I dag samles millioner om ny Ringenes Herre-serie: Sådan gik fantasy fra 'barnligt skrald' til allemandseje

Fantasy har ikke altid været noget, vi har talt om ved kaffeautomaten.

Den nye Ringenes Herre-serie finder sted i Tolkiens univers, men bygger ikke direkte på et litterært forlæg fra ham. (Foto: Matt Grace/Prime Video © Amazon Studios)

De fleste husker nok med varierende kærlighed tilbage på følelsen af at være første, andet eller tredjevalg til skolegårdens fodboldkampe.

Men der var også os, der aldrig bevægede os i nærheden af fodboldbanen.

Os for hvem et pletskud var noget elveren Legolas lavede med sin bue - og et godt forsvar var noget, man fik af en dværgesmedet mithril-brynje.

Alle os der hellere brugte frikvarterer og fritid på at spille rollespil og sammen med ligesindede rejste ind i universer, der mindede om dem, vi havde læst om i Ringenes Herre og Harry Potter.

Der er sket meget med fantasy-genren siden da.

Faktisk så meget, at os nørder af og til føler, at vores enemærker er blevet overløbet af de tusindvis af nye fantasyfans, der uge efter uge sidder klar til det næste afsnit af House of the Dragon, der allerede er blevet HBO's mest streamede debutafsnit nogensinde.

For slet ikke at nævne de millioner af fans, der tidligere i dag utvivlsomt sad klar, da Amazon Prime præsenterede første afsnit af den længe ventede Ringenes Herre-serie, 'Ringenes Herre: Magtringene', der er verdens dyreste serie nogensinde.

Men hvordan gik universer med drager, dværge og magi fra nichet nørdkultur til store popkulturelle fænomener, som vi allesammen kan snakke med om ved arbejdets kaffeautomat?

1920-1950: Eventyr skal høre fortiden til

Fortællinger om heltemodige krigere, der nedlægger svovldunstende drager, er absolut ikke nyt - faktisk tværtimod. Her ses et vægmaleri i Hørve Kirke, som viser Sankt Jørgen, der frelser prinsessen fra dragen. Kalkmaleriet menes at være fra midten af 1500-tallet, men vi skal godt op i 1900-tallet, inden vi får defineret fantasy som en genre. (Foto: Leif Schack-Nielsen)

Lars Konzack er lektor i informationsvidenskab og kulturformidling på Københavns Universitet og har forsket i nørdkulturens oprindelse.

For at forstå genrens rejse skal man også forstå, hvad den startede som en modbevægelse til, mener han.

Igennem hele menneskets historie har det nemlig ikke skortet på fortællinger om almindelige mennesker, der pludselig står overfor magi og magiske skabninger.

- Frem til 1920'erne er eventyr og fantasiromaner utrolig almindelige, men blev ikke opfattet som litteratur, der var noget andet eller anderledes.

Det ændrer sig dog, da mellemkrigstidens modernisme får ordentligt fat i litteraturen, siger Lars Konzack.

- Op gennem 20'erne og især 30'erne kommer der en forståelse af, at romanerne skal være moderne og forholde sig til og skildre virkeligheden. Man begynder at påstå, at eventyr hører fortiden til, forklarer Lars Konzack.

- Ethvert voksent menneske, der interesserede sig for eventyr, måtte være tegn på, at man faldt tilbage til sit tidligere udviklingsstadie, lød det.

1950-1970: Tolkiens hovedværk presser modernisterne

Tolkien havde i 1937 udgivet fantasy-bogen Hobbitten, men den kunne tolereres, da man mente, at der var tale om en børnebog. Ringenes Herre var målrettet voksne, og det fik folk op af stolene. (© (Foto: Ritzau Scanpix / Getty Images © Grafik: Christian Ellegaard))

De moderne tendenser i litteraturen forsætter langt op igennem firserne, men i 1954 skriver den engelske litteraturprofessor John Ronald Reuel Tolkien en bog, der bliver den moderne fantasyfans bibel.

