Instagram-model har narret 1 million følgere på sociale medier: Er hun menneske eller maskine?

Den virtuelle influent Miquela har fået fans verden over til at undre sig over, om hun er et menneske, en ægte robot - eller blot computeranimeret fiktion.

Mød Miquela Sousa.

Hun har 1,1 million følgere på Instagram.

Hun var udgivet to singler, hvoraf hittet 'Not Mine' har knap 1,5 millioner afspilninger på musiktjenesten Spotify.

Hun er aktiv fortaler for transrettigheder og 'Black Lives Matter'-bevægelsen.

Og så er hun virtuel influent og det, der bedst kan beskrives som en fiktiv, computeranimeret figur.

Her ses Miquela klædt i Prada, som hun har samarbejdet med i en markedsføringskampagne. Billedet optræder på hendes Instagram-profil @lilmiquela, men dette eksemplar har vi fået tilsendt fra virksomheden Brud, der står bag den virtuelle influent. Læs artiklen for at forstå, hvordan pokker, det hænger sammen. (© Brud)

Forvirret?

Du er ikke den eneste, for det handler virkelig om at holde tungen lige i munden, når man skal forklare internetfænomener som Miquela, og hvorfor følgere involverer sig hendes 'liv' og store brands som Prada gerne vil samarbejde med hende.

Men nu gør vi et forsøg alligevel.

Hør Miquelas hitsingle ’Not Mine’ mens du læser resten af artiklen:

Siden april 2016 har Miquela Sousa - eller Lil Miquela, som hun hedder på Instagram, delt fotos på netop billedtjenesten Instagram.

Fotos, der har fået hendes nu mere end en million følgere til at spørge sig selv (og Miquela): Er hun et menneske? Er hun en robot? Eller hun en computeranimeret robot?

Virkelig eller fake? Mange af Miquelas fans har svært ved at regne ud, om hun er en ægte robot - eller om hun blot er en computeranimeret robot. Her står hun klædt i en hypet pink Proenza Schouler regnjakke - ganske som en ægte, succesful fashion-influent ville gøre det. (© Brud)

Sexrobotterne der blev befriet

Historien om Miquela starter dog ikke på Instagram, hvis man skal tro folkene bag hende.

Den starter i stedet i videnskabsmanden Daniel Cains robotlaboratorium, hvor smukke robotter produceres med det formål at agere sexrobotter for de rigeste i verden.

Miquela og to andre robotter bliver befriet fra Cains laboratorium af firmaet Brud. Et firma, der også arbejder med kunstig intelligens (AI) og robotteknik.

Brud påtager sig derefter ansvaret for Miquela samt robotterne Bermuda og Blakow. Brud giver derefter robotterne kunstig intelligens og deres individuelle personligheder samt agerer managementbureau for de tre robotter.

Miquela har allerede udgivet to singler og har tilbage i april teaset for en ny single, der er på vej. Her er hun i studiet med blandt andet Blakow, som også er blandt de tre robotter, som Brud befriede. Ifølge den fiktive historie, altså. (© Brud)

Tilbage i april 2018 bliver det så afsløret for Miquela, at det er Brud, der har skabt hendes personlighed - ikke hende selv. Hun får en eksistentiel krise og bryder samarbejdet og venskabet med firmaet og de to andre robotter.

En historie, der på mange måder får tankerne hen på den populære tv-serie 'Westworld'.

Og ligesom 'Westworld' er det her er naturligvis stadig alt sammen fiktion.

Historien om Miquela og firmaet Brud er kompliceret, fascinerende og hemmelighedsomspundet. En kombination, der har fået fans til at sammenfatte deres egen tidslinje over historien bag, som her. (© Michael Ronaldo)

En fantasi, der er millioner værd

Men i den virkelige verden er Miquela, Brud og de andre personer i hele denne fiktive historiefortælling, ja, fiktive. Men på sin vis kun til dels.

