Per Kirkeby gjorde et ’hul i jorden’ til en kunstnerisk oase

I byen Aars i Vesthimmerland har kunstneren Per Kirkeby sat stort aftryk med sin kunst.

I folkemunde kaldes dette monument af Per Kirkeby 'Grædemuren'. (Foto: Christopher Bering Baden)

Med sine rundt regnet 8.000 indbyggere fylder den tidligere stationsby Aars ikke meget på danmarkskortet.

Men når du kører ind i byen af en de fire indkørsler, opdager du, at der ikke tale om en hvilken som helst provinsby med et slidt byskilt til at byde dig velkommen.

I hver midte af rundkørslerne står nemlig en seks meter høj murstensskulptur bygget som en byport.

Kunstneren bag er den nu afdøde Per Kirkeby.

Og det er ikke kun ved indgangen til byen, at den verdensberømte kunstner har sat sit aftryk gennem årene, selvom han er født langt fra den nordjyske by, i hovedstaden København.

Overalt i den lille by i Vesthimmerland er der murstensskulpturer og malerier fra maleren og billedhuggeren, som i går døde, 79 år gammel.

Kunsten har sat Aars på verdenskortet

Samarbejdet med byen startede tilbage i 1970’erne, hvor Vesthimmerlands Gymnasium bad ham om at udsmykke aulaen med et stort maleri.

Og siden udsmykkede han også gymnasiets baghave med en række skulpturer og et observatorium.

Per Kirkeby er også manden bag tilbygningen til Vesthimmerlands Museum i 1999 og Vesthimmerlands Musikhus i 2008.

Og midt på torvet i byen står der en stor mur af Per Kirkeby, som binder to vejforløb sammen.

Så nok er Aars ikke verdens største by, men alligevel er den blevet bemærket ude i den store verden, siger borgmester i Vesthimmerlands Kommune, Per Bach Laursen (V).

- Per Kirkeby har ikke alene sat Aars på danmarskortet på grund af sine kunstværker, men også på verdenskortet. Og den status, Aars har i dag på grund af kunstværkerne, er uvurderlig.

- Det er en fornøjelse at være borger i en kommune, som har kunstværker af så høj kvalitet, siger han.

Efter sigende skulle Per Kirkeby selv have set Aars som et uberørt sted og 'et hul i jorden', hvad moderne kunst angik. Og en by, som krævede noget af en kunstner, som ham.

I bogen 'At bygge i Aars' fra 1996 skriver Per Kirkeby selv:

- Disse Aars processer er interessante, fordi de kræver en vis form for sagtmodighed og langsommelighed, for hvis der overhovedet er nogle penge, er det ikke ret mange, så det kræver et enormt opbud af villighed til at diskutere inden for de lokalt givne rammer.

- Ethvert tilløb til højrøvethed og tilløb til, at man ved bedre, må neddæmpes.

Kunsten skaber debat

I forbindelse med indvielsen af Vesthimmerlands Museum blev han udnævnt som æresborger i kommunen.

For hans kunst kan nemlig noget helt specielt. Ikke mindst starte en debat og skabe engagement om kunstens rolle, siger Per Bach Laursen (V).

- Der kommer indimellem kommentarer til, at der står en skulptur midt i en rundkørsel. Men uanset om det er en spids kommentar eller en rosende, så det er altid en god åbning til en debat om, hvad kunst er.

- Vi havde lagt op til en fejring af ham i anledningen af hans forestående 80 års fødselsdag, og det er meget trist, at han nu er gået bort, siger Per Bach Laursen (V).

Som det lød i en tale af den tidligere borgmester Per Nørgaard ved premieren af Anne Wivels film om Per Kirkeby ’Mand falder’ i november 2015 i Aars Teaterbio, så har Per Kirkeby været med til at ændre byen for altid.

- En stor kunstner kom forbi, han så og evnede at løfte en by og en egn op på et højere plan.

Facebook
Twitter