Ringenes Herre er vaskeægte fantasy til voksne og bliver samtidig det værk, som al anden fantasy måles opad. Bøgerne anslås at være solgt i mere end 150 millioner eksemplarer.

- Værket blev skrevet af en Oxford-professor på et tidspunkt, hvor den kulturelle elite ellers mente, at eventyr kun var for børn.

Og den kulturelle elite brød sig absolut ikke om de tre bind i Ringenes Herre.

- Den er enormt provokerende for modernisterne, og den bliver kaldt noget barnligt skrald. Noget, der ikke var for voksne mennesker, siger Lars Konzack.

I Danmark tog forfatter og eventyrer Troels Kløvedal sammen med resten af sit kollektiv navn efter elvernes rige i Tolkiens univers. (Foto: Betina Garcia © Scanpix Denmark)

I starten af 60'erne bliver Tolkiens tre bøger udgivet i USA, og det får yderligere popularitet til at eksplodere. Her rammer den en generation, der er klar til at rejse væk fra hverdagen - i mere end en forstand.

- Den rammer en ungdomsgeneration, der er meget påvirket af modernismen, men også meget trætte af den. Så de ryger hash og læser de her fantasybøger og får en masse ud af det.

Herhjemme blev bøgerne udgivet i 1968, og markante kulturelle personligheder som Troels Kløvedal og forfatteren Ebbe Kløvedal Reich tog navn efter elverfolkets rige hos Tolkien, Kløvedal.

1970-1990: Rollespillere udstilles som djævletilbedere

Bordrollespil styres af en game master, der har skrevet det eventyr, som spillerne rundt om bordet skal klare sig igennem. Foruden bordrollespillet eksisterer også liverollespil og figurspil som for eksempel Warhammer. (Foto: Isaac Smith/AP/Ritzau Scanpix)

Tolkiens mesterværk forgrener sig til stort set alle afkroge af fantasygenren. Ikke mindst den rollespilskultur, der i dag er en både definerende og lukrativ del af fantasy-genren.

- Ringenes Herre gav inspiration til hippierne, men endnu vigtigere - den gav inspiration til Dungeons & Dragons, forklarer Lars Konzack.

Op igennem 70'erne vokser en ny form for fantasy nemlig frem. Her nøjes du ikke bare med at læse om helte og eventyr. I rollespil som Dungeons & Dragons skaber du og dine venner jeres eget eventyr og beslutter selv, hvad hovedpersonerne skal gøre.

Specialelavede terninger med op til 20 sider afgør, om du rammer fjenden, og din karakter stiger gradvist i 'levels' eller erfaring, der giver adgang til nye besværgelser og andre evner, der gør din vej gennem rollespillet nemmere.

Bordrollespillet får sin afgørende ledestjerne i 1974, da to fyre fra figurspilsmiljøet i USA, Dave Arneson og Gary Gygax, skaber det første Dungeons and Dragons-rollespil, der danner skole for fremtidens rollespil.

Siden det første Dungeons and Dragons er der blevet udgivet et utal af rollespil, og det får endnu flere til at kaste sig over genren. Særligt da enkelte udgaver indkluderer en litteraturliste med fantasybøger, man kan læse for at forstå universerne.

- Det udbreder fantasy på en måde, som man ikke har set før. For at forstå rollespilsuniversitet, så bliver man nødt til også læse fantasyromaner, og man måtte fordybe sig i genren, siger Lars Konzack.

Men flere steder har fantasy og rollespil forsat et dårligt ry. Igennem 80'erne beskyldes Dungeons and Dragons blandt andet for at føre til selvmord.

- Både i USA og en smule herhjemme er der en gruppe mennesker, der mener, at Dungeons and Dragons er djævletilbedelse. Rollespil blandes blandt andet sammen med en ung stofmisbruger, der tager sit eget liv i USA, og der beskyldes Dungeons and Dragons for at have fremprovokeret det.

Også her på Danmarks Radio fik rollespilskulturen en hård medfart i 'Søndagsavisen' 1987.

