Janteloven dikterer danskernes tøj

Janteloven trives i Danmarks modebillede, da danskerne er bange for at skille sig ud fra mængden.

Janteloven trives i Danmarks modebillede, da danskerne er bange for at skille sig ud fra mængden. (Foto: Bax Lindhardt © Scanpix)

Ved at gå en tur ned ad Strøget i København, kan man hurtigt konstatere, at danskerne er velklædte.

Men der er ikke mange, som stikker ud i gadebilledet, da danskerne klæder sig meget ens. Og det er der en grund til, forklarer Allan Kruse, medstifter af moderådgivningsfirmaet Spandet & Partners.

- Vi har jo en jantelov her i Danmark - og den virker. Den gør, at folk ikke står alt for meget ud, og det bremser moden rigtig meget, når folk ikke tør individualisere sig nok, siger Allan Kruse.

Vi satser på det sikre

- Det, som danskerne kan rent modemæssigt er at være velklædte, men desværre ikke på et innovativt niveau. Og der er altid nogen i Sverige, som har gjort det før, siger Allan Kruse, som mener, vi kunne lære noget af vores svenske naboer.

- Svenskerne elsker det nye, og de er mere oplyste. der er få danskere, der jagter noget nyt. Vi er mere mainstream, siger han.

Af frygt for at skille sig ud fra mængden, satser danskerne på enkelte, sikre beklædningsgenstande, som de har bemærket på mange andre. Men når noget går fra at være en tendens til at blive moderne, spreder det sig som steppebrand blandt landets kvinder.

- Slår noget igennem i Danmark, breder det sig hurtigt. Så er det let at se, hvad der rører sig i landet, for de fleste har det på, siger Allan Kruse.

Her er der tale om enkelte produkter, som blæser igennem det danske modebillede, såsom en herreblazer til kvinder med oprullede ærmer, New Balance sneakers og motorcykeljakken.

Dansk mode skal give den gas

- Men tingene bliver hængende i meget lang tid, og lige i øjeblikket står danske kvinder lidt tilbage i forhold til de tendenser, vi ser i udlandet, siger Allan Kruse.

Han mener, det er på tide, at danskerne tager sig lidt sammen, da København er ved at blive overhalet indenom af byer, som før hen ikke har været en del af modemarkedet.

- Generelt skal dansk mode til at give den gas, og det har jeg tænkt over i noget tid. Nu kan vi heller ikke følge med russerne. Der er kommet nogle rigtig fede butikker i Moskva, som slet ikke ligner noget, vi har set herhjemme. Og det overrasker, da vi jo har et lidt andet billede af russere, men nu er vi altså også bag dem, siger Allan Kruse.

Norden er stadig cool

Men trods danskernes ensformige påklædning, gør Danmark sig alligevel gældende i det internationale modebillede.

Danmark har et meget differentieret butiksbillede, og ikke mindst danske designere, såsom Malene Birger og Stine Goya, brillerer i udlandet.

Også de svenske modeskabere gør sig gældende internationalt, hvor nordisk mode og design er generelt anerkendt.

Men hvordan bevarer dansk mode sin succes? Det kan du se mere om i "Moderedaktørens Dagbog" på DR K i aften klokken 21.30, hvor Chris Pedersen, redaktionschef på modemagasinet Cover, søger efter svaret til Københavns modeuge og det svenske mærke Acnes modeshow.

Facebook
Twitter