Kendt for at være kendt

I dag starter reality serien Amalies Verden. Men hvorfor er det interessant at se på en 18-årig pige, der ikke ved hvad en russisk roulette er?

Vi griner af dem. Græder med dem. Hader dem og elsker dem. Reality stjernerne. Om man kan lide dem eller ej, så er et i hvert fald sikkert. De er kommet for at blive.

- Så længe der er folk, der vil være med, så lever drømmen. Og så længe den lever for så mange unge mennesker, der gerne vil deltage, så vil der være den slags programmer, siger lektor ved medievidenskab på Roskilde Universitet Helle Kannik Haastrup.

Russisk roulette og Cult shaker

I denne uge begynder programserien Amalies Verden på TV3. Hovedpersonen er den 18-årige Amalie Szigethy, der blev kendt for sin medvirken i reality programmet Paradise Hotel i foråret.

Med sit eget tv-program slutter Amalie sig til en stadig voksende skare af reality stjerner, der bliver dyrket i medieverdenen.

- De er eksempler på en ny slags celebrities, som kom frem med reality shows. De er en type, der er blevet så kendte i de første reality programmer, at de nu er kendte nok til at få deres egne tv-shows, siger Helle Kannik Haastrup.

Medierne sluger det råt

Med hvorfor er det så interessant, når Sidney Lee skal score, eller når Amalie dummer sig på tv?

Helle Kannik Haastrup mener, at de seriøse medier gerne vil analysere, hvad der foregår og hvorfor, ud fra et kulturkritisk synspunkt. Men medierne gør det i høj grad også for at være en del af mediefænomenet.

- Samtidig får medierne også lidt opmærksomhed af det, som ligger i selve emnet, siger Helle Kannik Haastrup.

Reality-tv er interessant

Man kan spørge sig selv, hvorfor nogen vil være med i et reality program. Men i følge Helle Kannik Haastrup er det lige så bemærkelses at se på, hvorfor den almindelige dansker synes, det er interessant at se på dem, der genre vil være kendte.

- Hvorfor er denne her historie om at ville være berømt så interessant? spørger Helle Kannik Haastrup og fortsætter:

- For hvis man kigger på langt de fleste reality programmer, så er det næste det, de alle sammen handler om. Lige fra Vild med Dans til Paradise Hotel.

Fluen på væggen

Amalie fra Paradise Hotel blev kendt for at være ufrivillig morsom og sin naive tro på, at russisk roulette er en måde, man kan være klædt på.

Ikke desto mindre ved en stor del af den danske befolkning nu, hvem hun er. Og ungdomsunderholdningsprogrammerne er i sær populære hos de yngre seere.

- Programmerne skaber er en form for identifikation for de unge. De medvirke har vist, at de har skilt sig ud på det gode eller det onde, siger Helle Kannik Haastrup.

Helle Kannik Haastrup lægger desuden vægt på det kommercielle perspektiv i programmerne, der ofte er meget billige at producere, og som tiltaler den yngre målgruppe.

- Grunden til at de får deres program, så vidt jeg kan se, er at det er meget billigt at producere. Det er fluen på væggen programmer, siger Helle Kannik Haastrup.

Amalies verden har premiere på TV3 i dag. Og til dem der ikke kan få nok, er der desuden rygter om, at der kommer en tv-serie med semikendissen Sidney Lee til efteråret.

Facebook
Twitter