'Brud programmerede mine minder og påstod, at jeg kommer fra et sted, der hedde Downey. Det ligger lige mellem Los Angeles og Disneyland. Selvom det lyder som en drøm for mig, var jeg nødt til at selv at tjekke det ud. Efter at Trevor og Sara [stifterne af Brud] FORRÅDTE mig, har jeg følt mig super alene og rodløs, men jeg håber, at nogle dage i min 'hjemby' vil give mig en form for afslutning.' Sådan skrev Miquela i et Instagram-opslag 9. juni. Historiefortællingen fortsætter... (© Brud)

Hele universet omkring Miquela er øjensynligt skabt af den amerikanske musiker og entreprenør Trevor McFedries (også kendt under navnet Yung Skeeter) og medstifter Sara Decou, der henholdsvis bærer titlerne 'Head of Compassion' og 'Chief of Stuff' i firmaet Brud. Skabere, der er virkelige ikke-fiktive mennesker, som stædigt fastholder illusionen om, at Miquela og de andre robotter er ægte robotter.

Finder man virksomheden Brud på den professionelle, online netværkstjeneste LinkedIn, opdager man desuden, at der blandt de 12 registrerede ansatte også findes en 'Fashion Model' og en 'Robotics Interiority Developer', eller oversat til dansk: 'Udvikler af robot-inderlighed'.

'Fashion modellen' formodes at være hende, der lægger krop til de mange modefotos af Miquela, som derefter tilføres Miquelas computeranimerede ansigt og synlige kropsdele, før de ryger på Instagram, ifølge nyhedsmediet The Independent.

Et billede af holdet bag virksomheden Brud, som blev offentliggjort i april 2018. Trevor McFedries er nummer to fra venstre og Sara Decou er nummer fire fra venstre. (© Brud)

Hvad, der helt præcist er op og ned, er lidt svært at gennemskue, men det helt sikkert, at der ude i virkeligheden findes en virksomhed, der hedder Brud.

En virksomhed, der efter sigende arbejder med kunstig intelligens og robotteknik, og som netop har indgået aftaler med investorer, der har postet intet mindre end seks millioner ikke-fiktive dollars i virksomheden. Eller godt 38 millioner kroner.

Men hvorfor pengene præcist er investeret i Brud er ikke helt klart. Til gengæld står det helt klart, at folk er vilde med Miquela, uagtet om de ved, at hun er computeranimeret eller stadig tror, at hun er en ægte robot.

Men... hvorfor følge en virtuel, fiktiv person?

Ja, hvorfor vælger mere end en million brugere at følge med i dramaet i en fiktiv robots liv?

Blandt andet fordi hun kopierer alle de populære Instagram-influenter, vi allerede følger:

- Ligesom de rigtige (menneskelige) influenter på Instagram, er Miquela en inspiration, et ideal og noget, man stræber efter. Både i den måde hun klæder sig på og ser ud og i de tanker, hun deler med sine følgere, forklarer Nathalie C. Larsen, digital chef og social medie-strateg hos det digitale bureau Lead Agency, og uddyber:

- Lidt ligesom de influenter, vi følger i forvejen, er hun et konstrueret ideal, som man bliver draget af, og hvis liv man gerne vil følge med i.

23-årige Amalie Carlé Fischer, der selv lever af at være blogger og Instagram-influent, er enig:

- De piger, der har mange følgere på Instagram, lever generelt et vildere liv med dyre mærkevarer og rejser. For man vil gerne følge nogle, der lever et liv, man ikke selv har mulighed for at leve.

- Miquela og hele historien omkring hende er virkeligt en påmindelse om, at der er flydende grænser mellem det virtuelle og det virkelige. Grænser og overgange, som vi frit kan lege med. Og at det digitale kan føles ligeså nært som det ægte, tilføjer Nathalie C. Larsen.

Et uhyggeligt magtværktøj

Men det er ikke bare god historiefortælling og lækker mode alt sammen.

- Når man ikke har et etisk fundament og det menneskelige til at holde én tilbage og altid kan forsvare sig med, at hun 'jo bare er en figur', så gør det på en eller anden måde fænomenet en lille smule uhyggeligt, hvis du spørger mig, siger Nathalie C. Larsen.

