Jurist: Café Hack har brudt markedsføringsloven

Mediejurist vurderer, at det populære P4-program også har forbrudt sig mod markedsføringsloven i sagen om sponsoraftaler.

Søren Dahl har i mange år været vært på et af landets mest lyttede programmer, 'Cafe Hack'. Nu har DR dog sagt farvel efter en række sponsoraftaler i programmet. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Det er ikke kun DR’s egne regler om skjult sponsorering, som det populære P4-prgram ’Cafe Hack’, har brudt.

Programmet har også forbrudt sig mod markedsføringsloven, skriver Radio24syv.

Det vurderer Peter Lind Nielsen, mediejurist og partner i advokatfirmaet Bird & Bird.

- Markedsføringsloven paragraf 4 siger, at al reklame skal identificeres som sådan. Modtageren skal ikke være i tvivl om, at der er en reklame her. De regler er overtrådt, for det får man ikke at vide i Café Hack-programmerne, siger han til radiostationen.

Farvel til populært talkshow

DR lukkede i går med øjeblikkelig virkning ’Cafe Hack’, der sendes fra Aarhus-caféen af samme navn, efter Radio24syvs historie om, at virksomheder og kommuner havde betalt programmet for at sende sommerradio fra deres by eller firma.

Programmet, der produceres af det eksterne produktionsselskab SK Productions med vært Søren Dahl som medejer, har på den måde tjent mindst én million på at sende radio i årene 2013-2016.

Ved siden af har Café Hack modtaget licensmidlerne fra DR.

DR’s radiochef Gustav Lützhøft siger til Radio24syv, at han endnu ikke vil forholde sig til rigtigheden af, om Café Hack har brudt markedsføringsloven, men at det ligner ”en skærpelse af sagen”, hvis det er tilfældet.

Det er ikke lykkedes Radio24syv at få en kommentar fra SK Productions.

Facebook
Twitter