dengang. For som det jo helt naturligt sker, er tiderne skiftet, forklarer Lene Bull Christiansen.

- Hvis Paris Hilton var 00'erne, er sådan en som Greta Thunberg 20'erne. I dag ser vi i højere grad op til den type dygtige, vidende, engagerede og seriøse unge mennesker som Gretha Thunberg og Malala Yousafzai, siger hun og fortsætter:

- Der er også mange, der ser op til sådan en som Kylie Jenner. Men det er typer som Greta Thunberg, der tegner tidsånden. Tilbage i 00'erne ville hun være blevet betragtet som en meget nørdet figur. Greta ville ikke have haft en gang på jord for 20 år siden.

Og nu vi er ved Kylie Jenner og resten af Kardashian-familien, som hun er en del af, så er det også her, man ifølge Lene Bull Christiansen finder en anden af forklaringerne på, at Paris Hilton ikke er det samme navn, som hun var for 20 år siden.

- The Kardashians er en hel familie, så der er grobund for endnu større skandaler og intriger. Der er meget mere kød på, hvad de kan med deres serie. Der er grænser for, hvor sjov en one trick pony som Paris Hilton kan blive ved med at være.

- Man kunne grine af hende, fordi hun var ung. Men det begyndte at blive mere usjovt, jo ældre hun blev. Tidsånden er, at vi tager livet alvorligt, og i takt med at hun er blevet ældre, forventer man en højere grad af modenhed. Det var bare ikke dét, hendes brand og person var bygget op omkring.

Paris Hilton besøgte i 2008 København, hvor hun blev modtaget af det helt store presseshow ved Hotel Skt. Petri. Anledningen til hendes visit var Copenhagen Fashion Week, hvor hun skulle promovere sit taskemærke. (Foto: Andreas Hagemann Bro © Scanpix)

Men spørger man brandingekspert og administrerende direktør i reklamebureauet McCann Tobias Smidth-Fibiger, skal man ikke afskrive Paris Hilton som færdig, bare fordi hun nu er fyldt 40.

Han mener, hun hele tiden udvikler sit brand og peger på, at hun også stadig er populær på det store asiatiske marked.

- Man kan ikke forblive på toppen som 16-årig natklubgæst for evigt. Det siger sig selv, så man skal hele tiden forny sig selv og finde sit næste stadie i brandets udvikling.

- Så hun skal justere sin person til omgivelserne omkring hende. Hendes målgruppe vil være loyal så længe, de får noget fra Paris. Man er loyal over for brands i den tid, de giver dig noget. Men når de stopper, så er forholdet færdigt.

I den forbindelse fremhæver Tobias Smidth-Fibiger 'This Is Paris'-dokumentaren fra sidste år, som er blevet set af millioner og handler om et traumatiserende ophold på en "opdragelsesskole", hvor Paris Hilton som ung blev mødt af både fysisk og psykisk vold fra lærerne. Noget, der har præget stjernens liv lige siden.

- Hun er gået fra at være en forkælet Hollywood-unge til at bygge en kæmpe forretning til nu at have et større fokus på at give tilbage og råbe op og have fokus på det højere formål med sin berømmelse. Hun har altid været god til at sætte nye trin på stigen og bevæge sig opad. Det er jeg sikker på at hun vil fortsætte med.

That's hot.

Sådan tager Paris Hilton sig ud i dag. Her giver hun den som model ved lanceringen af superstjernen Rihannas seneste undertøjskollektion i 2020. (Foto: Kevin Mazur © Getty Images)
Facebook
Twitter