Katja K vil lave sine gamle pornofilm til kunst

Sussi la Cour Dollenz har blandt andet en idé om at genskabe legendarisk orgasmescene.

Sussi la Cour Dollenz blev verdenskendt under pornonavnet Katja Kean i 1990'erne. Nu, 24 år senere, vil hun lave digital kunst ud af sine pornofilm. (Foto: ANDREASEN LARS E © (c) Ritzau Scanpix)

En kvinde og to mænd står og spiller baseball i et mørkt ”musikvideo-agtigt” studie.

- Og lige pludseligt sker der den der overgang til, at de pludseligt begynder at have sex med hinanden.

Det er Ulrik Schmidt, som er lektor fra Roskilde Universitet med videokunst som forskningsområde, der genfortæller en scene fra den danske pornostjerne Sussi la Cour Dollenz' pornofilm 'Sports Spectacular' fra 1999.

Filmen som Sussi la Cour Dollenz selv fremhæver som et af hendes kunstneriske hovedværker.

Sammen med 'Kulturen på P1'-reporter Casper Thrane Dyrholm har han i et usexet mødelokale siddet og set den 22 år gamle pornofilm.

Hvorfor, spørger du måske med berettiget undren.

For at vurdere om filmen rent faktisk kan betragtes som kunst, er svaret.

Katja K: Min porno er kunst

Den tidligere pornostjerne og nuværende klummeskribent for Ekstra Bladet, Sussi la Cour Dollenz, har nemlig tænkt sig at omdanne dele af sine 30 pornofilm til kryptokunst.

Nærmere bestemt NFT-kunst, som står for non-fungible tokens, som er digitale værker, der bliver forsynet med en særlig kode for at man kan se, det er ens helt eget værk. Det skrev hun for nyligt i en klumme på netop Ekstra Bladet.

En klumme, hvor hun også fortæller, at hun havde overvejet at kaste sig ud i at oprette en profil på den omdiskuterede Only Fans-platform, men:

- Jeg tænder IKKE på at sælge amatør-masturbationsvideoer, så er det sagt.

- Derimod tænder jeg på at skabe fed erotisk kunst, skrev hun.

I et efterfølgende interview med radioprogrammet 'Kulturen på P1' er Sussi la Cour Dollenz desuden ikke i tvivl om, at der er tale om kunst, når det kommer til hendes 30 VHS-pornofilm produceret i 1990’erne.

- Selvfølgelig er det kunst, indleder hun.

Hun benægter dog ikke, at der naturligvis også er tale om pornofilm og pornografi. Det kunstneriske aspekt finder man blandt andet i baggrunden for, hvorfor hun tog et "på det tidspunkt kontroversielt valg" om at lave filmene:

- Jeg ville gerne arbejde med noget, der var så kontroversielt, fordi jeg var grænsesøgende. Jeg havde brug for ikke at indgå i samfundets konformitet og normer, som for mig er meget begrænsende.

Hun fortæller desuden i programmet, hvordan hun for et år siden besluttede sig for at genopfinde brandet 'Katja K', en forkortelse af kunstnernavnet Katja Kean, som hun blev verdenskendt med for 24 år siden.

Som 29-årig besluttede Sussi la Cour Dollenz sig nemlig for at prøve lykken som pornoskuespiller. Selvom hendes karriere på satinlagnerne dels startede i en, for branchen, sen alder og dels "kun" varede i tre år, så opnåede hun pornostjernestatus i løbet af de 30 pornovideofilm, hun indspillede i hovedsageligt Los Angeles.

Det var ikke kun i USA, at Katja K indspillede porno. Hos det danske filmselskab Zentropa, blev der i en underafdeling ved navn Pussy Power også produceret erotiske film med den danske pornostjerne. Her ses Sussi la Cour Dollenz sammen med blandt andre Zentropas grundlægger Peter Aalbæk Jensen til premieren af pornofilmen 'Constance' i 1998. I 1999 medvirkede hun desuden i Pussy Powers pornofilm 'Pink Prison'. (Foto: STUB MICHAEL © (c) Ritzau Scanpix)

Efterfølgende drev hun sit eget undertøjsfirma, Katja K Underwear, medvirkede i 53 afsnit af tv-serien 'Langt fra Las Vegas', tog en uddannelse i oplevelsesledelse på Roskilde Universitet og har siden særligt gjort sig bemærket som klummeskribent, senest hos Ekstra Bladet.

