I Ikea bliver skoblokkere til dildoer

I de seneste år har en række kunstnere lavet værker, der udelukkende består af ombyggede Ikea produkter. Fænomenet kaldes Ikea Hacking.

I Ikea køber man ikke længere bare sofaer, fnugruller og lænestole. Det svenske varehus er nu også leveringsdygtig i kunstværker -der alle er skabt af Ikeas egne varer.

Det kaldes Ikea Hacking. Og alle kan hacke i Ikea. Det gør man ved at vikle, bygge og sammensætte Ikeas produkter og dermed skabe kunst af velkendte varer.

Jette Lykke Jensen er kulturforsker ved Syddansk Universitet, og ifølge hende er der en særlig grund til at hacke netop i Ikea.

- Ikea er noget, vi alle sammen mere eller mindre forholder os til. Vi kender alle sammen Ikea, og vi kender alle sammen deres produkter. Derfor tror jeg, det virker stærkt at bruge det i forskellige kunstnerprojekter, siger Jette Lykke Jensen.

”Line Højgaard Frandsen har tidligere beskrevet fænomenet Ikea hacking i sin artikel i Magasinet Kunst nr. 1 2011, i artiklen ”Hacking, Når skellet mellem kunst og design udviskes”

Kunstnerene har taget Ikea hacking til sig

I de senere år har en række kunstnere taget fænomenet til sig og lavet værker, der udelukkende består af Ikea-produkter. For eksempel er en mælkeskummer og en skoblokker blevet til en dildo, og et ombygget skab er blevet til en kiste.

Ikea Hacking er dog ikke bare et sjovt og pudsigt fænomen, det er også et eksempel på, at grænserne mellem kunst og design er i opløsning. En opløsning der ikke altid er lige let at forholde sig til.

- Vi opererer med nogle forskellige parametre, når vi betragter noget som kunst, og når vi betragter noget som design. Vi ser på det med nogle forskellige øjne. I det øjeblik, hvor tingene smelter lidt sammen og ikke klart er det ene eller det andet, kan vi ikke kun se på det som design eller kunst, fortæller Jette Lykke Jensen.

Grænsen mellem kunst og design udviskes

Den skarpt opdelte grænse mellem de to felter findes ikke længere, og sammenblandingen mellem dem gør, at vi bliver nødt til at udvikle nogle nye måder at forholde os til tingene på, mener kulturforskeren.

Mødet mellem kunst og design kan dermed volde problemer. Og ifølge Jette Lykke Jensen er en af udfordringerne at definere, hvor værket hører til: Om det hører hjemme på et museum eller galleri som et kunstværk, eller det derimod skal sælges og produceres som design.

- På den måde kan man måske sige, at der kan komme en konstruktiv debat ud af de her møder nogle gange, hvor man måske ellers ikke altid tager diskussionen; Hvad kan kunst? Hvad skal kunst? Og omvendt: Hvad kan og skal man med design?, spørger Jette Lykke Jensen. Mødet mellem kunst og design kan altså udvikle begge, men kan også føre til en frugtbar diskussion af, hvor grænserne mellem de to går.

Hacking fint for Ikea

Selvom Ikeas varer laves om og sætte sammen på ny for kunstens skyld, har den svenske koncern ingen problemer med at blive hacket, fortæller kommunikationsmedarbejder i Ikea, Ann Friis.

- Ikea kan kun være stolte af, at andre mennesker kan bruge vores design og navn i sjove og anderledes aspekter, end det, man er vant til at tænke på, siger Ann Friis.

Facebook
Twitter