I dag går en masse af Danmarks etablerede tv- og filmskuespillere op ad den røde løber, når Robert Prisen samler branchen til sin årlige prisfest.
Men indimellem de mange stjerner og kendte ansigter finder man også nyere talenter, der er ved at bide sig godt fast i branchen. Endda med projekter, som de selv har ekstra mange aktier i.
To af dem er skuespiller Diêm Camille og instruktør Patricia Bbaale Bandak – de står bag tv-serien 'Bad Bitch', som de har lavet i samarbejde med kræfter fra DR.
Serien er nomineret til to Robert-statuetter, når priserne uddeles i Tivoli Hotel og Congress Center lørdag – én for bedste kvindelige hovedrolle i en tv-serie og én i kategorien bedste korte tv-serie.
- Nomineringerne i sig selv er et kæmpe win og en kæmpe anerkendelse. Det er det største, der er sket for mig fagligt indtil videre, lyder det fra Diêm Camille.
Robert-skulderklappet er også stort for Patricia Bbaale Bandak, der debuterer som fiktionsinstruktør med 'Bad Bitch'.
Når instruktøren ser på de andre nominerede i serie-kategorien, tænker hun i hvert fald: "Wow, er vores lille serie virkelig med dér?". Til gengæld synes hun også, at man godt må tale sine egne ting op.
- Det er mit nytårsforsæt hvert år – ikke at være for ydmyg om de ting, jeg opnår, siger hun.
Ungdom, sex og kulturel splittelse
Og 'Bad Bitch' er virkelig de to kvinders egen ting. Det er i hvert fald et personligt projekt for dem begge.
Udover at spille rollen som den festglade og sorgløse livsnyder Nikki er Diêm Camille nemlig både medforfatter og idékvinden bag serien, der i øvrigt er inspirereret af oplevelser fra hendes eget liv.
- Jeg tog ligesom nogle fragmenter af mit liv både med mine 20'ere, seksuelle udfoldelse og i sidste ende også denne her splittelse mellem at være en god afrikaner og god dansker, siger Diêm Camille.
For Patricia Bbaale Bandak, der har arbejdet meget med dokumentar, har det også været vigtigt at vise, hvordan hovedpersonen står med et ben i to forskellige kulturer. Det kender hun fra sit eget liv.
- Det, Nikki ligesom skal finde frem til, er, hvad hun kan tage fra begge kulturer og blomstre i. Det, synes jeg, var spændende, for det kan jeg virkelig mærke i mig selv – den der følelse af aldrig at være ugandisk eller dansk nok, siger hun.
Diêm Camille havde ellers forsøgt i to år at sælge sin idé til DR, men dengang havde historien et helt andet og mere alvorligt afsæt end den endelige 'Bad Bitch'. Dengang var DR ikke så forhippet på hendes idé.
- Den handlede meget om fordomme og racisme og var mere samfundskritisk. Men til sidst kunne jeg bare mærke, at jeg havde brug for at se noget, hvor minoriteter ikke har det pissenederen hele tiden, men også har det pissefedt, siger hun.
Det var her, at DR slog til, og så blev 'Bad Bitch' ellers lavet i løbet af et år med et lille budget, og nu er serien så i spil til to Robert-statuetter.
Det gælder om at tage skeen i egen hånd
Det giver god mening, at det netop er et personligt projekt som 'Bad Bitch', der bringer nye talenter til bordet blandt de etablerede navne.
Det er egentlig ikke nyt, at personlige projekter er i høj kurs, men i dag har de nye filmskabere bare flere muligheder for at få deres film eller serier ud i verden trods et lavt budget, lyder det fra medieanalytiker og serieekspert Keld Reinicke.
Det kræver dog en god historie og lysten til at gå egne veje. Tænk for eksempel bare på Jonas Risvigs YouTube-ungdomsserie 'Centrum', der blev lavet primært med amatørskuespillere, og hvor handlingen blev skabt med input fra seriens unge målgruppe.
Eller de fem medlemmer af kunstnerkollektivet Gigis, der startede med projekter på YouTube og DR og til sidst animerede, skrev og instruerede de selv biograffilmen 'Blokhavn', der får en filmopfølger i år. Lige nu er de i øvrigt aktuelle med DR-serien 'Gigis 100 problemer'.
- I flokken af dem, der siger, at de har en god idé og gerne vil have nogle udviklingspenge, kigger tv-stationerne og streamingtjenesterne altid mere efter dem, der selv rykker på det, siger Keld Reinicke.
Endnu et eksempel er vennerne Julie og Jesper fra den prisvindende Xee-serie '29', der blev skabt af hovedrolleindehaverne selv, nemlig Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag.
De vandt i øvrigt netop en Robert for serien.
'Der er plads til en serie som vores'
Og så er vi tilbage til lørdagens prisfest.
Patricia Bbaale Bandak føler, at hun dukker op til prisfesten med "den allerbedste debut", som hun overhovedet kunne ønske sig.
- Jeg har lært så meget, som jeg kommer til at tage med mig i fremtiden. Og jeg håber, at jeg i sidste ende bliver en dygtigere instruktør af at have lavet det her projekt, siger hun og fortsætter:
- Men mit allerstørste ønske er, at de forskellige tv-stationer og broadcastere kan se, at der er plads til en serie som vores.
Før 'Bad Bitch' havde Diêm Camille kun små roller – ofte som statist og i stereotype roller – men nu er noget ved at ændre sig. Det har dog været svært at overbevise den danske filmbranche om, at hun havde noget at byde på, siger hun.
- Hvis man ikke føler, at andre kan se ens værdi, må man være sin egen værdi. Man må være sin egen business og hele tiden tage udgangspunkt i sig selv og kræve sin plads ved at være opsøgende, siger hun og fortsætter:
- Jeg har været enormt opsøgende, skrevet til rigtig mange og sikkert været pisseirriterende – men nu er vi Robert-nomineret.