Og nu er hun altså klar til gå tilbage til pornoen. Sådan da, i hvert fald.

- Jeg vil gerne genskabe noget af den pornografi, jeg har arbejdet med tidligere.

Dog ikke foran skærmen i samme hardcore form, som hun blev kendt for i 90'erne, men på en mere "erotisk softcore" måde.

- Jeg er en 53-årig moden kvinde, så naturligvis skal jeg ikke tilbage og lave hardcore porno. Det ville være lidt mærkeligt, mener hun.

I stedet er tanken altså, at hun vil omformatere dele af sine pornofilm til nye, digitale kunstværker. Måske endda med reference til andre popkultur-produkter.

- Jeg kunne godt tænke mig at genskabe klassiske, seksuelle scener og referencer. Både fra andres film og fra mine egne.

Hun nævner blandt andet en idé om at lave den legendariske scene fra filmen 'Da Harry mødte Sally', hvor karakteren Sally (spillet af Meg Ryan) faker en orgasme midt i frokosten på en café.

Men i genskabelsen vil hun i stedet bruge lyden af sin egen ægte orgasme fra en af sin film.

Eller hvad med scenen fra 'Farligt begær', hvor Sharon Stone under en politiafhøring spreder sine ben:

- Hun bruger sin seksuelle magt til at forvirre sin modstander i afhøringslokalet. Og den scene synes jeg er et stærkt, feministisk magtudtryk.

En scene hun gerne ville genskabe som et stykke NFT-kunst:

- Jeg kunne lave den scene og tilføje et ekstra element. Jeg kunne få nogle mandelige modeller og bede dem komme ind i afhøringslokalet og gå imellem mine ben.

Ideer er der nok af.

Da Sussie la Cour Dollenz vendte hjem fra USA, gik der ikke lang tid før man kunne opleve hende som sekretæren Lisa Bremer Harris i den prisvindende danske sitcom 'Langt fra Las Vegas'. Fra venstre Casper Christensen, Katja K, Lars Hjortshøj, Klaus Bondam og forrest Frank Hvam. (Foto: Simon Knudsen © (c) Ritzau Scanpix)

Universitetslektor: Katja K's porno er ikke god kunst

Men hvad siger Ulrik Schmidt, der særligt forsker i lyd, medier og kunst på Roskilde Universitet, til den kunstneriske værdi af de oprindelige VHS-videoer, som Sussi la Cour Dollenz selv omtaler som kunst?

Videoer, som hun nu altså vil transformere til nye, korte formater, der skal sælges som digital kunst.

- Når man ser et værk, så er det forestillingen om et konceptuelt lag, som gør det til kunst, mener han.

Sagt på en anden måde, så kræver det, at der er en dybere mening med værket, end bare det, der umiddelbart rammer øjet.

- Men jeg skal lede ret meget efter, hvad Sussi la Cour rent kunstnerisk ønsker at fortælle mig, forklarer han.

Sammen med reporteren ser han endnu en scene fra 'Sports Spectacular'.

Denne gang foregår eskapaderne i sneen, hvor en sweater- og glittertrusseklædt Katja K "vrider sig i sneen", mens hun "rører ved sig selv".

- Så dukker der en snowboarder op, og de har både oral- og penetrationssex, forklarer reporteren.

Undervejs i scenen anstrenger Ulrik Schmidt sig for at finde den kunstneriske værdi. Men der skal graves dybt i lærerbøgerne for at tale det frem.

- Det (pornoscenen, red.) er et fuldstændigt forvrænget billede af virkeligheden, som jeg godt kan se noget interessant i, og som er noget, kunsten har dyrket – den forvrængede virkelighed.

- Det, i sig selv, kan godt være interessant at studere.

Men når det hele skal koges ned til en konklusion om hvorvidt, der med Sussi la Cour Dollenz' VHS-porno er tale om god kunst, så svarer han alligevel til sidst med et kort "nej".

- Men som et kulturhistoriedokument er det interessant. Og porno som udtryksform kunne jeg godt forestille mig få større indflydelse i kunsten, tilføjer han.

- Ikke fordi det skulle være særligt interessant og vovet at trække ind i kunsten, men for at udforske hvad der er i forholdet mellem de grundlæggende kropslige mekanismer og så den der iscenesættelse i pornoen.

Hør hele interviewet med både Ulrik Schmidt og Sussi la Cour Dollenz i 'Kulturen på P1'. Indslaget starter en time og ni minutter inde i programmet:

FacebookTwitter