I dag kan du praje en lyserød taxi med en kvinde bag rattet: 'Jeg fik at vide, at det kun var et job for mænd'

På kvindernes internationale kampdag ruller lyserøde taxier med kvinder bag rattet ud i Købehavn.

Ellie Jokar foran en af de lyserøde taxier.

De er lyserøde. De bliver kørt af kvinder. Og du kan praje en selv.

Det nye koncept 'Den Lyserøde Taxi' bliver lanceret i dag, og det betyder, at foreløbigt otte kvindelige taxichauffører vil skiftes til at køre lyserøde taxier rundt i Københavns gader og gøre vejene lidt mere farverige.

Det er ikke noget tilfælde, at de lyserøde taxier kommer ud på vejene i dag på kvindernes internationale kampdag. Det siger Ellie Jokar, der er skaberen af konceptet.

- Jeg vil have mere ligestilling på det her felt. Der er en kæmpe skævvridning i det her fag, hvor det kun er mænd, mandehørm og høhøhøh. Kvinder kan tilbyde noget andet, når vi kører taxi. Vi taler på en anden måde og skaber en anden form for hygge i taxien, siger hun.

Ellie Jokar er selv satiriker, rapper, debattør og startede faktisk 'Den Lyserøde Taxi'som et Youtube-koncept tilbage i 2017, hvor hun indtil videre har inviteret over 150 større og mindre navne på en køretur og uformel snak i en lyserød taxi – hvor hun selv sad bag rattet.

Men selvom det startede som et talkshow, har Ellie Jokar fra starten haft en mere seriøs tanke bag. Nemlig at vise andre kvinder med alle typer af baggrund og herkomst, at det er muligt selv at sætte sig bag rattet og tjene penge.

- Vi har fokus på, at flere kvinder skal i bestyrelser og i lederstillinger, men det gælder også andre typer jobs. Her kan du tage et erhvervskørekort på to uger og være garanteret et arbejde, hvor du har friheden til at være din egen boss. Så jeg synes i bund og grund, at det her er vigtigt og vil være med til at gøre en forskel, siger hun.

Ellie Jokar er selv satiriker, rapper, debattør og startede faktisk 'Den Lyserøde Taxi'som et Youtube-koncept tilbage i 2017. (Foto: Henrik Nørbach)

Fagforeningen 3F mener også, at det er sundt med flere kvinder i 'mandefagene'.

- Vi har i dag et meget kønsopdelt arbejdsmarked, hvilket er en væsentlig årsag til den ulige løn, vi ser i det danske samfund. Det er derfor rigtig fint, at der kommer flere kvinder ind i mandefag som for eksempel taxi-branchen. Vi skal arbejde for en mere lige kønsfordeling i alle brancher – det har alle glæde af, siger konstitueret formand for 3F, Tina Christensen.

Konceptet skal udvides

Ellie Jokar tror også, det vil skabe en værdi for kunderne at kunne hyre en kvindelig vognperson.

- Det er enormt vigtigt for mig at sige, at det ikke er, fordi vi tegner mandlige taxichauffører som farlige bæster. Men her er en ekstra mulighed til dem, der gerne vil køre med en kvinde, uanset hvilken årsag man måtte have.

Hvorfor lige en lyserød taxi? Hvordan hænger det sammen med ligestilling for kvindelige chauffører at give dem en pink farve?

- Det er ikke, fordi jeg personligt er forelsket i den lyserøde farve, men det skaber opmærksomhed, og det er en enormt smuk taxi. Hvis det havde været en sort taxi, ville du jo ikke kunne se forskel, når du skulle praje den på gaden, siger Ellie Jokar.

For at bestille en lyserød taxi skal man bruge DRIVR-appen, hvor man så kan se den kvindelige chauffør, der er på ruten – og chaufføren kan se den, der booker taxien.

Foreløbigt er der bemanding nok til at få to lyserøde taxier ud på hverdage og i weekender – også om natten. Men Ellie Jokar håber at brede konceptet ud til andre større byer i Danmark – hvis der altså kommer flere kvindelige chauffører på banen.

'Jeg ville være på tværs og vise alle, at det kunne jeg godt'

En af vognkvinderne, der sidder bag rattet i den lyserøde taxi, er 43-årige Gitta Søgaard. Hun har en baggrund som hjemmehjælper, men knyttede sig med egne ord alt for meget til borgerne og tog deres problemer med hjem – og endte med at få stress. Så efter en tid som ledig fandt hun forrige år arbejdsglæden igen som taxichauffør.

- Da jeg sagde, jeg ville være tixachauffør, fik jeg at vide fra alle andre, at det kun var et job for mænd. Der var tusinde begrundelser. Så jeg ville være på tværs og vise, at det kunne jeg godt. Og det har jeg ikke fortrudt. Det er superdejligt og hyggeligt. Nogle snakker man ikke med, andre giver deres livshistorie på 20 minutter, siger Gitta Søgaard.

Da hun startede hos DRIVR, mødte hun ingen andre kvindelige kolleger, så da Gitta Søgaard hørte om konceptet med 'Den Lyserøde Taxi', meldte hun sig straks.

Du skal bringe passagerer fra A til B. Er det så ikke ligegyldigt, om du skilter med, at du er kvinde?

- Nej, det synes jeg ikke. Jeg kan lide mit job, og synes det er fedt at bryde med det meget mandsdominerede og mandschauvinistiske miljø, som taxibranchen er.

Har du da fået kommentarer fra andre taxichauffører over, at du er kvinde?

- Ja, det har jeg; kvinder kan ikke køre bil, de kan ikke tackle situationer, er ikke gode til at håndtere en konflikt og kan ikke forsvare sig selv. Og så er det for farligt, hvis en fuld mand kommer ind i bilen, siger Gitta Søgaard og tilføjer:

- Men som jeg siger; det er også farligt at gå på gaden eller gå i byen. Jeg har endnu ikke oplevet noget, jeg ikke kunne håndtere.

En af vognkvinderne, der sidder bag rattet i den lyserøde taxi, er 43-årige Gitta Søgaard. (Foto: Henrik Nørbach)

Hun mener også, det gør en forskel for kunderne, at de kan vælge en kvinde.

- Især unge er ellevilde over at blive kørt af kvindelige chauffører. Mange kvinder siger, de føler sig meget trygge, når jeg kommer og henter dem. Når de skal hjem fra byen, lægger flere sig til at sove i taxaen og siger "bare væk mig, når jeg er kommet hjem".

- Jeg har stadig nogle unge kvinder, der ringer klokken 04 om natten og sender sms'er og spørger, om jeg er på arbejde. Så jeg ved, det er noget, de efterspørger, siger hun.

- Da jeg startede, spurgte jeg faktisk, om det ikke skulle være en mulighed for kunder at vælge en kvindelig chauffør, men problemet var, at jeg var den eneste kvinde. Nu har vi endelig fået muligheden, og det er super fedt.