5 stjernegode stykker filmmusik fra rummet - ifølge Jakob Stegelmann

Den bedste rum-musik giver filmene en ekstra dimension - og kan endda være værd at høre uden billedsiden.

Noget af John Williams' musik til Star Wars-filmen 'The Phantom Menace' er blandt Jakob Stegelmanns yndlingsmusik fra rumfilm. Se hans fire andre valg herunder. (Foto: LUCAS FILM LTD & TM / HAMSHERE)

Når den gule skrift svæver henover skærmen og baglæns ud i det sorte intet, er du ikke i tvivl om, at du er med på rejse ud blandt stjernerne.

Men suget i maven ville ikke være det samme, hvis der ikke var trompetfanfare med: Her er lagt op til heltegerninger!

Musikken spiller en kæmpe rolle i mange film om godt og ondt i det ydre rum.

Her peger Jakob Stegelmann på fem stykker fantastisk musik fra de galaktiske film - musik, der er så god, at det også kan være værd at høre uden filmens billeder.

Star Trek: The Motion Picture

Der er lavet meget musik til universet af Star Trek-serier, film og computerspil, hvor rumskibet 'Enterprise' udforsker fjerne galakser og universelle etiske og moralske spørgsmål.

Jakob Stegelmann peger på musikken fra den første spillefilm med Kaptajn Kirk og Mr. Spock ved roret.

- Jerry Goldsmith har skrevet noget virkelig flot musik. Der er sådan nogle underlige mekaniske lyde bygget ind i musikken, der helt klart signalerer aliens. Og så er der trompetfanfarer, fordi vi er på et triumferende rumskib, siger Jakob Stegelmann.

The Day the Earth Stood Still

- Det er noget af min yndlings filmmusik overhovedet, udbryder Jakob Stegelmann.

I 'The Day the Eath Stood Still' kommer fremmede rummænd til jorden og beder menneskeheden om at slutte fred - ellers vil de udslette os!

- Det er noget af det mest uhyggelige Bernhard Hermann bruger theremin, der giver sådan nogle ikke-jordiske lyde, der fortæller at et rumskib er på vej, siger Jakob Stegelmmann.

- Filmen kan knapt leve op til musikken.

The Phantom Menace

Til 'The Phantom Menace' - altså den første Star Wars-episode, der blev skabt omkring årtusindskiftet - komponerede John Williams blandt andet 'Duel of The Fates', der gør brug af et stort kor, der synger på sanskrit.

- Jeg ved ikke, hvad de egentlig synger. Men det er smukt og mærkeligt og antyder nogle af de meget gamle civilisationer, man kan møde derude i rummet, siger Jakob Stegelmann.

Planet of the Apes

Musikken til den oprindelige udgave af 'Abernes Planet' er så eksperimenterende, at det er svært at forstå, den er sluppet igennem Hollywoods popularitets-tests.

Det lyder i nogens ører måske som elektroniske effekter, men er symfonisk med nogle meget aggresive udsving:

- Det er noget meget foruroligende musik, der passer godt til filmens stemning af, at der er noget galt, siger Jakob Stegelmann med henvisning til, at den fremmede, abe-kontrollerede planet i filmen måske slet ikke er så fremmed endda …

Mars Attacks

Tim Burtons sci-fi parodi har selvfølgelig også en lydside, der parafraserer musikken fra rumfilm.

Til filmens indledning har Danny Elfman skabt en parodi på 'Imperial March' fra Star Wars:

- Man ser hundredevis af små rumskibe fra Mars, der gør sig klar til at invadere jorden. Det er slet ikke dårlig musik - den signalerer, at det her ikke er et spørgsmål om at kommunikere med rumfolket, men om at slå i hjel eller selv blive dræbt, siger Jakob Stegelmann.

Jakob Stegelmann

  • Startede 'Så er der tegnefilm' på DR i 1980.

  • Har siden 1989 formidlet tegnefilm, tegneserier, computerspil og andre slags kulørt kultur i Troldspejlet.

Facebook
Twitter