1990-2010: Computerspil gør fantasy til allemandseje

Computerspil-succeser som World of Warcraft er med til at gøre fantasy-genren til noget alle forholder sig til. (Foto: Kai Pfaffenbach © Scanpix Denmark)

Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så egner fantasyuniverserne sig uhyre godt til at skabe et computerspil.

Man tager simpelthen karaktersystemet med levels og evner fra rollespillene og putter dem på virtuel formel og sætter det i fantasyomgivelser med orker, elvere, udøde og andre overnaturlige skabninger. Noget der for alvor tager fart i 90'erne.

- Vi ser mange computerspil, der er inspireret af fantasy og sci fi. Så denne her undergrundskultur, der har været undertrykt i 60-70 år, begynder at dominere kulturlivet.

- Det forsætter igennem 00'erne, og i begge årtier eksploderer genren med spil som World of Warcraft, Baldurs Gate, Ultima, Diablo, Warcraft og Starcraft, siger Lars Konzack.

Det betyder også, at ord som en 'ork shaman' (En klasse og race fra World of Warcraft, red) eller 'tank'(En karakter der kan holde til mange slag, red) pludselig høres markant oftere i det danske sprog.

- Rollespilsreglerne og fantasybegreberne går fra at være noget, der tilhørte den nørdede dreng, der fik olferter, til pludselig at være noget, som helt gennemsnitlige unge bruger tid og penge på, fortæller Lars Konzack.

Også det populære kortspil 'Magic the Gathering' introducerede i løbet af 90erne mange til et univers med magi, krigere og blodige slag. (Foto: BING GUAN © Ritzau Scanpix)

Derudover byder 00'erne naturligvis også på de vigtigste fantasy-film nogensinde, da instruktøren Peter Jackson filmatiserer Tolkiens bøger i henholdsvis 2001, 2002 og 2003. Ringenes Herre-filmene modtager i alt 17 oscars.

Og så byder 90'erne og 00'erne også på et møde med en ganske særlig ung troldmand.

- Harry Potter får en kolossal betydning for en generation og er sammen med Ringenes Herre-filmene med til at gøde jorden for, at så mange sidder og ser House of the Dragon og den nye Ringenes Herre-serie i dag, siger Lars Konzack.

Og nå ja, så skriver fantasy-forfatteren George R.R. Martin de første bøger i Game of Thrones-serien.

2010-nu: Jon Snow og Daenerys sparker døren ind

Game of Thrones lykkedes på trods af en meget kritiseret sidste sæson, at nærme sig 20 millioner seere, der sidste afsnit kunne ses på HBO. (© (HBO Nordic))

Fra 10'erne og frem er der særligt et fantasy-fænomen, der sparker døren til genren ind for mange. Selvfølgelig Game of Thrones - i folkemunde GOT.

Hvad der starter som en relativt lavbudgetteret satsning fra HBO, forvandler sig i bedste magiske stil til en af verdens største serier, og da sidste afsnit blev sendt tilbage i 2019, så næsten 20 millioner seere med.

- Game of Thrones når rigtig mange, der ellers ikke var i kontakt med fantasygenren. Det er en fantasy, der er mørkere og mere virkelighedstro, siger Lars Konzack.

Og det begynder at ændre måden, vi ser på fantasy på.

- Især fra 10'erne og frem begynder det "at nørde" at få en positiv frem for en negativ klang.

Og som det næsten altid er, står serien på skuldrene af tidligere fantasy-fænomener. Den bygger på den endnu ikke færdiggjorte bogserie "A Song of Ice and Fire" af forfatteren George R. R. Martin.

Også Netflix-hittet Stranger Things for stor kredit for at have været med til at genstarte rollespilsinteressen, da flere karakterer i serien spiller rollespil. (© (© Netflix))

Og ja, hans forfatterskab står ganske rigtigt på skuldrene af noget andet, du tidligere har mødt på denne liste.

- Sådan en forfatter som George R.R. Martin er helt tydeligt inspireret af sin tid som rollespiller i 80'erne. Han er ikke bare inspireret af Tolkien og andre forfattere.

- Du kan se det på den måde, han bygger sine karakterer op på, og på den måde han slår dem ihjel, afslutter Lars Konzack.