'Jeg har lige megatudet': Tårerne trillede under historisk nekrolog om Bent Fabricius-Bjerre

Musikeren Bent Fabricius-Bjerre var den første, der fik 'Det sidste ord' i Mikael Bertelsens nye nekrolog-format.

Mandag blev første udgave af interviewserien 'Det Sidste Ord' sendt på TV2. Hovedpersonen var Bent Fabricius Bjerre, som afgik ved døden den 28. juli. (Foto: Jacob Nielsen / Peter Hove Olesen © Ritzau Scanpix)

- Du ville i princippet kunne tilstå et mord, og det ville ikke have nogen konsekvenser.

Sådan opridser Mikael Bertelsen præmissen i det portrætprogram om Bent Fabricius-Bjerre, som blev sendt på TV 2 mandag.

Programmet er nemlig en del af serien 'Det sidste ord' – en nekrologserie med offentlige personer, som er optaget, mens personerne stadig var i live, men som først offentliggøres efter deres død som en slags sidste farvel.

I starten af programmet rækker Mikael Bertelsen en kontrakt til Fabricius. Ved at skrive under giver Bent Fabricius-Bjerre sit samtykke til, at optagelserne vil blive sendt efter hans død. Og at de vil blive bevaret i det Det Kongelige Biblioteks arkiv til evig tid, forklarer værten.

- Du skriver under på, at du går over i historien, siger Mikael Bertelsen.

Det lyder måske storladent – og det er det også. I hvert fald at dømme efter de reaktioner, der har været på programmet på sociale medier.

Musikeren Trentemøller skrev til eksempel på sin Instagram:

- Et meget fint, personligt og værdigt farvel. Fuldstændig rørt til tårer. De fik frit løb, da 'Forelsket i København' tonede ud gennem fjernsynet. Det ramte mig dybt. Tak!

Men hvad er det, der gør, at vi var mange, der sad med saltvand drivende ned ad kinderne mandag aften?

Dansede med sin mor som 80-årig

Med sin åbningsbemærkning havde Mikael Bertelsen kridtet banen op til, at de helt store indrømmelser kunne komme i spil. Det lod dog ikke til, at Bent Fabricius-Bjerre havde nogen lig i lasten. I hvert fald ikke nogen, han ønskede at kaste over bord fra det hinsides.

Der var ikke nogen store bekendelser, men samtalen kom alligevel tæt på den danske komponist, pianist og erhvervsmand, som nåede at blive 95 år, og som spillede tennis til det sidste.

Han fortæller om dengang, han blev smidt ud af skolen i fjerde mellem - hvilket svarer til 9. klasse i dag - fordi han i et frikvarter forsynede de andre elever med gin, så de kunne få en drink til frokosten.

- Det syntes rektoren ikke var så sjovt, så jeg blev smidt ud med fire minutters varsel, griner Bent Fabricius-Bjerre i programmet.

Han fortæller også om sine tre ægteskaber. Om sine største forelskelser og om sine små hænder, der, ifølge ham selv, er årsagen til, at han "aldrig kunne blive en stor pianist". Og som, forklarer han, er årsagen til, at hans melodier lyder, som de gør. At de er "simple", for at bruge hans egne ord.

Bent Fabricius-Bjerre fotograferet i 1970. (Foto: Ulla Aue © Scanpix)

Han fortæller om sin mor, der blev meget gammel, og som forblev rask og rørig. Således mindes han at danse med sin 105-årige mor til sin egen 80-års fødselsdag. Men han fortæller også om sit forhold til universelle emner som religion og politik.

Enkelte gange giver Mikael Bertelsen også sin egen mening til kende. Som når han siger, at Bent Fabricius-Bjerre, der flere gange igennem programmet tilskriver sin egen succes "held", forekommer meget underspillet.

Eller da Bertelsen fortæller Bent Fabricius-Bjerre, at han ikke helt tror, komponisten ved, hvor meget hans musik betyder for andre mennesker. I den forbindelse afslører Bertelsen også en af sine egne favoritmelodier med Bent Fabricius-Bjerre - nemlig 'Norwegian Sunset', som er skrevet til filmen 'Bjergkøbing Grand Prix' fra 1975.

Lyt til 'Norwegian Sunset', som Bent Fabricius-Bjerre skrev til filmen 'Bjergkøbing Grand Prix':

0:00

Rørstrømske reaktioner

Programmet kom vidt omkring i løbet af den lille time, det varede. Og da det nåede til vejs ende, var Trentemøller og skribenten her ikke de eneste, der var rørt til tårer.

For i slutningen af programmet satte Bent Fabricius-Bjerre sig ved flygelet. Selvom han er plaget af gigt i fingrene og "ikke rigtig kan spille som i gamle dage", ville han alligevel gerne spille nogle af de melodier, han er mest kendt for.

Han lagde ud med at spille 'Forelsket i København'. Undervejs flød den over i den karakteristiske kendingsmelodi fra 'Matador'.

Og da sidste tone var rindet ud, vendte han sig mod kameraet, kiggede os allesammen i øjnene og sagde: "Tak for denne gang". Lyset dæmpedes, og Bent Fabricius-Bjerres ansigt blev indhyllet i evig skygge.

Det var tilsyneladende i netop dét øjeblik, tårerne trillede i de danske hjem. Flere satte sig også til tasterne og delte deres følelser på sociale medier. For eksempel skrev radiovært Sandie Westh på Twitter:

Også tv-værten Dennis Ritter satte sig bevæget til tasterne.

Og det samme gjorde folketingspolitikeren Kristian Hegaard.

Men hvordan reagerer manden bag programmet egentlig selv på det? Dr.dk ville gerne have spurgt Mikael Bertelsen ind til oplevelsen med at lave programmet. Men han ønsker ikke at medvirke i interviews og forklarer over en sms:

- Jeg laver ikke rigtig nogen interviews i forbindelse med visningen af udsendelsen, da jeg nødig vil fyre mig selv af på skuldrene af den medvirkende. Samtalen skal helst stå for sig selv. Håber, det giver mening.

På Twitter takker han dog for den respons, han har fået efter udsendelsen af programmet. Dette sammen med et link til nummeret 'Gone with the Wind' med pianisten Art Tatum. Et nummer, som Bent Fabricius-Bjerre i programmet fortalte, skulle spilles ved hans bisættelse.

Bent Fabricius-Bjerre er den første, der medvirker i et 'Det sidste ord'-interview, som går bort. I en pressemeddelelse forklarer TV 2, at man ikke ønsker at oplyse, hvem der ellers medvirker i 'Det sidste ord'.

Mikael Bertelsen har gennemført interviews med flere kendte danskere. Optagelserne opbevares på Det Kongelige Biblioteks arkiv i kælderen under Den Sorte Diamant. 20 år efter personernes død frigives råbåndene i deres fulde længde til forskning. (Foto: Peter Hove Olesen © Ritzau Scanpix)