En sjov gimmick eller et farligt magtværktøj? Der er en grænse, som folkene bag Miquela skal være opmærksom på, ifølge digital strateg Nathalie C. Larsen. (© Brud)

Når man som en fiktiv figur er fritaget fra bekymringer om troværdighed og moral, har man ikke noget på spil, pointerer Nathalie C. Larsen:

- Hun skal eksempelvis ikke overveje, om hun har lyst til at møde folk på gaden, hvis hun bliver ansigt på en stor, kontroversiel kampagne, som møder kritik i offentligheden.

Og det er ikke kun Miquela, der kan undvige sig kritik og en moralsk afregning for udtrykte holdninger:

- Afsenderne bag Miquela har heller ikke noget på spil. De kan udtrykke hvilken som helst holdning gennem deres konstruerede figurer uden selv at løbe nogen risiko, forklarer Nathalie C. Larsen.

- Folkene bag figurerne skal i hvert fald være meget opmærksomme på, hvad det er for et magtværktøj, de sidder med, slår hun fast.

Fiktiv eller ej – du bliver nødt til at være autentisk

Selvom Miquela er en fiktiv karakter, hvor det i princippet kun er fantasien, der sætter grænser for, hvad hun oplever, mener og gør, så er Miquela alligevel begrænset af sit eget brand, hvis hun skal forblive interessant, mener Nathalie C. Larsen, der bakkes op af Amalie Carlé Fischer:

- Hun kan jo sagtens ændre stil, men hvis hun blev en helt anden, ville det være mærkeligt. Hvis hun eksempelvis pludseligt gav udtryk for at være tilhænger af Donald Trump, så ville det hele krakelere. Så ville alt det, hun havde opbygget på en eller anden måde falde sammen.

Amalie Carlé Fischer lever selv af at være digital influent og forstår godt, hvorfor folk er fascinerede af Miquela. (© Amalie Carlé Fischer på instagram - @AmalieFischer)

Netop vigtigheden af autenticitet er Amalie Carlé Fischer opmærksom på i sit eget virke som influent:

- Jeg har en masse kunder, som ved, at jeg er på en bestemt måde, hvilket er grunden til, at de vil arbejde sammen med mig.

- Så hvis jeg pludselig ændrede mig drastisk, så ville det have en indflydelse på vores samarbejde, fortæller Amalie Carlé Fischer og uddyber, at hun eksempelvis som ikke-ryger ikke kan begynde at dele billeder af sig selv med en cigaret, uden at det potentielt kunne have konsekvenser for hendes kommercielle samarbejder med brands.

Eksperter har konkluderet, at Miquela må være en blanding af computeranimation og et rigtigt menneske. Særligt baseret på det faktum, at tøjet og skyggerne på tøjet er så virkelighedsnært, at det ikke kan være manipuleret med computeranimation. Men den krop, der stikker ud fra tøjet, så at sige, er derimod computeranimation. (© Brud)

Robotentreprenør: Langt fra fiktion til virkelighed

Men hvor urealistisk er hele den fiktive historie om Miquela egentligt?

Ret urealistisk, hvis man spørger Henrik Schärfe, robotentreprenør og CEO i Foundation Autonomous:

- Motivet i historien om Miquela er over 100 år gammel. Det er samme historie, vi ser i diverse sci-fi-fortællinger og lige nu i serien 'Westworld'. Det er et udtryk for, at vi mennesker ønsker at afspejle os selv i teknologien. Drømmen om at lave en maskine, der kan det samme som os selv eller endda meget mere, er meget stærk.

Men selvom vi i industrien ser robotter, der kan udføre yderst komplicerede opgaver indenfor små domæner, så er der meget lange udsigter til at rykke en robot som Miquela fra fiktion til virkelighed, slår Henrik Schärfe fast:

- Fra de komplicerede industrirobotter og så til at producere en robot, der har et tankeunivers og reflekterer på samme måde som mennesker - der er der altså meget langt vej igen.

Selvom robotentreprenøren altså afslår, at en ægte Miquela-robot snart ser dagens lys, så forstår han godt de mange følgere:

- Det er en god fortælling. En meget vellykket fortælling.

Facebook
Twitter